W roku szkolnym 2005/06 99,5% uczniów uczęszczało do placówek publicznych finansowanych z budżetów administracji centralnej i terenowej. Prywatne placówki edukacyjne są utrzymywane przez swych założycieli. Ministerstwo Edukacji i Nauki odpowiada za opracowywanie i wdrażanie polityki edukacyjnej oraz określa kryteria rozdziału środków finansowych. W 2002 r. wprowadzono nowy system finansowania szkół ogólnokształcących oparty na modelu kosztów jednostkowych (zgodnie z zasadą „pieniądze idą za uczniem”). Nowy system finansowania przewiduje, że część budżetu szkół ogólnokształcących, oprócz funduszy na „środowisko” szkoły (koszty bieżące i środki trwałe), funduszy celowych na realizację programów i projektów, funduszy od sponsorów itp., będzie opracowywana na podstawie „koszyka” ucznia (kosztów jednostkowych). Fundusze obliczane na podstawie „koszyka” ucznia przyznaje się gminom w postaci dotacji celowych. Są one przeznaczane na realizację polityki edukacyjnej zatwierdzonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, tj. wynagrodzenia kadry nauczycielskiej i pozostałych pracowników, zakup podręczników i innych pomocy dydaktycznych oraz realizację polityki doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Zadania w zakresie administracji i organizacji systemu edukacji wykonują władze centralne, regionalne lub lokalne oraz organy prowadzące poszczególne placówki, zależnie od rodzaju placówki.
Inspekcjami i nadzorem pedagogicznym nie zajmuje się formalnie niezależny podmiot prawny. Działania w tym zakresie są koordynowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki na różnych szczeblach administracyjnych, zależnie od rodzaju placówki edukacyjnej. Obecnie trwają prace nad reformą zewnętrznej oceny działalności szkół.