W 2009/10 r. 86,6% uczniów uczęszczało do szkół publicznych, a 4.3% do dotowanych placówek prywatnych (które są zakładane i nadzorowane przez organizacje pozarządowe, ale otrzymują ponad 90% dotacji z sektora publicznego, z przeznaczeniem na koszty bieżące) oraz 9,1 % placówek prywatnych z 40% dotacją z sektora publicznego.
Ogólny nadzór nad wszystkimi sektorami sprawuje Ministerstwo Edukacji i Kształcenia Zawodowego, które podejmuje wszelkie istotne decyzje dotyczące programów nauczania, podręczników, planów lekcji, spraw budżetowych oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Od momentu powstania systemu edukacji w Luksemburgu, odpowiedzialność za szkolnictwo podstawowe jest podzielona między ministerstwo i władze gmin.
Od roku 2009 nauczycieli zatrudnia się centralnie, a następnie kieruje do pracy w poszczególnych gminach, dzięki czemu władze gmin nie są obarczone ciężarem procesu rekrutacji nauczycieli.
Władze gminne odpowiadają za organizację pracy szkół, w tym podział uczniów na klasy. Wraz z radami szkół uczestniczą w działaniach szkoły, zatwierdzają plany pracy szkół oraz dokonują ewaluacji. Gminy otrzymują dotacje na prowadzenie szkół według swoich potrzeb tj. gminom zamieszkałym przez mniej zamożną ludność przekazuje się więcej środków.
• Szkolnictwo średnie (ogólnokształcące i zawodowe)
Szkoły średnie są nadzorowane bezpośrednio przez ministerstwo edukacji. Ministerstwo Edukacji i Kształcenia Zawodowego sprawuje nadzór nad szkołami na tym poziomie za pośrednictwem dyrektorów szkół i powołanych przez nich zespołów.
Ministerstwo opracowuje prawo edukacyjne (poprzez uchwalanie ustaw i wydawanie rozporządzeń) oraz podejmuje decyzje w kwestiach dydaktycznych (opracowuje cele kształcenia, programy nauczania, system oceniania, siatki godzin).
Zadaniem szkół jest wdrażanie opracowanych przez ministerstwo założeń.
Inspekcje w szkołach średnich (ogólnokształcących i zawodowych) przeprowadzają dyrektorzy szkół. W ramach Ministerstwa Edukacji i Kształcenia Zawodowego działa Zespół ds. Zarządzania i Monitorowania, który nadzoruje administracyjną część pracy szkół (wykorzystanie środków finansowych przez dyrektorów, sprawy kadrowe, itp.) Nadzór nad pedagogiczną stroną pracy szkół może być powierzony przez ministra specjalnemu kolegium inspektorów o nazwie SCRIPT.
Od 2005r. wewnętrzna i zewnętrzna ewaluacja szkół publicznych przeprowadzana jest pod nazwą „Raport o szkołach średnich” (Rapport Lycee) - ewaluacja zewnętrzna rozpoczyna się diagnozą, a następnie zespół ewaluatorów ministerialnych sporządza raport przedstawiający wyniki ewaluacji.
Raport jest przedkładany do opiniowania przez rady ds. edukacji. W tym czasie szkoły mają miesiąc na przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej i przedstawienie jej wyników ministerstwu edukacji.
• Szkolnictwo wyższe
Za wszystkie sprawy związane ze szkolnictwem wyższym odpowiada Ministerstwo Kultury, Szkolnictwa Wyższego i Nauki.
Nadzorowi podlegają wszystkie aspekty działalności uczelni - administracja, działalność dydaktyczna, badania i praca naukowa. Władze uczelni opracowują procedury, na podstawie których przeprowadza się wewnętrzną ewaluację uczelni.
Zasady zewnętrznej oceny instytucji szkolnictwa wyższego są opracowywane przez Ministerstwo Kultury, Szkolnictwa Wyższego i Nauki. Uczelnie są zobowiązane do współpracy i dostarczania odpowiednich danych.