Rząd portugalski finansuje szkoły państwowe oraz wspomaga placówki prywatne związane umową z Ministerstwem Edukacji, która jest zawierana w przypadku rejonów, w których występuje niewystarczająca liczba miejsc w szkołach państwowych.
Wysokość wsparcia finansowego zależy od liczby uczniów uwzględnionych w umowie asocjacyjnej oraz zawiera koszty wynagrodzenia kadry nauczycielskiej i pozostałego personelu oraz koszty bieżące.
Placówki prywatne podlegają administracyjnym i finansowym inspekcjom przeprowadzanym przez kompetentne władze Ministerstwa.
Funkcjonują ponadto niezależne placówki prywatne, które nie otrzymują dofinansowania ze strony państwa i które posiadają (lub nie) autonomię pedagogiczną i działają równolegle z placówkami państwowymi. Autonomia polega na samodzielnym przeprowadzaniu przez szkołę oceny ucznia, natomiast do egzaminów końcowych uczniowie szkół prywatnych przystępują w placówkach państwowych. Edukacja w nich jest odpłatna.
W roku szkolnym 2006/07 rozkład procentowy populacji szkolnej przedstawiał się następująco:
2006/07 |
|||
Poziom kształcenia |
Szkoły publiczne |
Szkoły prywatne finansowane ze środków publicznych |
Niezależne szkoły prywatne |
ISCED 0 |
51, 5 % |
0, 6 % |
47, 9 % |
ISCED 1 |
88, 8 % |
2, 8 % |
8, 4 % |
ISCED 2 |
87, 6 % |
6, 9 % |
5, 5 % |
ISCED 3 |
81, 1 % |
5, 5 % |
13, 4 % |
Ministerstwo edukacji wytycza ogólną politykę edukacyjną. Wdrażaniem polityki ministerstwa, opracowywaniem wytycznych oraz koordynacją i wspieraniem działalności wszystkich placówek oświatowych zajmuje się pięć organów regionalnych.
W autonomicznych regionach Madery i Azorów oświatą zarządzają samorządy regionalne poprzez sekretariaty ds. edukacji.
Gminne rady ds. edukacji również pełnią istotną rolę w procesie koordynacji i wspomagania systemu oświaty.
Od 1998 r. szkoły, lub też organy je prowadzące, posiadają znacznie szerszą autonomię. W 2007 r., przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i zainteresowanych szkół oraz partnerzy lokalni spotkali się, aby negocjować warunki umów dotyczących zakresu autonomii i rozwoju. Celem spotkania było uzgodnienie nowego podziału obowiązków.
Przeprowadzanie inspekcji należy do zadań Generalnego Inspektoratu ds. Oświaty, a delegatury regionalne Inspektoratu nadzorują wszystkie aspekty funkcjonowania systemu oświaty.
Za sektor szkolnictwa wyższego odpowiada Ministerstwo Nauki, Technologii i Szkolnictwa Wyższego. Uczelnie posiadają szeroko pojętą autonomię.