Sektor edukacji i opieki przedszkolnej składa się z przedszkoli (forskola), rodzinnych domów opieki dziennej (familjedaghem) oraz otwartych przedszkoli (oppen forskola). Gminy są zobowiązane organizować zajęcia przedszkolne dla wszystkich dzieci w wieku od 1 roku do 5 lat, których rodzice pracują lub uczą się. Wszystkie dzieci w wieku od 4 do 5 lat, także te, których rodzice są bezrobotni lub przebywają na urlopie rodzicielskim, opiekując się drugim dzieckiem, mają prawo uczestniczyć w bezpłatnych zajęciach przedszkolnych przez co najmniej 3 godziny dziennie lub 15 godzin tygodniowo. Przedszkole definiuje się jako zespół pedagogicznych czynności prowadzonych w grupie wśród dzieci, które ukończyły pierwszy rok życia i nie rozpoczęły jeszcze klasy zerowej (forskoleklass) lub obowiązkowej nauki szkolnej (grundskola). W przypadku rodzinnych domów opieki dziennej, dziećmi w wieku przedszkolnym lub szkolnym mogą zajmować się opiekunowie przyjmujący je we własnych domach. Otwarte przedszkola skierowane są do dzieci w wieku od 1 do 5 lat, którym w trakcie opieki towarzyszy rodzic lub inna dorosła osoba.
Edukacja przedszkolna gwarantuje wszystkim 4- i 5-latkom 525 godzin zajęć rocznie i liczba ta stanowi typowy wymiar zajęć w przedszkolach (forskola).
Zajęcia organizowane przez gminy finansuje się z budżetu gminy (finansowanie budżetu państwa i podatki lokalne) i opłat pobieranych od rodziców. Opłaty pobierane od rodziców są uzależnione od liczby dzieci w danej rodzinie korzystających z opieki przedszkolnej lub uczęszczających do szkoły, przy czym ustalono maksymalną wysokość opłat za opiekę nad dzieckiem.
Gminy są zobowiązane organizować zajęcia przygotowujące do nauki szkolnej dla 6-latków („klasy zerowe”, forskoleklass) w minimalnym wymiarze 525 godzin rocznie. Zajęcia te prowadzi się zwykle w szkole i, jako zajęcia prowadzone w szkołach publicznych, są bezpłatne. Uczęszczanie na zajęcia nie jest obowiązkowe, jednak niemal wszystkie 6-latki (95 % w roku szkolnym 2008/09) na nie uczęszczają. Zajęcia w klasie zerowej są prowadzone zgodnie z tymi samymi przepisami, co kształcenie obowiązkowe, i z tym samym programem nauczania, ale dla klas zerowych nie
opracowuje się planów nauczania ani planów lekcji. Odsetek dzieci objętych nieobowiązkową edukacją przedszkolną przedstawiono w poniższej tabeli.
|
Wiek: 1-3 lata |
Wiek: 4-5 lat |
Wiek: 6 lat (klasa zerowa) |
Dzieci we wszystkich typach edukacji przedszkolnej |
78,1 % |
97,3 % |
1,6 % |
Dzieci uczęszczające do przedszkoli (forskola) |
73,9% |
92,9% |
1,6% |