Edukacja przedszkolna w Europie

Państwo

Czechy

Flaga Czech biało czerwona z niebieskim trójkątem
Państwo: Czechy
Ludność 2012 (mln): 10,5
Język urzędowy: czeski
Domena internetowa: .cz
Kod telefoniczny: +420
Kod kraju: CZ
Przewidywany czas kształcenia, 2009: 17,7
uczniowie, pl. publiczne, ISCED 1-3, 2011 (%): 93,7
uczniowie, pl. prywatne, ISCED 1-3, 2011 (%): 6,3
odsetek uczniów i studentów ISCED 0-6 w całej populacji, 2000 (%): 21,5
odsetek uczniów i studentów ISCED 0-6 w całej populacji, 2009 (%): 20,6
absolwenci szkół średnich ISCED 3 w wieku 20-24, 2010 (% populacji): 91,9

Przedszkole (materska śkola) stanowi część systemu edukacji o długoletniej tradycji. Edukacja przedszkolna opiera się na Ramowym Programie Nauczania dla Kształcenia Przedszkolnego zatwierdzonym przez ministerstwo w 2004 roku, który obowiązuje w szkołach od roku szkolnego 2007/08. Edukacja przedszkolna nie jest obowiązkowa, jednak do przedszkoli uczęszcza około 84% grupy wiekowej od 3 do 6 lat, z czego 91% w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Od rodziców można pobierać opłaty stanowiące maksymalnie 50% kosztów bieżących (niezwiązanych z kształceniem) ponoszonych przez gminy, przy czym nie dotyczy to roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w szkole, podczas którego kształcenie jest dla wszystkich dzieci bezpłatne.

Placówka

Typowy wiek

Poziom ISCED

Materska śkola

3-6

0

Dla dzieci znajdujących się w społecznie niekorzystnej sytuacji, klasy przygotowawcze mogą zostać założone w trakcie roku poprzedzającego rozpoczęcie obowiązku szkolnego w ramach zakladni śkoly (szkoły powszechne).




źródło: Eures, Eures Polska, Eurostat, Eurydice, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej


Poniżej linki prowadzące do poradnika dotyczącego pracy w Europie (dział praca)

Startuje rządowy Program Rozwoju Kompetencji. Studenci będą się uczyć m.in. przedsiębiorczości, zarządzania czasem, efektywnej komunikacji i skutecznego rozwiązywania problemów. Do 2020 roku na kształcenie takich kompetencji na studiach rząd przeznaczy ponad miliard złotych.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej wraz z Niezależnym Zrzeszeniem Studentów Uniwersytetu Warszawskiego rozpoczęło prace nad stworzeniem dogodnych warunków do powstania kolejnych żłobków na uczelniach. Obecnie żłobki i przedszkola na uniwersytetach s
Liga Odpowiedzialnego Biznesu to edukacyjny program społeczny realizowany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, który wspiera rozwój przyszłych kadr menedżerskich i promuje odpowiedzialność jako standard funkcjonowania w biznesie i w życiu.
5 uczelni w Polsce opracowuje modele funkcjonowania szkół wyższych dla zintegrowania i popularyzacji uczenia się przez całe życie. Modele mają służyć jako wzorce dla uczelni w Polsce. Projekt “Szkoły wyższe w roli integratora uczenia się przez całe życie” prowadzi Instytut Badań Edukacyjnych. Wśród wybranych uczelni, obok m.in. Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej czy SGH, znalazła się także Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Wrzesień to nie tylko czas poprawkowej sesji, ale również dodatkowej rekrutacji na uczelnie. Na fali popularności zdrowego stylu życia wzrosło zainteresowanie studiami związanymi z żywieniem. Już nie tylko prawo, zarządzanie i anglistyka, ale również dietetyka i technologia żywności to kierunki chętnie wybierane przez młodych. Z duchem czasu idą również uczelnie wyższe – obecnie ponad 30 z nich oferuje studia związane z żywieniem.
Ranking "Financial Times" porównuje 70 najlepszych programów magisterskich na całym świecie. Wśród nich jest także program CEMS Master in International Management, który prowadzony jest przez 29 uczelni, w tym w Polsce jedynie przez SGH. Najnowsza edycja rankingu została opublikowana w poniedziałek, 15 września 2014 r.
Kierunek "Zarządzanie w wirtualnym środowisku" wprowadzony niedawno przez Akademię Leona Koźmińskiego spotkał się z najlepszą oceną „Financial Times”. W kategorii nauczania e-biznesu uczelnia zajęła trzecie miejsce na świecie.
Opublikowany 15 września przez „Financial Times” ranking najlepszych na świecie kierunków magisterskich z zarządzania pokazuje siłę europejskich uczelni. Na 70 uczelni sklasyfikowanych w zestawieniu aż 64 pochodzi ze Starego Kontynentu. Wśród nich są: Akademia Leona Koźmińskiego (35. miejsce) i SGH (miejsce 68.). Zwycięzcą rankingu jest szwajcarski Uniwersytet St. Gallen.