Edukacja przedszkolna w Europie

Państwo

Czechy

Flaga Czech biało czerwona z niebieskim trójkątem
Państwo: Czechy
Ludność 2012 (mln): 10,5
Język urzędowy: czeski
Domena internetowa: .cz
Kod telefoniczny: +420
Kod kraju: CZ
Przewidywany czas kształcenia, 2009: 17,7
uczniowie, pl. publiczne, ISCED 1-3, 2011 (%): 93,7
uczniowie, pl. prywatne, ISCED 1-3, 2011 (%): 6,3
odsetek uczniów i studentów ISCED 0-6 w całej populacji, 2000 (%): 21,5
odsetek uczniów i studentów ISCED 0-6 w całej populacji, 2009 (%): 20,6
absolwenci szkół średnich ISCED 3 w wieku 20-24, 2010 (% populacji): 91,9

Przedszkole (materska śkola) stanowi część systemu edukacji o długoletniej tradycji. Edukacja przedszkolna opiera się na Ramowym Programie Nauczania dla Kształcenia Przedszkolnego zatwierdzonym przez ministerstwo w 2004 roku, który obowiązuje w szkołach od roku szkolnego 2007/08. Edukacja przedszkolna nie jest obowiązkowa, jednak do przedszkoli uczęszcza około 84% grupy wiekowej od 3 do 6 lat, z czego 91% w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Od rodziców można pobierać opłaty stanowiące maksymalnie 50% kosztów bieżących (niezwiązanych z kształceniem) ponoszonych przez gminy, przy czym nie dotyczy to roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w szkole, podczas którego kształcenie jest dla wszystkich dzieci bezpłatne.

Placówka

Typowy wiek

Poziom ISCED

Materska śkola

3-6

0

Dla dzieci znajdujących się w społecznie niekorzystnej sytuacji, klasy przygotowawcze mogą zostać założone w trakcie roku poprzedzającego rozpoczęcie obowiązku szkolnego w ramach zakladni śkoly (szkoły powszechne).




źródło: Eures, Eures Polska, Eurostat, Eurydice, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej


Poniżej linki prowadzące do poradnika dotyczącego pracy w Europie (dział praca)

Długie wykłady, częste dojazdy i niespodziewane sytuacje. To stałe elementy studenckiej codzienności. Na szczęście istnieją gadżety, które pomagają ułatwić życie każdego żaka. Oto 4 z nich.
Do 2 listopada 2014r. można aplikować do Akademii Młodych Dyplomatów (AMD). AMD jest rocznym programem, przygotowującym studentów ostatnich lat studiów lub młodych absolwentów dorekrutacji i pracyw polskiej służbie zagranicznej i cywilnej, instytucjach europejskich oraz organizacjach międzynarodowych.
Francja, która ma długą tradycję uniwersytecką, postanowiła rozwijać tzw. „MOOC”, czyli „ogólnodostępne i powszechne kursy internetowe” pozwalające wszystkim chętnym skorzystać z doskonałego francuskiego szkolnictwa wyższego.
Obok udziału w programach stażowych szansą na zdobycie cennego doświadczenia zawodowego dla pracowników uczelni wyższych i studentów jest także uczestnictwo w konkursach. Szczególnie tych organizowanych przez międzynarodowe koncerny. Przykładem dobrych praktyk w tym zakresie jest konkurs „Quarry Life Award”, organizowany przez koncern HeidelbergCement i Grupę Górażdże.
Opublikowany 20 października tegoroczny ranking „Financial Times” studiów Executive MBA winduje polski program Akademii Leona Koźmińskiego najwyżej w historii – na 45. miejsce w świecie. Wśród stu najlepszych programów jest tylko jeden z Polski. Nie jest zaskoczeniem, że najwięcej, bo aż 36 uczelni pochodzi z USA, bowiem to tam narodził się program MBA i stamtąd ruszył na podbój świata. Jak pokazuje obecność w rankingu aż 11 uczelni chińskich, rosnące gospodarki potrzebują menedżerów z wysokimi kwalifikacjami i z tytułem MBA.
Według analizy przewodnika „Pracodawcy 2014/2015” student, pracujący w IT, potrafi zarobić więcej niż doświadczony i wykształcony przedstawiciel administracji biurowej. Analiza pokazuje jeszcze jedno: wyższe wykształcenie się opłaca!
Jak wynika ze sprawozdania opublikowanego przez sieć Eurydice Komisji Europejskiej, wysokość czesnego, stypendiów/grantów oraz pożyczek/kredytów studenckich nadal uwydatnia istotne różnice w Europie. W sprawozdaniu obejmującym 33 kraje europejskie pokazano, że systemy opłat utrzymują się na stosunkowo stałym poziomie na całym kontynencie, chociaż istnieją też pewne godne uwagi wyjątki. Niemcy to jedyny kraj, który niedawno zniósł czesne, pomimo że wprowadził je niedawno, bo dopiero w 2007 r.
Rozwiązania, które sprawią, że studiowanie łatwiej będzie można łączyć z wychowywaniem dzieci, chce wypracować resort nauki z pomocą Niezależnego Zrzeszenia Studentów UW. Chodzi m.in. o zachęcanie uczelni do tworzenia żłobków. O problemach, z jakimi borykają się studiujący rodzice, rozmawiali w ubiegłym tygodniu z minister nauki i szkolnictwa wyższego przedstawiciele Niezależnego Zrzeszenia Studentów Uniwersytetu Warszawskiego, którzy prowadzą akcję "Żłobki na uczelnie". Resort chce przychylić się do próśb studentów i wypracować rozwiązania przyjazne dla studiujących rodziców.