Kształcenie uczniów niepełnosprawnych odbywa się w różnych formach: od pełnego kształcenia z dodatkowym wsparciem w szkole ogólnodostępnej do pełnego kształcenia w szkole specjalnej. Polityka legislacyjna promuje maksymalną integrację tych uczniów w szkołach ogólnodostępnych. Obecnie istnieją trzy formuły kształcenia specjalnego:
uczeń
niepełnosprawny może uczęszczać do szkoły i klasy
ogólnodostępnej, korzystając z
pomocy nauczyciela i/lub
asystenta specjalizującego się w kształceniu specjalnym;
uczeń może uczęszczać do klasy specjalnej w szkole ogólnodostępnej;
uczeń może uczęszczać do szkoły specjalnej dla uczniów z określonym rodzajem upośledzeń.
Klasy
specjalne i szkoły specjalne mają znacznie mniejszą liczbę
uczniów przypadających na 1 nauczyciela i otrzymują też
znacznie większe środki finansowe w przeliczeniu na 1 ucznia.
Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi organizuje się
również przejazdy do szkoły pod opieką osób towarzyszących.
Ponadto zapewnia się dodatkowe środki na zaspokojenie
specjalnych
potrzeb edukacyjnych uczniów.
Utworzono także specjalną agencję, Państwowy Ośrodek Opieki Pedagogiczno-Psychologicznej (National Educational Psychological Service, NEPS), który zapewnia opiekę pedagogiczno-psychologiczną szkołom podstawowym i ponadpodstawowym. W początkowej fazie działalności NEPS szkoły, których ośrodek jeszcze nie obsługuje, mogą korzystać z programu zlecania ocen psychologicznych (Scheme for Commissioning Psychological Assessments) (szczegółowe informacje w witrynie Ministerstwa Edukacji i Nauki).
Obecnie Ministerstwo Edukacji i Nauki rewiduje podział środków finansowych pod kątem zaspokojenia potrzeb kształcenia specjalnego.
Od września 1999 r. wszystkie szkoły podstawowe i średnie mogą korzystać z ośrodka pomocy dydaktycznej dla nauczycieli.
Państwowa Rada ds. Programu Nauczania i Oceny (NCCA) opublikowała ostatnio „Wskazówki dla nauczycieli uczniów mających problemy w nauce”, które mają ułatwić nauczycielom przygotowanie uczniów, niezależnie od formuły kształcenia, do korzystania z szerokiego, zrównoważonego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb programu nauczania.