Większość dzieci mających specjalne potrzeby edukacyjne uczęszcza obecnie do szkół specjalnych. Wdrożenie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do systemu kształcenia specjalnego wymaga rekomendacji odpowiedniego specjalisty i zgody rodziców. Struktura kształcenia specjalnego jest bardzo zbliżona do struktury kształcenia w szkolnictwie ogólnodostępnym.
Kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na poziomie od edukacji przedszkolnej do szkół średnich II stopnia prowadzone jest w szkołach specjalnych lub ogólnodostępnych. W szkołach ogólnodostępnych dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może uczyć się wraz ze swymi zdrowymi rówieśnikami w klasie ogólnodostępnej (integracja indywidualna) lub z innymi dziećmi mającymi tego samego rodzaju upośledzenia w klasie specjalnej w szkole ogólnodostępnej (integracja grupowa).
W roku szkolnym 2009/10 uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowili 8,6% ogółu uczniów objętych kształceniem obowiązkowym (562 579 uczniów); uczniowie kształceni oddzielnie (w
szkołach specjalnych i specjalnych klasach szkół ogólnodostępnych) stanowili 5,4%, a uczący się w ramach integracji indywidualnej w klasach ogólnodostępnych - 3,2%.