Zespół portugalskich i hiszpańskich paleontologów ogłosił, że zidentyfikował nowy gatunek dinozaura o nazwie Eousdryosaurus nanohallucis. To najmniejszy ze znanych dotychczas nauce dinozaurów zamieszkujących przed wiekami tereny dzisiejszej Portugalii.
Kości niemal pół setki skrzydlatych gadów z nieznanego dotąd gatunku Caiuajara dobruskii odkryli naukowcy na południu Brazylii. Paulo Manzig z Universidade do Contestado w Brazylii i jego współpracownicy znaleźli kości w warstwach skał, których pochodzenie datuje się na kredę. Już wcześniej odkryto tam szczątki pterozaura.
Do hiszpańskiej jaskini Sima de los Huesos, znajdującej się na wzgórzu Atapuerca, dotrzeć jest bardzo trudno. A jednak od lat siedemdziesiątych XX wieku niemal nie wychodzą z niej kolejne ekipy badaczy, przeszukujących warstwy osadów sprzed setek tysięcy lat. Z tych warstw wydobyli szczątki wielu osobników reprezentujących wymarły gatunek ludzki. Jednocześnie eksperci pracujący w laboratorium zrekonstruowali siedemnaście czaszek. Jak puzzle składali je z małych, wygrzebanych w jaskini fragmentów.
Zauropody były największymi zwierzętami lądowymi. Niektóre z nich osiągały nawet 40 metrów długości i wagę 100 ton. Miały wydłużone szyje, zakończone niewielkimi głowami i długie ogony. W 2006 r. w Niemczech odkryto skamieniałości niewielkich zauropodów, które mierzyły „zaledwie” sześć metrów długości i ważyły około 800 kg. Nadano im nazwę Europasaurus.
Naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie uważają, że linia ewolucyjna, obejmująca ludzi i przodków człowieka, jest jedyną wśród naczelnych, w której występowała taka zależność w trakcie ewolucji. Proces ten zaobserwowano na przestrzeni 2,5 mln lat.
Agatisy - drzewa charakterystyczne dziś dla Australii i Azji południowo wschodniej - przed milionami lat rosły również na terenie Ameryki Południowej. Tropienie śladów ich obecności opisano w "American Journal of Botany".
Skamieniałość ssaka sprzed 55 mln lat, który był spokrewniony z przodkami lwów, tygrysów i niedźwiedzi, znaleziono w Belgii.
Nowy gatunek prehistorycznego konia sprzed 4.4 mln lat odkryto w Etiopii. Jego opis przynosi artykuł na łamach najnowszego numeru "Journal of Vertebrate Paleontology".
Głowy niektórych dinozaurów kaczodziobych zdobiła mięsista narośl przypominająca czerwony, koguci grzebień. Świadczą o tym analizy wyjątkowo dobrze zachowanego, zmumifikowanego gada z gatunku Edmontosauraus regalis - czytamy w "Current Biology".
Nie żuki gnojaki, tylko krewni popularnych dziś karaczanów zajmowały się "sprzątaniem" po dinozaurach roślinożernych i rozkładaniem ich odchodów - czytamy w "PLOS ONE".
Ogromny drapieżny dinozaur był postrachem tyranozaurów na wczesnym etapie ich ewolucji. Dinozaur, którego nazwano Siats meekerorum, żył około 98 mln lat temu na obszarze Ameryki Północnej. Był najgroźniejszym drapieżcą tych czasów, zostawiając w tyle nawet ówczesne tyranozaury.
Naukowcy pracujący pod kierunkiem Nory Noffke i Roberta Hazena odkryli w zachodniej Australii dobrze zachowane skamieniałości złożonego systemu bakteryjnego sprzed 3,5 mld lat. Odkrycie to pozwala na wgląd we wczesne etapy ewolucji życia na Ziemi.
Nowy gatunek dużego wymarłego dziobaka zidentyfikowano na podstawie skamieniałości znalezionej w Australii. Wyniki badań ukazały się na łamach „Journal of Vertebrate Paleontology”.
Wielkie wymieranie sprzed 65 mln lat, podczas którego wyginęły dinozaury, dotknęło również pszczoły – piszą naukowcy na łamach „Public Library of Science ONE”.
Fragmenty szkieletu dwóch krewniaków jaszczurek świadczą o tym, że te gady żyły 12 mln lat wcześniej niż dotąd sądzono – piszą naukowcy na łamach „Evolutionary Biology”.