Świat nauki - artykuły

Dział

Ruiny wielkiej łaźni z okresu bizantyjskiego odkryte w Izraelu

Dział: Archeologia

Ruiny budynku dużej łaźni z czasów bizantyjskich zostały odkryte podczas archeologicznych prac wykopaliskowych prowadzonych w południowym Izraelu - donosi serwis internetowy The Jerusalem Post.

Jak poinformował Urząd ds. Starożytności Izraela, odkrycia dokonano na stanowisku w pobliżu miasta Sderot, w południowej części kraju. Wykopaliska prowadzono na pustyni Negew przed budową nowej linii kolejowej na trasie Aszkelon-Netivot.

Według Gregory Seraia, kierującego pracami archeologów, odkryte pozostałości budowli należą do największej łaźni odnalezionej na terenach południowego Izraela.

Na stanowisku o powierzchni 400 metrów kwadratowych i wymiarach 20x20 metrów naukowcy odnaleźli też pozostałości skomplikowanego podziemnego systemu ogrzewania, w który była wyposażona łaźnia.

Osada, gdzie w czasach bizantyjskich została zbudowana wielka łaźnia, powstała prawdopodobnie w okresie rzymskim, jako miejsce odpoczynku przy drodze łączącej miasta Beer-Szewa i Gaza. (PAP)

data ostatniej modyfikacji: 2009-04-07 20:42:34
Populacje ryb w wielu śródlądowych drogach wodnych na kontynencie europejskim kurczą się, częściowo z powodu wystawienia na działanie zanieczyszczeń pochodzących choćby z oczyszczalni ścieków.
Wszystko wskazuje na to, że zmiana klimatu będzie miała duży wpływ na dostępność i jakość wody, a także zwiększy prawdopodobieństwo występowania powodzi. W ramach europejskiej inicjatywy powstaje obserwatorium obywatelskie, dzięki któremu opinia publiczna będzie mogła uczestniczyć w gospodarowaniu zasobami wodnymi.
Naukowcy pracują nad modelami eksperymentalnymi i obliczeniowymi, aby zrozumieć, jak rozpuszczalność gazu w różnym składzie magmy wpływa na erupcje wulkaniczne.
Innowacyjny program recyklingu płaskich wyświetlaczy pozwoli zmniejszać ilość odpadów elektronicznych i odzyskiwać ważne ekonomicznie metale ziem rzadkich.
Kluczowym etapem sztucznej fotosyntezy jest utlenianie wody, czy oddzielanie wodoru od tlenu. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zaprojektowali katalizatory na bazie metali, które pozwolą zmniejszać wpływ na środowisko poprzez wydajne naśladowanie procesów zachodzących w przyrodzie.
Ryzyko wystąpienia nowotworów u osób narażonych na działanie promieniowania niskodawkowego jest zwykle obliczane na podstawie danych szacunkowych uzyskanych z analiz większych dawek. W związku z tym, że wiele chorób nowotworowych ma swój początek w komórkach macierzystych, szczególnie ważne są badania nad wpływem promieniowania niskodawkowego na te komórki.
Podczas wynoszenia satelitów na orbitę liczy się każdy gram i każdy centymetr, toteż jeden z projektów finansowanych ze środków UE zajął się minimalizowaniem ciężaru i rozmiarów stosowanych w satelitach systemów kontroli położenia.
Tytan, największy satelita Saturna, jest jednym z niewielu księżyców w Układzie Słonecznym posiadających gęstą atmosferę, której proces powstania i skład chemiczny są słabo znane. Nic dziwnego, że ten kuszący cel misji kosmicznych zainteresował naukowców z pewnego unijnego projektu.
Kepler, polujący na planety statek kosmiczny, ujawnił istnienie fal akustycznych generowanych w głębi gwiazd, które wywołują falowanie ich powierzchni i zmianę jasności. Te gwiezdne trzęsienia pomogły finansowanym przez UE astronomom lepiej zrozumieć strukturę i przyszłość tysięcy gwiazd.
Nawigowanie pojazdem kosmicznym stanowi jedno z największych wyzwań, z jakim mierzą się inżynierowie podczas planowania nowych misji na odległe planety, ich księżyce, a nawet asteroidy. Gdy pojazd kosmiczny odbywa lot, nowy, zintegrowany system nawigacji ma poprowadzić go niezawodnie poprzez Układ Słoneczny do wyznaczonego celu.
Galaktyki umożliwiają badanie przeszłości i przyszłości kosmosu, ale ich powstawanie pozostaje nierozwiązaną zagadką. Finansowany ze środków UE zespół badawczy wykorzystał wysokiej jakości dane empiryczne, aby dołożyć jeden z brakujących elementów do tej układanki.