W numerze m.in.
Studenckie Życie
Studentka
Moda
Świat Komputerów
Gospodarka bez tajemnic
Świat Nauki
Film
Sport
Zdrowie
Muzyka
Różności
Turystyka
Mobile Club
Humor dnia
Baba w sklepie pyta: -Przepraszam, czy mogę przymierzyć tę sukienkę na wystawie? Na to sprzedawczyni: -Bardzo proszę, ale mamy też przymierzalnię.
.
|
Góral oświecony
ROWERY
Podróże to kolejne czasopismo,
z którym będziemy współpracować.
Na początek dziennikarze z Podróży doradzają
Wam jak kupić dobry rower turystyczny.
Rower na wyprawy musi
być wytrzymały, a przede
wszystkim wygodny.
Jeżeli zamierzasz jeździć nim
po kilka godzin dziennie,
powinien pasować do ciebie
jak ubranie szyte na miarę.
Kolejność przygotowań do wyprawy
powinna być taka: najpierw
ustalasz trasę (czy będą
to krótkie wycieczki po polach i lasach,
czy długodystansowa wyprawa drogami
asfaltowymi), potem kupujesz rower.
Górski czy nizinny
Istnieją dwie podstawowe grupy rowerów
turystycznych: rowery górskie
(na ścieżki leśne, górskie drogi, wyboje,
kamienie i piach) oraz rowery trekkingowe
(na równe, utwardzone drogi).
Każdy model można i nawet należy
podrasować, dopasowując go do własnych
wymagań. Góral ma koła o
średnicy 26 cali i szerokie opony ze średnim
lub wysokim bieżnikiem. Na równej
drodze jest wolniejszy od roweru trekkingowego
i szosówki, ale pewniej
trzyma się gorszego, nawet mokrego
podłoża. Rower trekkingowy ma większe
koła (średnica 28 cali) i węższe
opony o niskim bieżniku. Jeżeli zamierzasz
objechać np. Europę Zachodnią,
rower trekkingowy będzie idealny.
Na ramię broń
Bardzo ważna jest rama. Od jej kształtu
i rozmiaru zależy m.in., czy podróżujesz
w pozycji wyprostowanej, pochylonej,
czy wręcz kolarskiej. Pozycja miejska
(wyprostowana) jest niezdrowa na
wyboistym terenie, ponieważ kręgosłup
pełni funkcję amortyzatora i przyjmuje
na siebie ogromne obciążenie. Na krótkich
wycieczkach po równych drogach
można to wytrzymać. Góral zmusza do
przyjęcia pozycji mniej lub bardziej pochylonej,
obciążającej raczej ręce i nogi
niż kręgosłup. Tak wygodniej jest pokonywać
długie dystanse. W turystyce rowerowej
obowiązuje bowiem zasada, że
im dłużej człowiek jeździ, tym bardziej
się pochyla. Ale uwaga, pozycja kolarza,
który ma siodełko wyżej niż kierownicę,
a plecy prawie w poziomie, nie
jest komfortowa dla przeciętnego turysty.
Zanim przyzwyczai do niej mięśnie
pleców i szyi, będzie już po urlopie.
Wybierz golasa
Nie oszukujmy się, nie kupisz dobrego
roweru w supermarkecie. Dobre części
kosztują więcej, ale znacznie zmniejszają
ryzyko, że rower rozpadnie się
w szczerym polu. Przed kupnem poradź
się fachowca. Zaglądaj do sklepów, których
sprzedawcy znają się na rzeczy,
bo sami jeżdżą. Jak je znaleźć? Zrób
wywiad środowiskowy, odwiedzaj i obserwuj
sklepy. Do tych dobrych często
przyjeżdżają pasjonaci - rozpoznasz ich
na pierwszy rzut oka, to na przykład
kurierzy. Zanim kupisz rower, przetestuj
go. Poproś sprzedawcę, by pozwolił
ci się przejechać - zorientujesz się,
czy pojazd jest wygodny i czy podczas
zakrętów nie zahaczasz kolanami o kierownicę.
Nie wierz sprzedawcy, który
mówi, że jak trochę pojeździsz, to do
dyskomfortu się przyzwyczaisz. To nieprawda.
Negocjuj warunki i cenę. Niektóre
akcesoria w sklepach rowerowych
są nawet tańsze niż w supermarketach,
poza tym nietrudno wytargować
zniżkę, wymianę w gotowym rowerze
niektórych części na lepsze albo prezent
w postaci przydatnych drobiazgów
(bidonu z koszykiem, oświetlenia). Do
"swojego" sklepu możesz zawsze później
przyjechać np. na szybką, bezpłatną
regulację przerzutek. Kiedyś opłacalne
było kupno "składaka". Wybierało
się osobno ramę, koła, kierownicę,
osprzęt itd., by po jakimś czasie odebrać
gotowy pojazd. Obecnie na takiej kombinacji
raczej się nie zaoszczędzi. Model
z katalogu będzie o ok. 30% tańszy.
Warto jednak kupić "goły" rower i wyposażyć
go w porządne dodatki - bagażnik,
błotniki itp. W większości gotowych
rowerów trekkingowych te części
nie są najlepszej jakości.
NA SZOSĘ
|
Crossroads, Specialized
Dobry na długie wycieczki po utwardzonym podłożu,
wytrzymały.
Rama: aluminiowa
Koła: 28 cali, wzmacniane podwójne obręcze
Osprzęt: Shimano Acera; 24 przełożenia
Hamulce: V-Brake Shimano
Amortyzator: tył - amortyzowana sztyca podsiodłowa
Pedały: aluminiowe
Siodełko: Specialized, żelowe z wycięciem pośrodku
Cena: ok. 2000 zł
|
|
Tiburon, Gary Fisher
Niedrogi rower o uniwersalnym przeznaczeniu,
ale ze wskazaniem na drogi utwardzone.
Rama: aluminiowa
Koła: 28 cali, wzmacniane podwójne obręcze
Osprzęt: Shimano Altus; 21 przełożeń
Hamulce: V-Brake Shimano
Amortyzator: tył - amortyzowana sztyca podsiodłowa,
przód - SYNC, Odessa 160
Pedały: plastikowo-gumowe
Siodełko: Oasis, żelowe z paskiem odblaskowym, szerokie
Cena: ok. 1500 zł
|
|
Capitola, Gary Fisher
Wygodny rower na krótkie, rekreacyjne wycieczki;
rowerzysta jedzie w pozycji wyprostowanej.
Rama: aluminiowa
Koła: 26 cali, pojedyncze obręcze Matrix
Osprzęt: Shimano Altus; 21 przełożeń
Hamulce: V-Brake Shimano Promax
Amortyzator: tył - amortyzowana sztyca podsiodłowa
Pedały: plastikowo-gumowe
Siodełko: Oasis, żelowe z paskiem odblaskowym, szerokie
Cena: ok. 1500 zł
|
NA WYBOJE
|
X-Caliber, Gary Fisher
Wytrzymały, na warunki ekstremalne, górskie drogi, ale także szosy, wygodny na dłuższe wyprawy.
Rama: aluminiowa ZR9000
Koła: 29 cali, wzmacniane podwójne obręcze Bontrager
Osprzęt: Shimano Deore LX/Deore; 27 przełożeń
Hamulce: V-Brake Bontrager
Amortyzator: przód - Bomber Marzocchi 03
Pedały: Shimano 515, z jednej strony SPD,z drugiej platforma do normalnych butów
Siodełko: Titec, żelowe z pokryciem skórzanym
Cena: od 5000 zł
|
|
Rockhopper, Specialized
Do ciężkiej turystyki górskiej i terenowej, na wyboje i długie trasy.
Rama: aluminiowa
Koła: 26 cali, wzmacniane podwójne obręcze Mavic 139
Osprzęt: Shimano Deore LX/Deore; 27 przełożeń
Hamulce: V-Brake Shimano Deore
Amortyzator: przód - Manitou COMP
Pedały: aluminiowo-gumowe z noskami
Siodełko: Specialized COMP, żelowe z wycięciem
pośrodku
Cena: ok. 2500 zł
|
|
Tarpon, Gary Fisher
Tani rower, ale dość wytrzymały, na dłuższe wycieczkiw trudnym terenie, ale nie na warunki ekstremalne; raczej nie w góry.
Rama: chromowo-molibdenowa (także widelec)
Koła: 26 cali, pojedyncze obręcze
Osprzęt: Shimano Altus; 21 przełożeń
Hamulce: V-Brake Bontrager
Amortyzator: brak
Pedały: aluminiowo-gumowe
Siodełko: Gary Fisher, żelowe
Cena: ok. 1000 zł
|
Najważniejsze
CZĘŚCI roweru
PAMIĘTAJ, ŻE W TROSCE
O POWODZENIE WYPRAWY
LEPIEJ ZAINWESTOWAĆ
W DOBRE MARKOWE AKCESORIA
SIODEŁKO
Im dłuższa trasa, tym węższe powinno być
siodło. Ale bez przesady - bardzo wąskie
i twarde siodełka sportowe nie nadają
się do turystyki. Na krótkich wycieczkach
sprawdza się szeroka i miękka kanapa.
Dobre jest żelowe siodełko z wycięciem
pośrodku - zapewnia obieg powietrza.
Pokrycie - najlepiej skórzane.
Uwaga: są siodełka damskie i męskie.
RAMA
Nie ma większego znaczenia, czy jest wykonana z lekkiego,
czy cięższego materiału - rower z pełnymi sakwami i tak będzie
ciężki. Najpopularniejsze są ramy stalowe Hi-Ten (150-300 zł)
oraz lżejsze i bardziej wytrzymałe aluminiowe (do turystyki -
od 400 do 1000 zł). Niestety, coraz trudniej dostać na rynku ramy
w całości chromowo-molibdenowe. Rama typu męskiego jest
stabilniejsza i bardziej wytrzymała od "damki".
HAMULCE
Nie muszą być tarczowe. Powszechne
i niedrogie V-Brake wystarczą.
AMORTYZATOR
Na wyboje przede
wszystkim przedni.
Znacznie poprawia komfort
jazdy, tłumi drgania
i odciąża kręgosłup.
Najskuteczniej działa
oczywiście wtedy, kiedy
jeździmy w pozycji
pochylonej (dobrzy
producenci: Rock Shox,
RST, Manitou, Marzocchi).
Amortyzator przedni
można zamontować też
w używanym rowerze,
jednak w niektórych
starszych modelach
widelce ram stalowych
mogą nie pasować
do nowoczesnych
amortyzatorów. Ramy
stalowe, w przeciwieństwie
do aluminiowych, nie
należą do twardych
i same nieźle amortyzują
wstrząsy. Amortyzator
tylny (podsiodłowy)
zamontowany w średniej
klasy góralach nie
sprawdza się w spokojnej
turystyce - pochłania zbyt
wiele energii potrzebnej
do przemieszczania się.
Czasem uniemożliwia
zamontowanie bagażnika,
dlatego zamiast sztycy
sprężynowej warto kupić
siodełko na sprężynach.
KOŁA
Są najważniejsze, bo
przyjmują największe
obciążenie. Na trudne
warunki powinny mieć
wzmacniane, podwójne
obręcze oraz szprychy
z nierdzewnej stali. Cena
dobrych kół: od 300 zł
za komplet (bez opon).
BŁOTNIKI
Plastikowe
wsuwane na
jeden haczyk są
dobre na krótkie
wycieczki przy
pięknej pogodzie.
Podczas wyprawy
sprawdzają się
tylko długie błotniki
mocowane na
druty.
OPONY
Im lepszy producent,
tym dłużej pojeżdżą.
Dobry komplet
kosztuje 100-120 zł
(Michelin, Continental,
Specialized). Powinny
mieć sztywne opaski pod
dętki (Michelin, 7-10 zł
komplet) - wtedy wolniej
się przecierają.
BAGAŻNIK
Tylko dobry, aluminiowy,
na trzech podporach (nie
warto kupować taniego
stalowego bagażnika).
Bagażniki mają różne
kształty i długości, dlatego
najpierw kup sakwy,
a potem dobierz do nich
bagażnik. Bardzo ważne
jest jego zamocowanie
- po przykręceniu w
żadnym wypadku nie
może się ruszać! Najlepsze
są śruby na podkładkach
sprężynowych, inne mają
tendencję do odkręcania
się w czasie jazdy.
OSPRZĘT
Łańcuch i zębatki tylne powinny być najwyższej klasy, bo
w czasie wyprawy szybko się zużywają (dobre firmy -
Shimano, SRAM). Oś suportu powinna być hermetycznie
zamknięta; nierozbieralna kaseta nie zużywa się tak
szybko, bo nie dostają się do niej drobiny piasku.
Monika Nietubyć
foto: Kalbar/6, klatman-SN
Podziękowania dla pana Dariusza Cejnora ze sklepu "Legio Sport - Ski team" Warszawa ul. Ptasia 2
30 % taniej dla studentów!
Zamów prenumeratę Podróży.
Za jedyne 57,97 zł możesz otrzymać 12 numerów!
ZAMÓWIENIA: (22) 870 54 95, 870 04 70, 870 52 23
LUB PRZEZ INTERNET: www.prenumerata.murator.com.pl
Bardzo prosimy o przesłanie ksero lub skanu swojej legitymacji |
|
|
|
|