Student NEWS - nr 10 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia
Blondynki zbierają grzyby. Jedna znajduje muchomora i pyta drugiej:
- Czy ten grzyb jest jadalny?
Na to ta druga krzywi się z obrzydzeniem i odpowiada:
- Nie ruszaj go, nie widzisz, że choruje na ospę...
.            

Zadanie z tegorocznego Forum Nestlé

Kariera
Nestle forumDyskutuj, wiedzę wypróbuj!
6. października ruszyła piąta edycja Forum Nestlé. Do końca roku masz szansę zmierzyć się z kilkudziesięcioma problemami, jakie napotkali w pracy menedżerowie koncernu Nestlé. Cała zabawa polega na wypracowaniu wspólnie z innymi studentami z całej Polski najlepszego rozwiązania. Takim forum wymiany jest właśnie strona internetowa www.forum.nestle.pl.
Dyskusję obserwują moderatorzy - menedżerowie Nestlé, którzy znają z doświadczenia opisane sytuacje. To oni wybiorą najlepsze wypowiedzi, których autorzy zostaną zaproszeni na szkolenie menedżerskie. Dodatkowo wszystkich laureatów zaprosimy od razu do drugiego etapu procesu selekcji w ramach programu "Letnia Praktyka z Nestlé".

OTO ZADANIE Z TEGOROCZNEGO FORUM NESTLÉ Z DZIEDZINY CONTROLLINGU
Autor: Marcin Jakubasz, Management Accountant w Nestlé Polska
 
Opis zadania:
Firma Nestlé Polska S.A. podzielona jest w swojej strukturze organizacyjnej na dywizje, które zajmują się sprzedażą różnych kategorii produktów. Jedna z tych dywizji zajmująca się sprzedażą produktów Nestlé do restauracji oraz sprzedażą kawy oraz słodyczy w maszynach vendingowych podzielona jest na różne kanały sprzedaży:

  • Kanał A - sprzedaż produktów kuli narnych do restauracji, barów, szkół przedszkoli itd. za pośrednictwem dystrybutorów cateringowych
  • Kanał B - sprzedaż kawy i słodyczy w "dużych" maszynach vendingowych (maszyny stojące w miejscach użyteczności publicznej, na dworcach, poczcie itp.) za pośrednictwem dystrybutorów vendingowych
  • Kanał C - sprzedaż kawy w "małych" maszynach vendingowych (są to maszyny stojące w barach, w firmach, w kuchni dla pracowników itp.) - bezpośrednio bez pośrednictwa stron trzecich.
Istnieje oczywista potrzeba liczenia rentowności występujących w poszczególnych kanałach sprzedaży - jest to jednak w pewnym stopniu utrudnione.
Rachunek wyników w tejże dywizji wygląda w sposób następujący (jest to wersja uproszczona):
Wartość sprzedaży100 mln
koszty handlowe8 mln
Zmienne koszty produkcji, w tym   40 mln
Surowce28 mln
Opakowania8 mln
Inne koszty zmienne produkcji4 mln
Pozostałe koszty zmienne3 mln
Marża brutto49 mln
Koszty marketingowe5 mln
Koszty stałe produkcji5 mln
Amortyzacja4 mln
Koszty ogólne działu11 mln
Pozostałe koszty stałe2 mln
Zysk brutto22 mln

Obroty ze sprzedaży w poszczególnych kanałach kształtują się następująco
Kanał A - 40 mln
Kanał B - 35 mln
Kanał C - 25 mln
Wszystkie koszty zmienne oraz część kosztów stałych w łatwy sposób można przypisać do konkretnego produktu i kanału sprzedaży. Istnieje jednak duży problem z podziałem kosztów ogólnych na poszczególne kanały sprzedaży w taki sposób, aby w maksymalnie poprawny sposób obliczyć, jaka jest rentowność każdego kanału.
W skład kosztów ogólnych wchodzą następujące koszty:
  • Koszt wynagrodzeń + ZUS
    - szef dywizji
    - asystentka szefa dywizji
    - marketing manager
    - 2 x product manager
    - sales support manager
    - salesman - 15 osób
  • Koszt amortyzacji samochodów służbowych (18 sztuk - 15 handlowców, szef działu, marketing manager, sales support manager)
  • Koszty paliwa
  • Szkolenia i świadczenia na rzecz pracowników
  • Koszty reprezentacji i reklamy
  • Pozostałe koszty ogólne generowane w dywizji
  • Tzw. narzuty korporacyjne - ponieważ wszystkie dywizje użytkują to samo biuro, mają wspólne koszty czynszu, koszty IT oraz inne koszty ogólne

 
Pytanie:
Zaproponuj jak najkorzystniej podzielić koszty ogólne na poszczególne kanały, tak, aby pokazywana rentowność w poszczególnych kanałach była najbardziej prawidłowa.

więcej na www.forum.nestle.pl