Student NEWS - nr 10 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia
- Jaka jest najczęstsza wada postawy u żonatych mężczyzn?
- Dupa na boku.
.            

Student w Banku


Posiadanie konta w banku

Rachunek bieżący posiada obecnie ok. 40 % Polaków. Wśród badanych studen tów odsetek ten jest o ponad połowę wyższy i wynosi 65 %. Co więcej, wśród studen tów starszych lat studiów (IIIV rok) konto w banku posiada trzy czwarte osób (74 %).

Rozmiar: 7857 bajtów


Większe zainteresowa nie produktami bankowymi wśród studentów kończących studia wynika przede wszystkim z tego, iż bardzo często mają oni już za sobą doświad czenia związane z pierw szą pracą. Założenie konta w banku, nawet jeśli uzyskiwa ne dochody nie są regularne i znaczące, dla większości stu dentów starszych lat studiów wydaje się czymś zupełnie oczywistym. Wśród studen tów, którzy pracują w pełnym lub niepełnym wymiarze konto w banku posiada naj większy odsetek osób 83 %. Wśród pracujących na umowę zlecenie 72 %, nato miast wśród osób, które nie pracują w ogóle 60 %. Co ciekawe, znacz nie rzadziej od pozosta łych konto w banku posia dają studenci pochodzą cy z Warszawy. Wśród war szawiaków konto posiada 58 % osób, zaś dla przy kładu osoby pochodzące z innych dużych miast (po wyżej 200 tys. mieszkańców) konto posiada najwięcej, bo 82 % osób. Istotne różnice, jeśli chodzi o posiadanie konta, istnieją również ze względu na uczel nie, na których studiują stu denci. Konto w banku posia da najwięcej studentów SGH (81 %), najrzadziej natomiast konto posiadają studen ci Politechniki Warszawskiej (56 %). Wśród studentów UW odsetek ten wynosi 64 %, natomiast wśród studentów SGGW 75 %.

Popularność banków

Zdecydowanie najpopular niejszym bankiem jest wśród studentów PKO Bank Polski. Rozmiar: 8082 bajtów Wśród studentów posiada jących konto, klientami tego właśnie banku jest jedna trzecia osób (32 %). Dodat kowo 2 % studentów posia da konto w Inteligo. Co piąty student, który posiada konto w banku powierzył swoje pie niądze bankowi Pekao SA. Co dziesiąty student posiada konto w mBanku. W Kredyt Banku konto posiada 8 % stu dentów, w BPH PBK 7 %, w ING Bank Śląski i BZ WBK po 6 %. Trzech studen tów na stu badanych posia da konto w banku Millenium. Taki sam odsetek klientów wśród studentów posiada bank BGŻ. Natomiast konto w Citibanku ma 2 % studen tów. Popularność banków PKO BP i Pekao SA nie jest przypadkowa. Studen ci zapytani bowiem, który bank wybraliby, gdyby mieli założyć nowe bądź dodatko we konto najczęściej wska zywali na te dwa banki (po 8 procent wskazań). Więcej wskazań uzyskał jedy nie mBank, w którym nowe bądź dodatkowe konto chcia łoby założyć 11 % studen tów posiadających konto w banku.

Bankowość elektroniczna

Biorąc pod uwagę ten ostat ni rezultat oraz popularność mBanku wśród obecnych użytkowników kont banko wych można przypuszczać, że popularność bankowo ści elektronicznej wśród stu dentów będzie w najbliż szym czasie rosła.

Rozmiar: 7254 bajtów


Studen ci w zdecydowanej więk szości mają dostęp do Inter netu, jeśli nie w domu czy w akademiku, to na uczelni. Znacznie chętniej niż reszta społeczeństwa korzystają z możliwości, jakie daje im bankowość elektroniczna. Rosnącej popularności ban kowości elektronicznej wśród studentów sprzyja dodatko wo fakt, iż bardzo dużą uwagę zwracają oni na koszty obsługi konta. Konta bankowe obsługi wane przez Internet są z reguły pod tym względem bardziej atrakcyjne od tradycyjnych, a zatem częściej też będą brane pod uwagę przez studentów podejmujących decyzję o zało żeniu nowego konta. Hipotezę taką potwierdza ją odpowiedzi uzyskane na pytanie o elementy, które stu denci biorą pod uwagę zakła dając konto. Dla większości studentów (42 %) najważniej szą rzeczą są koszty obsługi. Dodatkowo 14 % osób odpo wiedziało, że zakładając nowe konto zwracaliby szczególną uwagę na możliwość obsługi konta przez Internet. Wśród innych elementów wymienianych w tym kon tekście, najczęściej zwracano uwagę na ilość bankomatów (37 %), wysokość oprocento wania (31 %) i jakość obsługi (20 %).


Rozmiar: 10210 bajtów



Korzystanie z produktów bankowych

Wśród różnych produktów oferowanych przez banki, największą popularnością wśród studentów cieszy się karta bankomatowa. Kartę taką posiada 61 % spo śród ogółu studentów czte rech warszawskich uczelni. Co piąty student trzyma pie niądze odłożone na lokacie. Z kredytu studenckiego korzy sta pięciu na stu badanych. Jedna trzecia studentów (32 %) nie korzysta z żadnego produktu bankowego.Rozmiar: 10091 bajtów Wśród tych osób zdecydowanie naj większy udział stanowią stu denci Politechniki Warszaw skiej (41 %). Z produktów bankowych rzadziej od pozo stałych osób korzystają rów nież studenci, którzy w trakcie studiów mieszkają z rodziną (42 %). Innym czynnikiem, który ma istotny wpływ na korzystanie z bankowych pro duktów jest sytuacja material na studentów. Wśród osób, których sytuacja jest trudna z produktów bankowych nie korzysta ponad połowa 53 %. Kartę bankomatową posia dają najczęściej studenci SGH (72 %) i SGGW (70 %). Bardzo często kartę taką posiadają również studenci mieszkają cy w akademiku (82 %). Lokata bankowa jest nato miast najbardziej popular na wśród studentów miesz kających we własnym miesz kaniu (32 %) oraz pracują cych w pełnym bądź niepeł nym wymiarze czasu (39 %). Z produktu tego korzystają więc osoby, których sytuacja materialna jest dobra bądź bardzo dobra. Studentów którzy posia dają konto w banku bądź jakikolwiek inny produkt ban kowy zapytano, jak ocenia ją swój bank.
Okazało się, że zdecydowana większość, bo aż 79 % osób jest zadowolona z usług swojego banku. Odsetek osób nieza dowolonych wynosi 15 %.
Więcej informacji o badaniu można uzyskać w Student News Badania Rynkowe i Społeczne, tel.: 448-10-74,
mail: badania@studentnews.pl



Rozmiar: 3803 bajtów

Korzystanie z usług banko wych nie jest w Polsce jeszcze tak popularne, jak w krajach Unii Europejskiej, czy choćby wśród naszych sąsiadów: Czechów, Węgrów i Słowaków. Rośnie wpraw dzie odsetek osób posiada jących konto osobiste, coraz częściej też płacimy za zakupy kartami płatniczymi, ale zmiany te są bardzo powol ne. W dalszym ciągu więk szość naszego społeczeństwa nie posiada ani konta osobiste go, ani tym bardziej nie korzy sta z innych produktów banko wych. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy najczęściej wska zuje się na kwestie społeczno ekonomiczne ubogie społe czeństwo, wysoki odsetek rol ników, emerytów i rencistów oraz czynniki kulturowe nieuf ność wobec banków, niechęć do brania kredytów. Stosunkowo niewielkie zain teresowanie usługami świad czonymi przez banki nie jest jednak typowe dla wszyst kich grup społecznych. Pewną nadzieją dla banków w Polsce jest niewątpliwie to, iż w grupie osób młodych, zdobywają cych właśnie wyższe wykształ cenie, odsetek „ubankowie nia” jest znacznie wyższy niż w całym społeczeństwie. Każdy kolejny rok, to zatem dla banków szansa na zdo bycie nowych klientów. Ofe rując swoje produkty obec nym studentom, banki pozy skują klientów, którzy w przy szłości będą stanowili grupę osób najlepiej zarabiających. Czynnikiem, który najbardziej wpływa na zwiększenie szans na znalezienie pracy oraz wyso kość dochodów, jest bowiem wykształcenie. Jak studenci korzystają z usług bankowych