Student NEWS - nr 11 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia
Kolokwium z fizyki. W grupie bylo dwoch czarnych studentow, slabo znajacych
polski. Prowadzacy dyktuje zadanie:
- Walec owiniety nitka stacza się bez tarcia po desce nachylonej.. itd.. itd...
A na koniec pyta:
- Sa jakies pytania?
(aby byc szczerym to trzeba przyznac ze zadanie nie bylo proste)
Na to nasz kolega pyta:
- A co to jest deska ??????
.            

Ulga remontowa

Mimo ostatnich zmian w przepisach podatkowych znoszących część ulg podatkowych, w latach 2003 - 2005 możemy wciąż korzystać z ulgi remontowej. Nie musimy przy tym mieć własnego mieszkania czy domu, możemy korzystać z ulgi remontując mieszkanie wynajmowane a nawet podnajmowaną część mieszkania.PricewaterhouseCoopers

Kto może skorzystać?
Ulga remontowa dotyczy wszystkich podatników, którzy mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski - nie obejmuje więc tych studentów, którzy przybyli do Polski na czas określony, a dla celów podatkowych są uznawani za rezydentów podatkowych w swoich krajach macierzystych.

Ulgą objęte są wydatki remontowe na dom lub mieszkanie, do którego mamy tytuł prawny. W warunkach studenckich najczęstszym tytułem będzie umowa najmu, podnajmu lub dzierżawy mieszkania (domu) albo umowa użyczenia.

Pamiętajmy, że w przypadku nieodpłatnego zamieszkiwania w lokalu, którego właścicielem bądź głównym najemcą jest członek naszej rodziny, możemy z nim zawrzeć umowę użyczenia całego bądź części mieszkania, co pozwoli nam korzystać z ulgi remontowej.

Jakie są zasady odliczania?
Zasadą "działania" ulgi remontowej jest odliczanie 19 % wydatków poniesionych na remont lub modernizację mieszkania (budynku) od podatku obliczonego według skali podatkowej.
Odliczeń można dokonywać w ramach limitów, które obowiązują w okresach trzyletnich. Obecnie obowiązuje okres obejmujący lata 2003 - 2005, po którym to ulga przestanie obowiązywać.

Co możemy odliczyć?
Zakres prac objętych ulgą remontową jest ściśle ograniczony przepisami. Podstawowa zasada mówi, że ulga obejmuje te wydatki, które wprowadzają trwałe zmiany do struktury zajmowanego mieszkania, np. wyburzenie lub wstawienie ścian działowych, wymianę okien, podłogi lub glazury, malowanie ścian czy też zakup nowej umywalki lub wanny.
Wykaz prac określony jest w załącznikach nr 1 i nr 2 do rozporządzenia ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. nr 156, poz. 788). Należy jednak dodać, że wykaz ten jest wykazem ogólnym a każdy wydatek należy rozważyć pod kątem możliwości użycia zakupionych materiałów w innym mieszkaniu (nie możemy odliczać np. narzędzi wielokrotnego użytku - pędzli, młotków, wierteł oraz mebli - za wyjątkiem trwale umiejscowionych szaf wnękowych, pawlaczy i obudów zlewozmywaków czy też lodówek i pralek).
Ulga podatkowa obejmuje również wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, a także na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej. W przypadku, gdy mieszkamy w lokalu wynajmowanym, za które sami dokonujemy wpłat na fundusz remontowy - mamy prawo do odliczania tych wpłat w ramach ulgi.

Jakie należy posiadać dokumenty?
Podstawą do dokonywania odliczeń z tytułu ulgi remontowej są faktury VAT wystawione przez podatników, którzy nie korzystają ze zwolnienia z VAT (w miejscu przeznaczonym na podanie kwoty podatku VAT nie może być symbolu "zw"). Możliwe jest także korzystanie z ulgi na podstawie dowodów odprawy celnej.
W przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty (spółdzielni), wystarczającym dowodem będzie przelew bankowy, przekaz pocztowy lub dokument wpłaty w kasie wskazujący kwotę wpłacaną na fundusz. W przypadku, gdy kwota wpłat nie jest wyodrębniona i jest podawana razem z opłatami czynszowymi, należy dodatkowo okazać dokument wyszczególniający wpłaty na fundusz, przy czym najlepiej jest, by taki dokument został wystawiony przez wspólnotę (spółdzielnię).

Jakie są limity dokonywania odliczeń?
Pierwszym limitem, który należy zapamiętać jest kwota 567 zł. Jest to minimalny próg wydatków, które należy ponieść, aby móc skorzystać z ulgi. Z uwagi na fakt, iż ulga remontowa jest ulgą trzyletnią, kwoty wydatkowane sumuje się w kolejnych latach, jednakże odliczyć wydatki będzie można tylko za ten rok, w którym przekroczymy próg minimalny. W przypadku planowanego remontu warto więc tak rozłożyć wydatki, by próg 567 zł został osiągnięty w jednym roku kalendarzowym.
Ustawodawca przewidział też maksymalne limity wydatków, które mogą być odliczane od podatku. Przy wydatkach dotyczących budynku, podatek może być zmniejszony maksymalnie o 5 670 zł, co odpowiada wydatkom w wysokości 29 842 zł. Jeśli wydatki dotyczą mieszkania, podatek można zmniejszyć maksymalnie o 4 725 zł, co odpowiada wydatkom w wysokości 24 868 zł. Należy jednak pamiętać, że w przypadku ponoszenia wydatków zarówno na budynek, jak i na mieszkanie limity te nie sumują się. Przysługuje wtedy tylko jeden limit odliczeń - 5670 zł.
Każdy z limitów może być podwyższony o odliczenie od podatku wydatków na remont i modernizację instalacji gazowej i urządzeń eksplozymetrycznych. Limit tego odliczenia wynosi 945 zł, co odpowiada wydatkom w wysokości 4973 zł (na te konkretne cele).
W końcu, studenckie małżeństwa powinny pamiętać, że limitów nie można sumować - małżeństwu przysługuje łącznie jeden limit ulgi remontowej.

Jarosław Paprota
PricewaterhouseCoopers