W numerze m.in.
Studenckie Życie
Moda
Świat Komputerów
Świat Nauki
Film
Sport
Zdrowie
Muzyka
Różności
Mobile Club
Kultura
Humor dnia
Mały Jasio pyta kolegę: - Pobawimy się w ZOO? - A jaka to zabawa? - Bardzo prosta i przyjemna. Ja będę małpą, a ty przyniesiesz mi z domu kilka bananów! .
|
Żeby język obcy nie był obcy ...
Na początek zła wiadomość.
Nie ma "bezbolesnej"
metody nauki
języka. Nie istnieje
sposób na łatwe i szybkie
przyswojenie angielskiego, francuskiego
czy jakiegokolwiek innego
obcego języka, który byłby zarówno
skuteczny, jak i jednakowo dobry dla
wszystkich. Nie wydrukowano też podręczników,
ani nie nagrano kaset, które
nauczyłyby Cię języka bez wysiłku.
Niezależnie od materiałów, jakimi dysponujesz
i kursów, na które uczęszczasz,
najważniejsza jest ciężka i systematyczna
praca.
Różni są ludzie. Niektórzy są wzrokowcami,
inny słuchowcami. Korzystając
z różnych rad, każdy powinien
sam wypracować najodpowiedniejszą
dla siebie metodę. Na pewno metoda
ta musi zawierać jeden wymóg - systematyczność.
Nie ma łatwo, jeżeli
chcesz poprawnie mówić, pisać, czytać
po angielsku, niemiecku, francusku,
włosku... musisz poświęcić temu dużo
czasu. Ale na pewno się opłaci.
Gramatyka
Mówić poprawnie, to znaczy mówić
gramatycznie. Z nauką gramatyki
związana jest konieczność robienia
ogromnej liczby ćwiczeń. Są one w zasadzie
niezbędne, ale na szczęście istnieją
też przyjemniejsze metody uzupełniające.
Jeśli dużo czytasz w obcym
języku, masz szansę niejako w biegu
poznać reguły gramatyczne.
Wkuwanie słówek
Błędem jest uczenie się serii nie związanych
ze sobą wyrazów, w skrajnym
przypadku próba wkucia strony
ze słownika. Lepiej je zorganizować
ze sobą w pola tematyczne, na przykład
"w sklepie" albo "na lotnisku". Nauka
będzie szybsza i skuteczniejsza, jeśli zastosujemy
dodatkowo metodę szybkiego
zapamiętywania, polegającą na wykorzystywaniu
umiejętności kojarzenia
słówek z obrazami. Wtedy pojęcia
łatwiej się przyswajają i trwalej zapamiętują.
Metoda Berlitz
Polega na nauczaniu języka obcego
w taki sam sposób jak przyswajany
jest język ojczysty. Zajęcia prowadzone
są wyłącznie w nauczanym języku.
Na początku lektorzy posługują się ilustracjami
i gestami, często powtarzając
nowe słowa i struktury gramatyczne.
Z czasem proste zdania zmieniają się
w coraz bardziej złożone konstrukcje
pojęciowo-gramatyczne. Studenci przyswajają
więc gramatykę niejako "przy
okazji", ale, jak sami mówią, a potwierdzają
to również lektorzy - skutecznie.
Zajęcia to interaktywne ćwiczenia,
gdzie przez przynajmniej 50% czasu
mówią uczniowie, bowiem zdolność
sprawnego i płynnego posługiwania się
językiem obcym w mowie to podstawowe
założenie metody Berlitz. Jednak
studenci rozwijają wszystkie cztery
sprawności językowe, a więc oprócz
mówienia, również posługiwania się językiem
w piśmie, rozumienia ze słuchu,
a także czytania. Nauce języka towarzyszy
wszechstronne poznanie kultury
i obyczajów narodowości mówiących
danym językiem.
Instruktorami językowymi Berlitz są
najczęściej osoby, dla których nauczany
język jest ojczystym (native speakers)
lub osoby posiadające znajomość języka
na tym poziomie. Dużą wagę przykłada
się do nauki gramatycznej poprawności,
odpowiedniego akcentu, wymowy,
a także charakterystycznych zachowań
językowych. Zaletą metody Berlitz jest
kilkakrotna zmiana lektorów podczas
kursu, co pozwala na przyzwyczajenie
do różnej wymowy oraz ułatwienie rozumienia
żywego języka.
BerlitzEnglish
W 2003 roku centra językowe Berlitz
na całym świecie wprowadziły nowoczesny
system nauki języka angielskiego
pod nazwą BerlitzEnglish. System
opiera się na sprawdzonej i popartej
125 letnim doświadczeniem w nauczaniu
języków obcych metodzie Berlitz,
której realizacja wykorzystuje unikalny
zestaw ściśle powiązanych ze sobą
lekcji i materiałów multimedialnych
Berlitza. Zostały one skonstruowane
według zaleceń uznanych ekspertów
w zakresie psychologii typów uczenia się.
Proces uczenia się przebiega dla każdego
w inny sposób - inaczej zapamiętujemy
informację i inaczej ją sobie przypominamy.
Oferowany pakiet, pod przewodnictwem
specjalnie przeszkolonych
lektorów, pozwala na łatwe odnalezienie
swojej strategii uczenia się języka.
Sita - Relaksująca
nauka
Pośród wielu nowoczesnych
metod nauki języka
angielskiego, jedna szczególnie
rzuca się w oczy. Charakterystyczne
okulary widniejące
na każdej reklamie
systemu "SITA" przyciągają
wzrok.
W systemie Sita, każda
lekcja przerabiana jest wg
określonego schematu 3 faz:
inicjacji, zapamiętywania,
aktywizacji.
Inicjacja (20 minut)
Jest to faza zapoznania się z materiałem:
-czytanie tekstu po polsku
-słuchanie kasety lekcyjnej i jednoczesne
śledzenie treści lekcji w podręczniku
Zapamiętywanie (40 minut)
Jest to faza, w której odsłuchiwana jest
lekcja w stanie głębokiego odprężenia.
-wprowadzenie w stan relaksu (przy
pomocy urządzenia systemowego)
i w tym stanie odsłuchanie całej lekcji,
nie powtarzając w myślach i nie skupiając
się na podawanej treści, a także nie
przerywając odsłuchu.
-gdy lekcja skończy się, osoba pozostaje
w stanie odprężenia jeszcze ok.10 min.
-następnie powoli, nie śpiesząc się
następuje wychodzenie ze stanu relaksu
do stanu aktywności dziennej
Aktywizacja (30 minut)
Jest to faza ćwiczeń:
-wypowiadamy własne myśli i sformułowania
na podstawie zapamiętanego
słownictwa
-staramy się odgrywać role z dialogu
w oparciu o zapamiętany materiał
tworzymy własne scenki językowe
-staramy się, by aktywizacja następowała
także podczas codziennych
czynności, takich jak spacer, zakupy/
Na koniec należy powtórzyć fazę
zapamiętywania lekcji poprzedniej.
To znaczy po przerobieniu lekcji pierwszej
jeszcze niczego nie powtarzamy.
Natomiast po przerobieniu trzech faz
lekcji drugiej powtarzamy fazę zapamietywania
miętywania lekcji pierwszej, po przerobieniu
trzech faz lekcji trzeciej powtarzamy
fazę zapamiętywania lekcji drugiej
itd.
Metoda Callana
Coraz więcej szkół w Polsce ją stosuje
i coraz więcej ludzi, zachęconych
możliwością "nauki języka cztery
razy szybciej", ją wybiera. Cóż w
niej takiego niezwykłego? Ta metoda
nauki języka angielskiego została
opracowana przez Robina Callana
w Wielkiej Brytanii w latach 60. XX
wieku. Istotą jej, jest bardzo szybkie
tempo nauki.
Metoda Callana polega na zadawaniu
studentom tych samych pytań
każdego dnia, aż do momentu, kiedy
będą oni rozumieli i odpowiadali
przy największej prędkości - zazwyczaj
po czterech czy pięciu powtórkach.
Każdy student ma przeznaczoną
taką samą ilość czasu na mówienie.
Ponieważ metoda Callana opiera
się na zasadzie pytanie - odpowiedź,
student zostaje zmuszony do mówienia,
co pomaga zwalczyć nieśmiałość
i lęk przed samodzielnym wypowiadaniem
się w języku obcym.
Aby nauczyć studentów rozumienia
"żywego języka", nauczyciele Callana
mówią do nich z prędkością ok. 240
słów na minutę (gdy normalne tempo
konwersacji wynosi około 150-180
słów na minutę) oraz zarówno oni,
jak i studenci mówią przez cały czas
trwania lekcji. Średnia prędkość rozmowy
podczas lekcji wynosi 210 słów
na minutę (oczywiście, student nie
mówi tak samo szybko jak nauczyciel,
prędkość jego wypowiedzi odbywa się
w tempie normalnej konwersacji), co
oznacza, że student Callana słyszy ok.
12 600 słów na godzinę, czyli około
czterech razy więcej niż przy metodach
tradycyjnych.
Podsumowanie
Wniosek dość prosty, nikt nie nauczy
się wszystkiego bez wysiłku i to w dodatku
w krótkim czasie. A jaką metodę
wybrać - to zależy od nas samych.
Każdy ma indywidualne potrzeby
i możliwości, dlatego ważne jest, by
było w czym wybierać...
Metod nauki języka jak widać jest wiele,
ale ważne jest, by każdej towarzyszył
upór, systematyczność, oraz żelazna konsekwencja.
Jeśli zabraknie chęci, nie za-
pamiętamy niczego, a pozorna oszczędność
czasu i ekspresowe tempo przerabiania
materiału nie zapewnią językowego
sukcesu.
|
|
|