Student NEWS - nr 13 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia
Mały Jasio pyta kolegę:
- Pobawimy się w ZOO?
- A jaka to zabawa?
- Bardzo prosta i przyjemna. Ja będę małpą, a ty przyniesiesz mi z domu kilka bananów!
.            

Żeby język obcy nie był obcy ...

Rozmiar: 11685 bajtów
Na początek zła wiadomość. Nie ma "bezbolesnej" metody nauki języka. Nie istnieje sposób na łatwe i szybkie przyswojenie angielskiego, francuskiego czy jakiegokolwiek innego obcego języka, który byłby zarówno skuteczny, jak i jednakowo dobry dla wszystkich. Nie wydrukowano też podręczników, ani nie nagrano kaset, które nauczyłyby Cię języka bez wysiłku. Niezależnie od materiałów, jakimi dysponujesz i kursów, na które uczęszczasz, najważniejsza jest ciężka i systematyczna praca. Różni są ludzie. Niektórzy są wzrokowcami, inny słuchowcami. Korzystając z różnych rad, każdy powinien sam wypracować najodpowiedniejszą dla siebie metodę. Na pewno metoda ta musi zawierać jeden wymóg - systematyczność. Nie ma łatwo, jeżeli chcesz poprawnie mówić, pisać, czytać po angielsku, niemiecku, francusku, włosku... musisz poświęcić temu dużo czasu. Ale na pewno się opłaci. Gramatyka Mówić poprawnie, to znaczy mówić gramatycznie. Z nauką gramatyki związana jest konieczność robienia ogromnej liczby ćwiczeń. Są one w zasadzie niezbędne, ale na szczęście istnieją też przyjemniejsze metody uzupełniające. Jeśli dużo czytasz w obcym języku, masz szansę niejako w biegu poznać reguły gramatyczne. Wkuwanie słówek Błędem jest uczenie się serii nie związanych ze sobą wyrazów, w skrajnym przypadku próba wkucia strony ze słownika. Lepiej je zorganizować ze sobą w pola tematyczne, na przykład "w sklepie" albo "na lotnisku". Nauka będzie szybsza i skuteczniejsza, jeśli zastosujemy dodatkowo metodę szybkiego zapamiętywania, polegającą na wykorzystywaniu umiejętności kojarzenia słówek z obrazami. Wtedy pojęcia łatwiej się przyswajają i trwalej zapamiętują. Metoda Berlitz Polega na nauczaniu języka obcego w taki sam sposób jak przyswajany jest język ojczysty. Zajęcia prowadzone są wyłącznie w nauczanym języku. Na początku lektorzy posługują się ilustracjami i gestami, często powtarzając nowe słowa i struktury gramatyczne. Z czasem proste zdania zmieniają się w coraz bardziej złożone konstrukcje pojęciowo-gramatyczne. Studenci przyswajają więc gramatykę niejako "przy okazji", ale, jak sami mówią, a potwierdzają to również lektorzy - skutecznie. Zajęcia to interaktywne ćwiczenia, gdzie przez przynajmniej 50% czasu mówią uczniowie, bowiem zdolność sprawnego i płynnego posługiwania się językiem obcym w mowie to podstawowe założenie metody Berlitz. Jednak studenci rozwijają wszystkie cztery sprawności językowe, a więc oprócz mówienia, również posługiwania się językiem w piśmie, rozumienia ze słuchu, a także czytania. Nauce języka towarzyszy wszechstronne poznanie kultury i obyczajów narodowości mówiących danym językiem. Instruktorami językowymi Berlitz są najczęściej osoby, dla których nauczany język jest ojczystym (native speakers) lub osoby posiadające znajomość języka na tym poziomie. Dużą wagę przykłada się do nauki gramatycznej poprawności, odpowiedniego akcentu, wymowy, a także charakterystycznych zachowań językowych. Zaletą metody Berlitz jest kilkakrotna zmiana lektorów podczas kursu, co pozwala na przyzwyczajenie do różnej wymowy oraz ułatwienie rozumienia żywego języka.

BerlitzEnglish
W 2003 roku centra językowe Berlitz na całym świecie wprowadziły nowoczesny system nauki języka angielskiego pod nazwą BerlitzEnglish. System opiera się na sprawdzonej i popartej 125 letnim doświadczeniem w nauczaniu języków obcych metodzie Berlitz, której realizacja wykorzystuje unikalny zestaw ściśle powiązanych ze sobą lekcji i materiałów multimedialnych Berlitza. Zostały one skonstruowane według zaleceń uznanych ekspertów w zakresie psychologii typów uczenia się. Proces uczenia się przebiega dla każdego w inny sposób - inaczej zapamiętujemy informację i inaczej ją sobie przypominamy. Oferowany pakiet, pod przewodnictwem specjalnie przeszkolonych lektorów, pozwala na łatwe odnalezienie swojej strategii uczenia się języka.

Sita - Relaksująca nauka
Pośród wielu nowoczesnych metod nauki języka angielskiego, jedna szczególnie rzuca się w oczy. Charakterystyczne okulary widniejące na każdej reklamie systemu "SITA" przyciągają wzrok. W systemie Sita, każda lekcja przerabiana jest wg określonego schematu 3 faz: inicjacji, zapamiętywania, aktywizacji.
Rozmiar: 4134 bajtów Inicjacja (20 minut)
Jest to faza zapoznania się z materiałem:
-czytanie tekstu po polsku
-słuchanie kasety lekcyjnej i jednoczesne śledzenie treści lekcji w podręczniku

Zapamiętywanie (40 minut)
Jest to faza, w której odsłuchiwana jest lekcja w stanie głębokiego odprężenia.
-wprowadzenie w stan relaksu (przy pomocy urządzenia systemowego) i w tym stanie odsłuchanie całej lekcji, nie powtarzając w myślach i nie skupiając się na podawanej treści, a także nie przerywając odsłuchu.
-gdy lekcja skończy się, osoba pozostaje w stanie odprężenia jeszcze ok.10 min.
-następnie powoli, nie śpiesząc się następuje wychodzenie ze stanu relaksu do stanu aktywności dziennej

Aktywizacja (30 minut)
Jest to faza ćwiczeń:
-wypowiadamy własne myśli i sformułowania na podstawie zapamiętanego słownictwa
-staramy się odgrywać role z dialogu w oparciu o zapamiętany materiał tworzymy własne scenki językowe
-staramy się, by aktywizacja następowała także podczas codziennych czynności, takich jak spacer, zakupy/
Na koniec należy powtórzyć fazę zapamiętywania lekcji poprzedniej. To znaczy po przerobieniu lekcji pierwszej jeszcze niczego nie powtarzamy. Natomiast po przerobieniu trzech faz lekcji drugiej powtarzamy fazę zapamietywania miętywania lekcji pierwszej, po przerobieniu trzech faz lekcji trzeciej powtarzamy fazę zapamiętywania lekcji drugiej itd.

Rozmiar: 32060 bajtów Metoda Callana
Coraz więcej szkół w Polsce ją stosuje i coraz więcej ludzi, zachęconych możliwością "nauki języka cztery razy szybciej", ją wybiera. Cóż w niej takiego niezwykłego? Ta metoda nauki języka angielskiego została opracowana przez Robina Callana w Wielkiej Brytanii w latach 60. XX wieku. Istotą jej, jest bardzo szybkie tempo nauki. Metoda Callana polega na zadawaniu studentom tych samych pytań każdego dnia, aż do momentu, kiedy będą oni rozumieli i odpowiadali przy największej prędkości - zazwyczaj po czterech czy pięciu powtórkach. Każdy student ma przeznaczoną taką samą ilość czasu na mówienie. Ponieważ metoda Callana opiera się na zasadzie pytanie - odpowiedź, student zostaje zmuszony do mówienia, co pomaga zwalczyć nieśmiałość i lęk przed samodzielnym wypowiadaniem się w języku obcym. Aby nauczyć studentów rozumienia "żywego języka", nauczyciele Callana mówią do nich z prędkością ok. 240 słów na minutę (gdy normalne tempo konwersacji wynosi około 150-180 słów na minutę) oraz zarówno oni, jak i studenci mówią przez cały czas trwania lekcji. Średnia prędkość rozmowy podczas lekcji wynosi 210 słów na minutę (oczywiście, student nie mówi tak samo szybko jak nauczyciel, prędkość jego wypowiedzi odbywa się w tempie normalnej konwersacji), co oznacza, że student Callana słyszy ok. 12 600 słów na godzinę, czyli około czterech razy więcej niż przy metodach tradycyjnych.

Podsumowanie
Wniosek dość prosty, nikt nie nauczy się wszystkiego bez wysiłku i to w dodatku w krótkim czasie. A jaką metodę wybrać - to zależy od nas samych. Każdy ma indywidualne potrzeby i możliwości, dlatego ważne jest, by było w czym wybierać... Metod nauki języka jak widać jest wiele, ale ważne jest, by każdej towarzyszył upór, systematyczność, oraz żelazna konsekwencja. Jeśli zabraknie chęci, nie za- pamiętamy niczego, a pozorna oszczędność czasu i ekspresowe tempo przerabiania materiału nie zapewnią językowego sukcesu.