Student NEWS - nr 13 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia
W łódzkiej karetce pogotowia pacjent odzyskuje przytomność:
- Gdzie ja jestem?
- W karetce.
- A gdzie jedziemy?
- Do zakładu pogrzebowego.
- Ale ja jeszcze nie umarłem!
- A my jeszcze nie dojechaliśmy...
.            

Czy czytanie to skomplikowana sprawa?

Rozmiar: 10744 bajtów
Wiemy o tym od pierwszej klasy, kiedy nauczyliśmy się odczytywania pierwszych słów. Ale, że czytanie może mieć swoją taktykę i strategię, jest dla nas pewną niespodzianką i niestety także dowodem, że o prawdziwym, dobrym czytaniu wiemy niestety niewiele. Możemy generalnie mówić o dwóch rodzajach strategii. Strategia ofensywna (selektywna) polega na jak najszybszym przebieganiu przez tekst. Odnajdywaniu w nim fragmentów będących przedmiotem naszego zainteresowania i wolniejszym nieco odczytywaniu tych wałaśnie fragmentów. Strategia ta wymaga wszakże bardzo istotnego kroku wstępnego - okreslenia celów czytania. Bowiem dopiero określenie celów (w formie na przykład sformułowania pytań, na które odpowiedzi powinien nam przynieść tekst, z którym pracujemy) umożliwia tego typu pracę. Określenie celów czytania nie jest niestety jedynym wymogiem po spełnieniu którego możemy już stosować strategię selektywną. Musimy jeszcze dysponować właściwą techniką czytania. Technika ta ma nam zagwarantować, że mimo bardzo szybkiego czytania tekstu żaden ważny fragment (a ważne są te fragmenty, które realizują nasze cele, czyli na przykład zawierają odpowiedzi na pytania, jakie wcześniej postawiliśmy nie ujdzie naszej uwagi. Niestety 97 % czytelników nie posiada właściwej techniki czytania. Gorzej nawet - nie wie, że taka technika istnieje i na czym polega. Strategią alternatywną wobec ofensywnej (czyli slektywnej) jest strategią konserwatywna (całościowa). Zakłada ona czytanie całego tekstu z mniej więcej satałym natężeniem uwagi i w stałym tempie. Większość ludzi stosuje tę właśnie strategię. Problem wszakże polega na tym, że stosują ją nieświadomie, nie mając możliwości wyboru pomiędzy strategiamii. Co więcej stosują strategię konserwatywną (całościową), ale nie dysponują odpowiednią techniką. Co to takiego ta "odpowiednia technika", o której wspominaliśmy zarówno przy okazji strategii ofensywnej, jak i konserwatywnej ? Wiąże się ona przede wszystkim ze sposobem pracy oka (w tym z wędrówkami wizualnymi i regresją), z polem widzenia (które z pewnością można i trzeba powiększyć) oraz z fonetyzacją (której eliminacja jest warunkiem koniecznym opanowania techniki szybkiego czytania). Co daje "odpowiednia technika" ? Właściwie tylko jedno: umożliwia zwiększenie prędkości czytania. Prędkość czytania mierzy się w słowach na minutę. Dla przeciętnego czytelnika wynosi ona 200 - 250 SNM. Natomiast zastosowanie tej właśnie "odpowiedniej techniki" pozwala te prędkość nawet zdziesięciokrotnić; i to w przypadku strategii konserwatywnej (całościowej). W przypadku przyjęcia strategii (selektywnej) mówienie o górnej granicy prędkości czytania nie ma już po prostu sensu. Dość militarystycznie zabrzmiał powyższy tekst. Mówi się w nim o strategiach, celach, technice. Ale czytanie to także praca, co więcej często podporządkowana zadaniom, które przed nami postawiono. Warto więc zadać sobie sprawę z celów tej pracy oraz dysponować różnymi środkami do jej wykonania. Umiejętność szybkiego czytania, znajomość możliwych strategii, technika takich narzędzi dostarcza. Ale zdobycie koniecznych umiejętności wymaga ćwiczeń i treningu. Mamy nadzieję, że zechcecie się Państwo przekonać, iż nie taki diabeł straszny i że będziemy mogli wspólnie pracować nad zdobywaniem nowych, naturalnych i zdecydowanie bardziej wydajnych technik czytania. Dlatego zapraszamy do wspólpracy w Instytucie Metod Edukacji IMPULS przy którym działa Akademia Szybkiego Czytania - pierwsza tego tytu placówce w Polsce. Czekamy w miejscu zajęć, przy ulicy Bednarskiej 24 lok.2 lub pod numerem telefonu (22) 826 83 38.
Robert Buszta
Autor metody “szybkie czytanie Buszta & Koziński" robert@impuls.com.pl
P.S. Sprawdź jak szybko czytasz www.impuls.com.pl (specjalna aplikacja sprawdzająca tempo i rozumienie czytania)