Student NEWS - nr 28 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia

Znani z głupich żartów studenci spotkali na drodze chłopa, który prowadził na targ świnie.
- To wasz synek? - zażartował jeden ze studentów.
- Nie - odpowiada chłop. - To jeden z tych studentów, co się w wielkiej szkole uczą. Dali mi go na wychowanie

.            

Nauka w Polsce i nie tylko - informacje PAP

  

 

 

 

 

 

 

Podpisano polsko-czeską umowę o wzajemnym uznawaniu studiów

 

W obecności premierów Polski Kazimierza Marcinkiewicza i Czech Jirzego Paroubka 16 stycznia podpisano w Pradze polsko-czeską umowę o wzajemnym uznawaniu studiów. Dokument podpisali ministrowie edukacji obu krajów: Michał Seweryński i Petra Buzkova.

Praga jest pierwszym etapem dwudniowej wizyty roboczej premiera Marcinkiewicza w trzech stolicach państw Grupy Wyszehradzkiej. 16 stycznia polski premier uda się też do Budapesztu, a następnego dnia do Bratysławy. Głównym tematem rozmów z szefami rządów Czech, Węgier i Słowacji będzie bezpieczeństwo energetyczne UE, wymiar wschodni polityki unijnej oraz stosunki Unii z Rosją.

Premierowi Marcinkiewiczowi towarzyszą w Pradze m.in. minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek, minister edukacji i nauki Michał Seweryński, szef resortu gospodarki Piotr Woźniak oraz sekretarz stanu w Kancelarii Premiera Ryszard Schnepf.

 

Sejm poprawia prawo o szkolnictwie wyższym

 

Sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży przyjęła w środę 11 stycznia rządową nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nowelizacja ma naprawić

błędy, które powstały przy tworzeniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, obowiązującej od 1 września 2005 r.

Głównym błędem w ustawie jest określenie terminów obowiązywania niektórych jej przepisów od dnia 1 stycznia 2007 r. Powoduje to półtoraroczną lukę w regulacjach między 1 września 2005 r. a 1 stycznia 2007 r. Błąd dotyczy m.in. wynagrodzeń członków prezydium Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego i Państwowej Komisji Akredytacyjnej, którzy wskutek błędnych zapisów nie mogą w czasie od września 2005 do stycznia 2007 pobierać za swoją pracę pensji.

Ponadto, według obecnie obowiązującej ustawy, studenci otrzymujący stypendia, od września muszą teoretycznie zapłacić od tych dochodów podatek, ponieważ zapis ustawy zwalniający ich z tego obowiązku zacznie obowiązywać dopiero od stycznia 2007 r. Posłowie postulują taką zmianę, aby ustawa mogła zadziałać wstecz i zwolnić studentów z podatku od stypendiów, które już otrzymali i otrzymają do końca 2006 r.

Nieścisłości w treści ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym zauważyły władze wyższych uczelni. Pracownicy Ministerstwa Edukacji i Nauki zlokalizowali błędy i na tej podstawie została opracowana rządowa poprawka.

Do rządowych zmian w ustawie członkowie komisji dodali swoje poprawki, regulujące m.in. dotacje z budżetu państwa dla wojskowych wyższych uczelni na kształcenie osób cywilnych w okresie od września 2005 do stycznia 2007.

Rządowy projekt nowelizacji zawiera też jedną zmianę w treści ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w punkcie, w którym mówi ona o zwolnieniu z podatku dochodów z tytułu stypendiów. Nowelizacja precyzuje, że z podatku będą zwolnione te osoby, które otrzymują stypendia na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Zmiana ta jest potrzebna, ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych powstała w 1991 r., zanim uchwalono Prawo o szkolnictwie wyższym. Po wprowadzeniu nowelizacji ustawy te będą spójne w treści.

 

Rusza studencki projekt BankPraktyk.pl

 

Portal BankPraktyk.pl, internetowy projekt ułatwiający studentom odbycie praktyk w firmach, zaprezentowano w czwartek 5 stycznia we Wrocławiu.

Bank został stworzony przez przez Stowarzyszenie „Inicjatywa dla Przedsiębiorczości” we współpracy ze Studenckim Forum Business Centre Club.

 

Pod adresem www.bankpraktyk.pl istnieje portal, gdzie każdy polski student, po zalogowaniu się, może umieścić swoją aplikację - z informacjami o uczelni na której studiuje, na którym roku, jakim kierunku i specjalizacji. Na tej samej stronie przedsiębiorstwa organizujące praktyki dla studentów zgłaszają swoje zapotrzebowanie na praktykantów.

Kierownik projektu BankPraktyk.pl Krzysztof Soboń prezentując portal zaznaczył, że jest to pierwszy w Polsce tak kompleksowy program.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"To pierwsza inicjatywa zawierająca w jednym miejscu wszelkie potrzebne informacje. Nasz bank w zamierzeniu ma być pomostem komunikowania się między studentami poszukującymi praktyk, a firmami, które je oferują. Naszym założeniem jest promowanie wśród studentów idei przedsiębiorczości" - mówi Soboń.

Praktyki są bezpłatne dla obu stron. Studenci nie powinni się spodziewać wynagrodzenia, jeśli ich praca nie jest dłuższa niż miesiąc.

 

Sprawcza siła studenckich wizji

 

Domagają się zmian w polskim prawie. Chcą, żeby przepisy nie stały na drodze rozwoju gospodarczego kraju. Mają pomysły na nowe regulacje, pomocne przedsiębiorcom. Opisują je i wprowadzają w życie. Kto? Zwycięzcy studenckiego konkursu „Twoja wizja rozwoju przedsiębiorczości”.

„Doprowadzenie do zmian w obowiązującym prawie dzięki eliminowaniu przepisów utrudniających rozwój gospodarczy oraz tworzenie nowych zapisów prawnych, pomocnych przedsiębiorcom” – takie cele określa regulamin konkursu, organizowanego przez Studenckie Forum Business Centre Club, pod patronatem Marszałka Sejmu RP i Ministra Gospodarki. W lutym b.r. rusza IV jego edycja.

„Twoja wizja rozwoju przedsiębiorczości" - to temat pracy, którą należy nadesłać na konkurs między 10 lutego, a 15 kwietnia 2006 r.

KONSTRUKTYWNA KRYTYKA RZECZYWISTOŚCI

Startujący w konkursie studenci powinni zaproponować takie zmiany w szeroko rozumianym otoczeniu polskiego biznesu, które pozwolą im samym rozwijać się i realizować ambitne, przedsiębiorcze pomysły. Rozważania dotyczyć mogą edukacji, prawa, pracy urzędów, doradztwa i finansowania młodych lub promocji przedsiębiorczości.

Oceniana będzie oryginalność pomysłu, praktyczne i teoretyczne znaczenie pracy, jej innowacyjność oraz analiza SWOT projektu (ukazanie wad lub zalet oraz szans i zagrożeń). Zgodnie z wytycznymi organizatorów, praca konkursowa powinna odpowiedzieć na pytanie, co należy zrobić, aby polskie firmy mogły funkcjonować efektywniej.

Pomysłodawcy konkursu liczą na to, że studenci przyczynią się do rozwoju gospodarczego i budowy przedsiębiorczego społeczeństwa w Polsce. Zaproponowane ułatwienia i innowacyjne rozwiązania mają stanowić środek do celu.

 

NAJLEPSZE ROZWIĄZANIA - ZREALIZOWANE

Nagrody, które czekają na autorów najlepszych propozycji to tylko jeden z czynników motywujących do udziału w konkursie. Niekiedy ważniejsze od nagród staje się bowiem wprowadzenie projektu do praktyki gospodarczej. Poprzednie edycje konkursu pokazały, że jest to możliwe.

Pierwsza edycja „Twojej wizji rozwoju przedsiębiorczości”, zorganizowana w roku akademickim 2002/2003, zaowocowała przekazaniem studenckich propozycji pod obrady parlamentu. Zgodnie z procedurą legislacyjną, projekty ustaw podpisali posłowie z Parlamentarnego Zespołu Przedsiębiorczości; dalsze prace podjęto w komisjach sejmowych.

Kilka postulatów udało się wprowadzić w życie. Dokonano np. pewnych zmian w Kodeksie Spółek Handlowych, poszerzono krąg beneficjentów programu „Pierwsza Praca, zadbano o to, aby w telewizji publicznej emitowano filmy w angielskiej wersji językowej.

 

Sukces pierwszej edycji konkursu sprawił, że kolejne przedsięwzięcie miało znacznie szerszy zasięg. Przeprowadzono 10 edycji regionalnych.

W oparciu o nadesłane prace, we współpracy z kancelarią prawną Chałas i Wspólnicy, studenci opracowali oryginalne projekty ustaw dotyczących walki z korupcją, uelastycznienia prawa pracy oraz otwarcia rynku paliwowego na nowe podmioty gospodarcze. Studenckie Forum BCC przekazało na ręce patronów honorowych obszerny dokument pn.: „Gospodarczy Plan Młodych”. Plan zawierał projekty zmian w sferze edukacji, otoczenia biznesu oraz prawa gospodarczego.

Na trzeci konkurs, który objął aż 15 edycji, napłynęło ponad 400 prac z Polski i Europy - dwa razy więcej, niż rok wcześniej. Grupa laureatów, wspólnie z ekspertami opracowała tzw. „Biznesplan dla Polski”. Stanowi on wizję systemu wspomagającego młodych, przedsiębiorczych Polaków oraz plan jej wdrożenia w życie.

Biznesplan zostanie przekazany na ręce marszałka sejmu w styczniu 2006 r., podczas uroczystości zakończenia III edycji konkursu.

 

WZIĄĆ SWÓJ LOS W SWOJE RĘCE

IV edycja „Twojej wizji rozwoju przedsiębiorczości”, podobnie jak poprzednie, adresowana jest do osób, które nie ukończyły jeszcze 26. roku życia. Patronat merytoryczny nad konkursem objęła Kapituła Krajowa pod przewodnictwem prof. dra hab. Jana Antoszkiewicza, kierownika Zakładu Przedsiębiorczości Szkoły Głównej Handlowej.

Studenckie Forum Business Centre Club czeka na prace studentów z całej Polski oraz z krajów Unii Europejskiej. Edycję Europejską zakończy uroczysta konferencja w Parlamencie Europejskim.

Nowością IV konkursu będzie edycja amerykańska. Do rywalizacji zaproszono młodych Polaków mieszkających lub studiujących w USA i Kanadzie.

„Bardzo liczymy na amerykańskie pomysły na zmianę polskiej rzeczywistości, które mogą pomóc Polsce w rozwoju” – mówią organizatorzy.

Konferencje inaugurujące IV edycję odbędą się w formie warsztatu, podczas którego zostanie zastosowana pionierska metoda - Search Conference. Celem warsztatu w każdej edycji regionalnej będzie opracowanie „Biznesplanu dla regionu”. W końcowym etapie powstanie kolejny „Biznesplan dla Polski”.

Konkurs ma propagować postawy przedsiębiorcze wśród młodzieży akademickiej i aktywizować studentów do podejmowania działalności gospodarczej. Potencjał intelektualny młodych ludzi posłuży wypracowaniu propozycji dla uproszczeń legislacyjnych, sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości w Polsce.

 

Ruszyła Akademia Internetowa SuperMemo.onet

17 stycznia zainaugurowano w Warszawie działalność Akademii Internetowej supermemo.onet. Nowa platforma e-learningowa oferuje ponad 100 kursów językowych i maturalnych. "To największe przedsięwzięcie w polskim internecie dotyczące e-learningu czyli nowoczesnej nauki za pośrednictwem sieci internetowej" -  mówi Edyta Figurny-Puchalska z portalu Onet.pl, współtwórcy platformy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Pragniemy dotrzeć do studentów, uczniów szkół średnich i wszystkich zainteresowanych poszerzaniem wiedzy" - dodaje Figurny-Puchalska.

Platforma oferuje naukę języków: angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego, francuskiego, włoskiego i rosyjskiego. Wśród oferowanych kursów są pełne kursy językowe, kursy nauki słownictwa, egzaminacyjne, a także repetytoria pozwalające na przygotowanie się do matury.

 

"Wszystkie kursy mają przykładowe strony, które można oglądać na naszej stronie. Aby uczestniczyć w kursie, należy się zalogować. Oferujemy zarówno kursy bezpłatne, jak i płatne, które po zalogowaniu się wymagają wykupienia abonamentu, np. na dwa tygodnie czy na pół roku" - wyjaśniła Figurny-Puchalska.

Jak zapewniają twórcy platformy, naukę w Akademii Internetowej można traktować jako uzupełnienie tradycyjnych form kształcenia lub jako jedyną formę zdobywania wiedzy.

Kursy oparte są na metodzie SuperMemo. "Istotą tej metody jest taka organizacja planu nauki i powtórek, aby maksymalnie skrócić czas przeznaczony na naukę, przy wysokim zachowaniu poziomu skuteczności" - wyjaśniła Edyta Kmieć z firmy SuperMemo World, współtwórcy platformy. Dla uczestników kursów dostępne są ćwiczenia, nagrania oraz możliwość powtórek słów, zdań czy dialogów.

Twórcy platformy podkreślają, że korzystanie z Akademii Internetowej SuperMemo.onet daje możliwość m.in. swobodnego wyboru miejsca i czasu przeznaczonego na naukę, indywidualnego tempa nauki, bieżącego monitorowania postępów w nauce i uzupełniania istniejących kursów o własne informacje do zapamiętania.

 

www.naukawpolsce.pl