W numerze m.in.
Studenckie Życie
Praca i kariera
Adwokatura
Bądź kreatywny
Humor dnia
Na lekcji przyrody nauczycielka pyta: |
Telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna
Powinieneś mieć świadomość, że rozmowa kwalifikacyjna to nie tylko spotkanie twarzą w twarz z potencjalnym pracodawcą. To również, ostatnio coraz częściej spotykana, rozmowa przez telefon.
Czemu ona służy? Najczęściej jest to sprawdzian kandydata przed właściwą rozmową kwalifikacyjną. Pracodawcy chcą się upewnić, że osoba która wzbudziła ich zainteresowanie na etapie selekcji dokumentów, jest faktycznie interesującym kandydatem do pracy.
Odmienność takiej rozmowy kwalifikacyjnej polega na tym, że może Cię zaskoczyć w każdej chwili. Jeśli wysyłasz dokumenty aplikacyjne, licz się z tym, że pracodawca będzie chciał przeprowadzić z Tobą taką rozmowę. Dlatego powinieneś być do niej przygotowany w każdej chwili, w każdym miejscu i sytuacji. Skoro nie wiesz, kiedy będzie miała miejsce ta rozmowa, dlatego staraj się odbierać wszystkie telefony równie uprzejmie i spokojnie. Jeśli mieszkasz w wynajmowanym mieszkaniu ze znajomymi i podałeś stacjonarny numer telefonu, uprzedź ich, że czekasz na bardzo ważny telefon i prosisz ich o przekazywanie informacji, kto dzwonił i w jakiej sprawie.
Coraz więcej młodych ludzi korzysta z telefonów komórkowych. Ale tu uwaga!! Jakie masz nagranie na automatycznej sekretarce w telefonie? Czy jest ono uprzejme i poważne? Jeżeli telefon zadzwoni w bardzo nieodpowiednim dla Ciebie czasie, nie możesz „zbyć” rozmówcy. Pamiętaj, że gdy poprosisz o telefon w innym terminie, pracodawca może się już nie odezwać do Ciebie po raz drugi. Musisz przyjąć inną strategię. Np. jeżeli idziesz właśnie ulicą lub siedzisz z przyjaciółmi, a dookoła rozbrzmiewa głośna muzyka, przeproś rozmówcę i powiedz, że potrzebujesz chwili na znalezienie cichego miejsca na rozmowę.
Kilka ważnych wskazówek, które możesz wykorzystać podczas rozmowy kwalifikacyjnej przez telefon: • Możesz zrobić dobre wrażenie dzięki naśladowaniu sposobu mówienia rozmówcy oraz używaniu niskiego, miłego tonu; • Nie rezygnuj z języka ciała - on również jest w tym momencie bardzo istotny. Jeżeli Twoja gestykulacja będzie w zgodzie z Twoimi słowami, automatycznie ton Twojego głosu stanie się bardziej przekonujący. I nie zapominaj o uśmiechu. Uwierz, że przez telefon również można wyczuć, czy jesteś osobą uśmiechniętą czy ponurą. • Słuchaj aktywnie, to znaczy dawaj sygnały rozmówcy, że rozumiesz i śledzisz to, co do Ciebie mówi. Używaj słów: oczywiście, rozumiem, naturalnie, tak. I zadawaj pytania. Rozmówca musi wiedzieć, że słuchasz go uważnie; • O ile to możliwe, rób sobie notatki, dzięki temu będziesz w stanie przypomnieć rozmówcy o czym rozmawialiście na wypadek, gdyby z jakichś przyczyn rozmowa została przerwana (np. brak zasięgu, wyczerpana bateria itp.). I na koniec przypomnienie: Każda rozmowa telefoniczna z potencjalnym pracodawcą jest rodzajem rozmowy kwalifikacyjnej, powinieneś więc traktować ją bardzo poważnie!
Tekst udostępniony przez serwis www.1praca.gov.pl
|
||