Nowy box Wydawnictwa Telewizji Kino Polska

Kolejną kolekcją, którą Wydawnictwo Telewizji Kino Polska oddaje do rąk swoich widzów, jest zbiór czterech wczesnych, polskich filmów Jerzego Skolimowskiego, reżysera i scenarzysty, czołowego polskiego przedstawiciela nurtu tzw. trzeciego kina, laureata wielu międzynarodowych nagród filmowych, twórcy m.in. obrazów takich jak: „Start” (Le Depart), „Na samym dnie” (Deep End), „Wrzask” (The Shout), „Fucha” (Moonlighting), „Sukces jest najlepszym odwetem” (Success is the Best Revenge), „Wiosenne wody” (Torrents of Spring), „Ferdydurke” (30 Door Key).


Skolimowski wprowadzając na polski ekran, po latach dramatycznego rozrachunku z doświadczeniami wojny, bohatera "odpychającego od siebie dojrzałość", "uciekającego przed szablonem", przywdziewającego kolejne maski i błądzącego w pogoni za swą własną autentycznością, odegrał istotną rolę w poszukiwaniu tożsamości kolejnego pokolenia Polaków. Urodzeni zaraz po wojnie, wchodzący w dorosłość w okresie socjalistycznej stabilizacji rówieśnicy Andrzeja Leszczyca, alter ego reżysera, musieli zmierzyć się z moralnymi problemami urządzania się w życiu, wymagającymi określenia stosunku do zastanego świata i jego norm etycznych. Dylematy, które dręczyły bohaterów Rysopisu, Walkowera, Bariery czy Rąk do góry były w kinie lat 60-tych dosyć powszechne, a same filmy szybko zaczęły być porównywane z obrazami czołowych twórców francuskiej "nowej fali", jednak w Polsce, to właśnie Skolimowski, dzięki osobistemu stylowi, opowiedział o nich w sposób szczególnie znaczący. Wczesna twórczość reżysera opisywana jest jako "zwrot ku temu, co niepowtarzalne, zatarcie granicy pomiędzy własną biografią a bohaterem, posługiwanie się stylem lirycznego, mocno autoironicznego pamiętnika".


O autorze:
Jerzy Skolimowski. Reżyser filmowy, scenarzysta, aktor, poeta i malarz. W młodości bokser. Ma w swoim dorobku kilka tomików poezji, sztuki teatralne, zajmował się również muzyką jazzową. W 1959 ukończył etnografię na Uniwersytecie Warszawskim, a w 1963 reżyserię w Łódzkiej Szkole Filmowej.

Spotkanie z Andrzejem Wajdą, dla którego napisał scenariusz filmu "Niewinni czarodzieje" i sukces obrazu sprawiły, że Skolimowski rozpoczął studia w Łódzkiej Szkole Filmowej, gdzie wspólnie z Romanem Polańskim napisał scenariusz do kolejnego już klasyka, słynnego "Noża w wodzie". Debiutował w pełnometrażowej fabule w 1964, realizując nagradzany wielokrotnie Rysopis - film zmontowany z kilku, kręconych w odstępach czasowych, etiud studenckich. Rok po roku realizował kolejne filmy: w 1965 Walkower, w 1966 Barierę i w 1967 zatrzymane przez cenzurę Ręce do góry. Od roku 1967 reżyser mieszka i pracuje za granicą, gdzie nakręcił większość swoich filmów. Sześć z nich, w latach 1972-1989, rywalizowało o Złotą Palmę w Cannes. "Wrzask" otrzymał Nagrodę Jury w 1978, "Fucha" Nagrodę za Scenariusz w 1982 roku, a "The Lightship" Specjalną Nagrodę Jury w 1985 roku. Inny film reżysera - "Start" - został nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Festiwalu w Berlinie w 1967. Skolimowski przez kilkanaście lat zajmował się malarstwem. Jego obrazy były wystawiane w Polsce, Włoszech, Kanadzie i USA, wiele z nich znajduje się w kolekcjach prywatnych, oraz muzealnych np.: w Muzeum Narodowym w Warszawie. Jerzy Skolimowski jest laureatem Nagrody Specjalnej Orzeł 2003 za "niezależną postawę polskiego twórcy kina o światowym wymiarze, realizowaną w Polsce i na emigracji oraz stałe związki z Polską".

Reżyser powrócił do kina w 2008 roku obrazem "Cztery noce z Anną".

Krytyka o Skolimowskim:

"To "trzecie kino" szuka prawdy o sobie, tzn. o okresie socjalistycznej stabilizacji, rodzącym moralne problemy urządzania się w życiu, wymagającym określenia stosunku do zastanego świata i jego norm etycznych."
Jerzy Płażewski, "Historii filmu dla każdego", Warszawa 1977

"Jest w tym duża doza przekory, obawy o uratowanie własnej indywidualności, własnej twarzy, lęk przed wtopieniem w zbiorowość poddaną nadrzędnym przeznaczeniom. Stąd ten ciąg niekonsekwencji - z jednej strony aspiracje, z drugiej lenistwo, tęsknota za dokonaniem czegoś niezwykłego i zmarnowane studia, czas stracony na niczym, zaprzepaszczone szanse."
Konrad Eberhardt, "Kino" 13/1967

"Można zrozumieć podejrzliwość części ówczesnej krytyki. Jest to przecież wyraźna próba wyślizgnięcia się społecznym regułom przy pozorach manifestacyjnego im ulegania. Najważniejsze jest i tak ocalenie niedoskonałego 'ja', uparta i cicha odmowa uznania krępującego prymatu zbiorowości. (…) "Ucieczka, błądzenie, poszukiwanie. Przywdziewanie kolejnych twarzy i masek. Szukanie własnej formy. I zarazem lęk, by tego, co własne, bezpowrotnie nie utracić, nie dać sobie odebrać. Nie skapitulować. Walka o prawo do błędów, do odnajdywania i znów gubienia punktów oparcia, czegoś w miarę stabilnego. Oto dylematy, które dręczyły bohaterów filmów Skolimowskiego, który zwracał się ku temu, co niepowtarzalne, zacierał granicę pomiędzy biografią a swoim bohaterem, tworzył rodzaj lirycznego, mocno autoironicznego pamiętnika.(…) Określenie "pamiętnik" jest w tym przypadku jak najbardziej na miejscu. Fabuła filmów Skolimowskiego była w dużej mierze autobiograficzna, scenarzysta i reżyser w jednej osobie utożsamiał się z bohaterem, sam kreował postać Andrzeja Leszczyca w dwóch pierwszych filmach. W "Barierze" musiał na wyraźne życzenie decydującego o tym urzędnika z tego zrezygnować."
Tomasz Jopkiewicz "Kino" 7-8/ 2004

"Ze stylem 'nowofalowym' łączy Skolimowskiego sposób patrzenia codzienny, surowy, pokrewny dokumentowi, który w najzwyklejszej minucie życia wykrywa niezwykłość, poezję, nadaje nieznany przedtem klimat byle jakim sprzętom i sytuacjom."
Zygmunt Kałużyński, "Polityka" 51/1965


O wydawnictwie:
Wydawnictwo Telewizji Kino Polska zostało powołane w 2008 roku w celu kontynuowania misji programowej telewizji Kino Polska na rynku DVD. Telewizja Kino Polska funkcjonuje od 5 lat jako jedyny kanał telewizyjny w Polsce i na świecie, poświęcony wyłącznie popularyzacji polskiego kina, jest też pierwszym i jedynym kanałem tematycznym ze stałym pasmem polskiego kina niezależnego. Kino Polska jest laureatem telewizyjnego Oskara - nagrody Hotbird 2005 w kategorii "kanał filmowy", oraz nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 2007 w kategorii "Program telewizyjny" za całokształt. Telewizja Kino Polska emituje polskie filmy fabularne, dokumentalne i animowane, kroniki filmowe oraz kino niezależne; prezentuje również sylwetki autorów polskich filmów: reżyserów, operatorów, scenarzystów, aktorów, autorów muzyki, jak również początkujących, niezależnych, awangardowych twórców.
Wydawnictwo Telewizji Kino Polska będzie kontynuować te tradycje przygotowując skompilowane wydania polskich filmów wzbogacone o ikonografie i dodatki, które przybliżą widzom sylwetki twórców, oraz pozwolą "wąchać czas", w którym powstały prezentowane filmy.
Wydawnictwo Telewizji Kino Polska przygotowuje trzy serie wydawnicze:

· Pierwsza seria "Arcydzieła Polskiego Kina" będzie prezentować kompilacje filmów (często również tych zapomnianych) wielkich twórców polskiego kina.
· Druga seria "Przeboje Polskiego Kina" przybliży najszerzej pojęte kino gatunków, które, mamy nadzieję, znajdzie swoich widzów zarówno wśród fanów kryminałów, komedii, horrorów, filmów psychologicznych, obyczajowych i historycznych. W serii "Przeboje Polskiego Kina" zaprezentujemy również serie filmów animowanych dla dzieci i dorosłych, oraz kino młodego widza.
· Trzecia seria "Awangarda/Off" przedstawia często nieznany szerokiej publiczności dorobek twórców awangardowych i niezależnych, działających poza oficjalnymi kanałami produkcji filmowej, na pograniczu happeningu, prowokacji artystycznej, transgresji gatunków.


Komentarze
Polityka Prywatności