Nowe kino argentyńskie

Z okazji cyklu Nowe kino argentyńskie, odbywającemu się w ramach 6. MFF ERA NOWE HORYZONTY, zostanie wydana pierwsza w Polsce książka poświęcona kinematografii argentyńskiej, jednej z najciekawszych w Ameryce Południowej. Autorami tekstów są wybitni argentyńscy krytycy filmowi: Fernando Martín Peña, Sergio Wolf, Diego Trerotola, Javier Porta Fouz, Alejandro Ricagno, Luis Ormaechea, Graciela Taquini i Raúl Manrupe.

Książka będzie się składała z trzech części:

1. historia kina argentyńskiego ze szczególnym uwzględnieniem kina niezależnego autorstwa krytyka filmowego i dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego w Buenos Aires Fernando Martina Peñi

2. siedem esejów o różnych aspektach Nowego kina argentyńskiego: poetyka, minimalizm, realizm, kino niezależne, kino dokumentalne, eksperymentalne oraz animacja.

3. indeks najważniejszych reżyserów argentyńskich wraz z filmografiami.

 

W książce znajdą się również liczne ilustracje omawianych filmów.

 

Promocja książki „Kino argentyńskie 1896-2006.

·         22 lipca o godz. 12.00 Empik Wrocław - książkę będzie podpisywał jej główny redaktor oraz autor tekstu o historii kina argentyńskiego Fernando Martin Peña (krytyk filmowy, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego w Buenos Aires – BAFICI).

·         22 lipca, godz. 15.00 kawiarnia festiwalowa przy Teatrze Lalek we Wrocławiu – spotkanie z Fernando Martinem Peñą, prowadzenie Piotr Kobus (pomysłodawca książki, dyrektor Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich).

 

„(...) Pierwszą rzeczą, jaką powinien wiedzieć każdy, kto chciałby się bliżej przyjrzeć argentyńskiej produkcji filmowej lat 90-tych, to że nie znajdzie niczego na kształt zorganizowanego ruchu pokoleniowego. Wręcz przeciwnie: nie istnieje żadna „wspólna sprawa”, a jedynym hasłem jest „Niech się ratuje, kto może”, co w równym stopniu można odnieść do branży filmowej, jak i do sytuacji Argentyny w szerszym kontekście. Każdą z grup zawodowych związanych z filmem, od reżyserów poczynając, a na krytykach kończąc, tworzą indywidualiści, którzy bądź to ignorują się wzajemnie, bądź są ze sobą skłóceni i prowadzą miedzy sobą rozgrywkę, której celem jest opracowanie jak najskuteczniejszej strategii „przetrwania”. Biorąc pod uwagę ten nieszczególny klimat, nie można uznać, że odnowa kina, jaka dokonała się w ostatnich piętnastu latach była wynikiem reaktywowania przemysłu filmowego, który jako taki już właściwie nie istniał. Była raczej konsekwencją indywidualnych poszukiwań, pełnych pasji i pragnienia oczyszczenia, kilku filmowców, a także zastosowania nowych technologii produkcji, pozwalających na kręcenie filmów bez ponoszenia wysokich kosztów.(...)” Fernando Martín Peña Inne kino w „Nowe kino argentyńskie 1896-2006”

 

Wydawcami „Kino argentyńskie 1896-2006” są: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Centum Studiów Latynoamerykańskich UW oraz Agencja Promocji Mañana.


Komentarze
Polityka Prywatności