Żadnej bajkowej egzotyki rodem z Bollywood, żadnego pachnącego szafranu, ani powiewnego sari, żadnych złudzeń. Biały Tygrys – kipiąca gniewem i zuchwale prześmiewcza powieść Aravinda Adigi pokazuje szokujący i ekscytujący zarazem obraz współczesnych Indii i indyjskich konfliktów społecznych.
Balram Halwai – tytułowy Biały Tygrys – to człowiek niezwykle skomplikowany. Służący. Filozof. Przedsiębiorca. Morderca. W listach do premiera Chin, który ma odwiedzić Indie, udziela mu gratis kilku lekcji na temat prawdziwego oblicza indyjskiej przedsiębiorczości i przedstawia historię swojego życia.
Przez siedem nocy, w świetle groteskowego żyrandola, Balram snuje
przejmującą opowieść o tym, jak udało mu się odmienić los, choć jego
przeznaczeniem było robić cukierki, i jak z uczciwego i pracowitego
chłopca, urodzonego w ciemnym sercu Indii, stał się pełnym determinacji
zabójcą.
Nie mając nic prócz własnej inteligencji i silnego instynktu
przetrwania, Balram zostaje kierowcą (i służącym) bogatego właściciela
ziemskiego, który zabiera go ze sobą do Delhi. Wielkie miasto, jego
przepych i możliwości, są dla chłopaka objawieniem, ale dla ludzi
takich jak on, na samym dole społecznej drabiny, świat olśniewających
nowych Indii nigdy nie będzie dostępny. Jest tylko jeden sposób, by
Balram mógł stać się jego częścią – musi zamordować swego pana.
Oczami Balrama oglądamy Indie, jakich nigdy dotąd nie widzieliśmy: z
karaluchami i centrami handlowymi, z prostytutkami i skorumpowanymi
politykami, z ubogimi wioskami nad Gangesem, w których panuje
bezprawie, i napędzającymi Amerykę ośrodkami techniki i outsourcingu w
Bangalurze. Opowiadając historię swojego życia, Balram przekonuje, że
religia nie stwarza moralności, a pieniądze nie rozwiązują wszystkich
problemów – można mieć z życia, co się chce, jeśli tylko podsłucha się
właściwą rozmowę, a w skorumpowanym świecie wciąż zdarza się
przyzwoitość.
Ta na wskroś współczesna powieść stała się światową sensacją
wydawniczą, została przetłumaczona na siedemnaście języków i zdobyła
nominację do prestiżowej Nagrody Bookera 2008.