SPUTNIK NADLATUJE W LISTOPADZIE!

W dniach 14 - 23 listopada warszawskie kino KINOTEKA przeniesie się w Kosmos za sprawą II - go Festiwalu Filmów Rosyjskich “SPUTNIK". W ciągu dziesięciu festiwalowych dni widzowie zobaczą ponad 100 filmów rosyjskich, oklaskiwanych przez publiczność na całym świecie oraz nagradzanych na międzynarodowych festiwalach.

Dyrektor Festiwalu SPUTNIK Małgorzata Szlagowska zapowiedziała, że podczas obchodów 100 -  lecia kinematografii rosyjskiej zostaną zaprezentowane najlepsze rosyjskie filmy z ostatnich 100 lat. Na niesamowite atrakcje liczyć mogą nawet najwięksi kinomani. Oprócz retrospektywy Nikity Michałkowa (m.in Niewolnica miłości, Krewniacy, Kilka dni z życia Obłomowa, Spaleni Słońcem, Pięć wieczorów, Bez świadków, 12), na widzów czeka także wieczór z Sokurowem podczas którego zostaną zaprezentowane jego najciekawsze filmy m.in. Samotny głos człowieka, Dni zaćmienia, Ojciec i Syn, także wieczór z Tarkowskim – jego miłośnicy będą mogli obejrzeć najwybitniejsze dzieła: Andriej Rublow, Solaris, Stalker, Ofiarowanie. Po raz pierwszy w Polsce zostanie zaprezentowany film Rzeka Aleksieja Bałabanowa, mało znany Wiatr w żaglach Stanisława Goworuchina, Wspomnij mnie Pawła Czuchraja, Krótkie Spotkania Kiry Muratowej, Dzieci Leningradu Salimowa Damara oraz Samotna Larisy Szepitko, Plumbum  Wadima Abdraszytowa. Wśród nowego kina rosyjskiego widzowie będą mogli poznać m.in. Shultes Bakura Bakuradze (prezentowany w konkursie
w Cannes), Podróż ze zwierzętami domowymi Wiery Storożewoj (Grand Prix Moskwa 2007), Słowo jak Głaz Aleksieja Mizgiriewa, a także przegląd filmów animowanych, filmy dla młodzieży oraz filmy z cyklu Rosja na obcasach – Kobieta
w kinie rosyjskim, Rock w kinie rosyjskim z Wiktorem Cojem na ekranie w roli głównej. Organizatorzy planują także Masterclass z Nikitą Michałkowem.

Widzowie festiwalu wybiorą najlepszy film, który otrzyma Nagrodę Publiczności. Co więcej - autor najciekawszej recenzji festiwalowego filmu zostanie nagrodzony cenną nagrodą.

SPUTNIK II Festiwal Filmów Rosyjskich będzie niepowtarzalną okazją do poznania naszych wschodnich sąsiadów oraz przebycia podróży najwygodniejszą koleją transsyberyjską – w fotelu warszawskiej Kinoteki.

Festiwal otworzy pierwszy film w historii kinematografii rosyjskiej Stieńka Razin (1908) prezentowany po raz pierwszy publiczności w Rosji 15 października 1908 roku.

Festiwal Sputnik ma swoje repliki

SPUTNIK NAD POZNANIEM 23 – 29 listopada– Kino Muza

SPUTNIK NAD WROCŁAWIEM – 30 listopada – 6 grudnia Kino Warszawa

SPUTNIK NAD  KRAKOWEM 28 listopada – 4  grudnia – Kino ARS

SPUTNIK NAD ŁODZIĄ 7 grudnia – 14 grudnia Kino Charlie

Na ręce organizatorów Minister Spraw Zagranicznych Pan Radosław Sikorski  przesłał list z gratulacjami oraz życzeniami udanej imprezy.

Ze strony polskiej festiwalowi patronuje:

o        Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy – Hanna Gronkiewicz – Waltz

o        Minister Kultury RP – Bogdan Zdrojewski

o        Dyrektoa Filmoteki Narodowej – Prof. Dr hab. Tadeusz Kowalski

o        Rektor Uniwersytetu Warszawskiego Prof. Dr hab. Katarzyna Chałasiński – Macukow

o        Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego Prof. Dr hab. Karol Musioł

o        Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – Agnieszka Odorowicz

o        Reżyser Andrzej Wajda

o        Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Jacek Bromski

Ze strony rosyjskiej festiwalowi patronuje:

o        Miasto Moskwa

o        Ministrer Spraw Zagranicznych – Siergiej Ławrow

o        Ambasador Federacji Rosyjskiej – Władimir Grinin

o        Dyrektor MOSFILMu –Karen Szachnazarow

o        Dyrektor Międzynarodowego Moskiewskiego Festiwalu – Natalia Semina

o        Przedstawiciel Prezydenta Rosji  ds. Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej –  Michaił Szwydkoj

o        Zastępca Ministra Kultury Federacji Rosyjskiej  – Aleksander Gołutwa

o        Prezydent Międzynarodowej Ligi Obrony Praw Człowieka – Generał Armii Walentya Wariennikow

o        RONIK – Rosyjski Ośrodek Nauki i Kultury – Warszawa

Swój udział w gali otwarcia oraz podczas trwania festiwalu potwierdzili:

o        Jurij Łaptiew – Doradca Prezydenta Federacji Rosyjskiej ds. Kultury

o        Władimir Grinin  – Ambasador Federacji Rosyjskiej

o        Michaił Szwydkoj – Przedstawiciel Prezydenta Rosji  ds. Międzynarodowej Współpracy Kulturalnej

o        Aleksandr Gołutwa – Zastępca Ministra Kultury Federacji Rosyjskiej

o        Natalia Siemina – Dyrektor Międzynarodowego Moskiewskiego Festiwalu Filmowego

o        Generał Armii Walentyn Wariennikow – Prezydent Międzynarodowej Ligi Obrony Praw Człowieka

o        Wstępnie swoją obecność potwierdził także reżyser, Nikita Michałkow

Oraz ok. 30 przedstawicieli ze świata filmowego m.in. Konstanty Ławronienko (Powrót, Wygnanie), Alieksiej Bałabanow, Dmitrij Diużew (Podróż ze zwierzętami domowymi), Aleksandr Kirienko (Indie , Iluzja strachu), Nadieżda Zajączkowskaja, Ershov (Najlepsza pora roku), Aleksandr Kowanowskij, Piotr Soldatenkow (filmy dokumentalne)

Festiwal jest realizowany przy udziale finansowym:

Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy

Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

E.A.R.

Dyrektor Festiwalu: Małgorzata Szlagowska

Organizator: Fundacja WSPIERAM,

Współorganizatorzy:

Filmoteka Narodowa, Centrum Sztuki Filmowej Silesia, E.A.R.

Dodatkowych informacji udziela:

Iwona Gosk, iwona@ear.com.pl,

 

Organizatorzy zapraszają na konferencję prasową

14 listopada  2008, godzina 15

Polska Agencja Prasowa

3 października na rynku ukazała się KOLEKCJA SPUTNIKA DVD – pierwsze tytuły w serii to: Ładunek 200 oraz Wygnanie.

Opis wybranych filmów prezentowanych podczas II Festiwalu Filmów Rosyjskich

Nowe kino

Podróż ze zwierzętami domowymi 2007, 97 min.

reżyseria: Wiera Storożowa

Film nominowany w 6 kategoriach do nagrody Narodowej Akademii Sztuki i Nauki Kinematograficznej Rosji “Złoty Orzeł”.

Natalia po śmierci swojego męża, za którego została zmuszona wyjść w wieku 16 lat, postanawia zmienić swoje życie, wyswobodzić się z nakazów i konwenansów. Na swojej drodze spotyka Siergieja, który powinien pomóc jej w tej przemianie. Okazuje się jednak, że Siergiej jest osobą z tego samego świata, co jej zmarły mąż. Natalia decyduje się więc porzucić go, sprzedać cały swój majątek i wraz ze swoją kozą i psem wyruszyć w podróż. Co jej przyniesie?

Shultes 2008, 100 min.

reżyseria: Bakur Bakuradze

Film biorący udział w konkursie tegorocznego festiwalu w Cannes.

Aleksiej Shultes były sportowiec, doznał poważnych obrażeń w wyniku wypadku samochodowego. Mieszka z chorą matką, czasami odwiedza brata w wojsku, staje się kieszonkowcem, kradnie portfele u zagapionych przechodni. Zawsze nosi ze sobą notes, w którym zapisuje wszystkie szczegóły swojego życia. Shultes prawie nic nie pamięta i może dotknąć prawdziwego  życia tylko kradnąc. W jego życiu nie ma miejsca dla miłości, przyjaźni. Jedyny moment zderzenia z ludzkimi uczuciami to wtedy, kiedy w jego rękach znajduje się nagranie wideo młodej dziewczyny, którą niedawno okradł. Zderzenie z cudzym życiem i cudzymi uczuciami doprowadzają Aleksieja do nieprzemyślanych czynów.

Spadkobiercy 2008, 90 min.

reżyseria: Konstantin Odiegov

Na syberyjskiej wsi mieszka zwykła rodzina – ojciec – leśniczy , matka – pielęgniarka, syn uczy się w liceum. Każdego lata jeżdżą do babci na Krym, ale wszystko psuje się przez problemy ojca w pracy. Zaczyna pić i wciąga w to swoją żonę. Nastolatek zostaje bez opieki rodziców. Musi sprzedawać kradzione rzeczy na bazarze żeby mieć pieniędze na jedzenie. Nagle do jego rąk trafia pewna rzecz która zmienia życie całej rodziny. 
Okrucieństwo 2007, 89 min.

reżyseria: Мarina Lubakova

Wika, dziewczynka pragnąca niezależności, z dachu swojego bloku robi przypadkowo zdjęcia mieszkańcom sąsiedniego budynku. Nagle w obiektywie aparatu widzi scenę miłosną pomiędzy Zoją – samotną biznesswoman i jej żonatym sąsiadem. Wika postanawia zaszantażować bogatego kochanka Zoi, ale ten szybko rozpoznaje szantażystkę, a bojąc się że jego tajemnica wyjdzie na jaw, zrywa z Zoją.  Zoja poznaje Wikę i ta namawia kobietę na okrutną zemstę…

 

Słowo jak Głaz 2007, 100 min.

reżyseria: Aleksiej Mizgiriew

Współczesna Moskwa – jarząca się niezwykłymi światłami, europejska, ale i jednocześnie brutalna. Miasto nadziei
i niespełnionych oczekiwań, w tym mieście słabszy nie ma szans. Po zakończeniu służby wojskowej Anton przyjeżdża do ukochanej dziewczyny. Zostaje odrzucony, ale nie poddaje się, bo nie jest przyzwyczajony do przegranej. Aby osiągnąć swój cel gotów jest zrobić wszystko. „Głaz” to film o dwudziestolatkach -  ludziach należących do epoki MTV, kierujących się
w życiu reklamowym sloganem „Bierz od życia to, co najlepsze”.

Półmgła 2005, 105 min.

reżyseria: Victor Smirnov

Zima 1944r. Obok położonej pod Archangielskiem wioski o nazwie Półmgła przetrzymywana jest grupa niemieckich jeńców. Mimo trwającej wojny i wszechobecnej nienawiści do hitlerowców, pomiędzy mieszkańcami wsi i jeńcami nawiązuje się nić porozumienia i sympatii.

Dzikie pole 2008, 97 min.

reżyseria: Michail Kalatoziszwili

Młody lekarz Mitia przyjeżdża w kozackie stepy do pracy. Jego nowym domem  staje się miasteczko położone w 200 km od miasta Alma – Aty. Miejscowi mieszkańcy przychodzą do lekarza nie tylko po pomoc medyczną. Mieszkańcy opowiadają  mu o swoich problemach, radościach i nieszczęściach. Stopniowo Mitię przenika miłość do swoich nowych sąsiadów. Główny bohater filmu czeka na swoją narzeczoną  która ma przyjechać do niego z dużego miasta, ale jak się okazuje, nie na długo.

Wyspa  2006, 112 min.

reżyseria: Paweł Łungin

Film  opowiada historię człowieka, który chcąc ratować własne życie zabija przyjaciela. Postanawia szukać przebaczenia w klasztorze. Staje się „Bożym szaleńcem”, śpi na hałdzie węgla w rozlatującym się baraku, przepowiada przyszłość, wypędza demony. Jego życie wypełnione jest bez reszty modlitwą, pracą i oczekiwaniem na Boże przebaczenie. To film o winie
i odkupieniu, o dojrzewaniu do odpowiedzialności za własne czyny.W postać Anatolija wcielił się były lider rosyjskiej kapeli rockowej Piotr Mamonow, który sam zdecydował się zamieszkać kilka lat temu w małej wiosce, by szukać spokoju i odnaleźć wiarę w Boga. Niektórzy dostrzegali w filmie echa arcydzieła „Andriej Rublow” Tarkowskiego, podkreślając, iż reżyser
i scenarzysta starali się wywołać te podobieństwa przez pewne zabiegi, jak liczne przedstawienia obrazów wody, monochromatyczną kolorystykę obrazu, twarze i wygląd mnichów.

Blichtr 2007, 98 min.

reżyseria: Andriej Konczałowski

Młoda dziewczyna Galia przyjeżdża do Moskwy z miasta Szachty. Galia marzy o byciu supermodelką  i pojawieniu się na okładce kobiecego magazynu. Główny redaktor magazynu odmawia, sugerując, że nie odpowiada wymaganiom. Zawiedziona  Galia rozpoczyna więc pracę jako krawcowa u znanego projektanta mody.  Przypadkowo  bierze udział
w pokazie. Po tym wydarzeniu zostaje zwolniona z pracy…

Indie  2007, 105min.

reżyseria: Alexander Kirienko

Niespodziewany wypadek samochodowy z winy Ariny całkowicie zmienia jej życie. Staje się on przyczyną ciągu wydarzeń, które sprawiają, że udaje się jej znaleźć prawdziwą miłość. Niestety – sytuacja się komplikuje, gdyż Arina ma własną rodzinę. Bardzo trudno żyć z taką świadomością dalej…

Wanieczka 2007, 104 min.

reżyseria: Elena Nikolaeva

Rok 1998. Czas przemian. Główna bohaterka, Nadia, nie zauważa jednak tego, co dzieje się wokół niej. Wszystko ze względu na gwałtowną zmianę w jej prywatnym życiu. Jedyni moskiewscy znajomi dziewczyny giną w wypadku samochodowym i główna bohaterka zostaje w obcym dla siebie mieście z sierotą Wanieczką na rękach. Chłopczyk stanie się najbliższą jej osobą.

Z miłością Lili 2002, 97 min.

reżyseria: Larisa Sadilowa

Nagrodzony na festiwalach w Rotterdamie i Brukseli film Rosjanki Larisy Sadilovej ukazuje żywą prawdę o rosyjskiej prowincji. 35-letnia Lilja szuka prawdziwego uczucia, dlatego wciąż jeszcze jest samotna. Mieszka na rosyjskiej prowincji, co tylko pogarsza jej sytuację. Swój czas dzieli między opiekę nad ojcem i pracę w ubojni drobiu. Ale znajomi Lili mają hotel, gdzie kobieta poznaje kolejnych kandydatów na mężczyznę swojego życia. Kiedy w końcu taki się znajduje, Lila stara się zrobić wszystko, by z nim być. Ale los ma wobec niej inne plany - miłość do pianisty ich nie pokona...

Aurora 2007 (Rosja/Ukraina), 107 min.

reżyseria: Roksana Bayrak

Mała dziewczynka Aurora bardzo lubi tańczyć i marzy, aby kiedyś zostać baletnicą. Jednak nie jest to łatwe.

Dziewczynka wychowuje się w domu dziecka który znajduje się w Pripiati. Problem polega na tym iż podczas katastrofy  elektrowni atomowej w Czarnobylu dziewczynka zostaje bardzo silnie napromieniowana . Przeżyć może tylko dzięki operacji w najlepszym z amerykańskich szpitali. Zostaje więc na koszt ZSRR przywieziona do USA. Na miejscu okazuje się jednak, że za jej operację nie zapłacono. Aurora ma więc w perspektywie spędzić ostatnie chwile swojego życia w tym szpitalu. Los odmienia się gdy dziewczynka spotyka wybitnego aktora i gwiazdę rosyjskiego baletu  (Nik Astachov) który przebywa w tym samym czasie w tym szpitalu – leczy się od uzależnienia od narkotyków. Jego spotkanie z chorą dziewczynką która nie przestaje marzyć o scenie pomaga Nikowi zrozumieć i całkiem odmienić swoje życie. A godziny Aurory są policzone,  tylko cud może ją uratować…

Iluzja strachu 2007 (Rosja/Ukraina), 85 min.

reżyseria: Aleksandr Kirienko

Historia biznesmena Igora Korobowa, który jest zmuszony bronić swoich interesów w trudnej sytuacji lat 90tych. Igor pada ofiarą bandyckiego „najazdu”: zostaje bezprawnie aresztowany, umieszczony w izolatce, brutalnymi metodami chcą go zmusić do rezygnacji z projektu budowy centrum biznesowego. Znalazłszy się w końcu na wolności, Igor przysięga sobie za wszelką cenę odzyskać prawa do zakończenia budowy i zemścić się na swoich oprawcach. Po ciężkich fizycznych
i psychicznych doświadczeniach, zaczyna mu się wydawać, że prowadzi równoległe życie jako legendarny król Salomon. Stopniowo zaczyna tracić poczucie, tego co jest prawdą, a co  mu się tylko wydaje, przestaje ufać najbliższym.

Czerwona Perła Miłości 2007 (Rosja/Ukraina),  90 min.

reżyseria: Andres Puustumaa

Film opowiada o młodej mieszkance Kijowa – Marii. Wydawać by się mogło, że ma wszystko, co potrzebne do szczęścia:  bogaty mąż, pokazy mody, eleganckie meble, wytworne przyjęcia, nowoczesny samochód. Ale Maria wcale nie jest szczęśliwa: przepych już się jej znudził, obrzydł  klub fitness, niekochany mąż jest bezpłodny, a do tego zdradza ją
z sekretarką. Jak na ironię losu ta radzi Marii, aby swoje problemy z zajściem w ciążę skonsultowała się z burjackim szamanem. Szaman daje kobiecie talizman-afrodyzjak – „czerwoną perłę miłości”. Perła rzeczywiście działa -  pojawia się sympatyczny motocyklista, w którym Maria zakochuje się bez pamięci.

Proste Sprawy 2007, 109 min.

reżyseria: Aleksiej Popogrebskij

Anestezjolog Siergiej Masłow boryka się z problemami wieku średniego. Rutyna w pracy, kiepskie warunki mieszkaniowe, konflikty z żoną i dorastającą córką powodują, iż coraz częściej popada w refleksje nad swoim życiem i tym, co w nim osiągnął. Niespodziewanie los, z właściwą sobie ironią, daje mu szansę na poprawę bytu. Czy jednak uczciwy i prostolinijny lekarz zgodzi się zapłacić za ów lepszy byt oczekiwaną cenę?

Poza tym zaprezentowane w sekcji będą również m.in.

Rok 1612 reż. Władimir Chotinienko, Kopiejka, reż. Ivan Dykhovichnyj, Zostaję  reż. Karen Oganesian, Volkodav
reż. Nikołaj Lebedew, Grając ofiarę reż. Kirill Serebrennikov, Rusałka Reż. Anna Melikan, Rosyjska arka  reż. Aleksander Sokurov, Mongoł reż.Siergiej Bodrov, Dom wariatów reż. A. Konczałowski, Aleksandra  reż. A. Sokurow, Pełen oddech
reż. Walery Pendrakowski, Euforia reż. Ivan Vyrypaev, Straż Nocna reż. Timur Bekmambetov, Straż Dzienna reż. Timur Bekmambetov, Kierowca Dla Wiery reż. Paweł Czuchraj, 9 Kompania reż. Fiodor Bondarczuk, Powrót reż. Andriej Zwiagincew.

Klasyka kina m.in.

Anna Karenina (1967), 145 min.

reżyseria: Zarkhi Aleksandr

Adaptacja powieści Lwa Tołstoja. Rosja, rok 1880; na stacji kolejowej w Moskwie młody oficer kawalerii oczekuje swej matki. Przybywa pociąg, wysiada z niego piękna kobieta, żona wysokiego urzędnika ministerialnego. Rodzi się gwałtowna miłość.

Białe słońce pustyni (1969), 85 min.

reżyseria: Wladymir Motyl

Żołnierz Armii Czerwonej, Suchow, wraca do domu w oczekiwaniu rychłego końca wojny. Po drodze spotyka oddział niejakiego Rachimowa, ścigający zbiegłego bandytę Abdullę. Rachimow prosi Suchowa o zaopiekowanie się żonami Abdulli, zostawiając mu do pomocy młodego żołnierza – Pietruchę. Suchow wraz z żonami Abdulli udaje się do pobliskiego nadmorskiego miasta. Wkrótce w tym samym mieście pojawia się Abdulla, który planuje przeprawić się przez morze za granicę. „Białe słońce pustyni” to kultowy film radziecki z 1969 roku, pełen niepowtarzalnego radzieckiego humoru i gier słów. Został nakręcony w gatunku zwanym easternem – wschodnią wersją westernu.

Goniec 1986, 90  min.

reżyseria: Karen Shakhnazarov

Bohater filmu opartego na powieści K. Szachnazarowa - maturzysta Iwan Mirosznikow po nieudanych egzaminach wstępnych, rozpoczyna pracę jako kurier w czasopiśmie Kwestie poznania. W czasie wykonania pierwszego zlecenia poznaje Katię, studentkę MGU, córkę profesora pedagogiki. Rodzi się między nimi uczucie. Iwan dorośleje i zaczyna inaczej patrzeć na świat.

I stworzył nas jazz 1983, 89 min.

reżyseria: Karen Shakhnazarov

Komedia muzyczna w stylu retro opowiadająca o młodych entuzjastach muzyki jazzowej w Odessie lat 20. ubiegłego wieku. Student szkoły muzycznej Kostia zakłada jazz-band za co zostaje usunięty z uczelni. On i jego koledzy marzą jednak
o wielkiej sławie. Jadą do Moskwy, gdzie pokonują mnóstwo przeszkód na drodze do sukcesu.

Idź i patrz (1985),  140 min.

reżyseria: Elem Klimow

Białoruś 1943 rok. Kilkunastoletni Flora przyłącza się do oddziału partyzanckiego, gdzie poznaje rówieśniczkę Głaszę,
w której się zakochuje. Podczas ataku Niemców, partyzanci rozpraszają się i chłopiec ucieka do rodzinnej wioski. Zastaje puste domy, a na tyłach wsi ciała wszystkich mieszkańców wymordowanych podczas pacyfikacji. W poszukiwaniu żywności Flora trafia do innej wsi, która zostaje otoczona przez Niemców. Hitlerowcy rozpoczynają kolejną eksterminację - spędzają ludność do drewnianej cerkwi, by podpalić ją miotaczami ognia. Podczas wycofywania się Niemcy wpadają w zastawioną przez partyzantów pułapkę i wszyscy giną. Flora w geście rozpaczy strzela do leżącego na drodze portretu Hitlera.

Ironia losu  (1975), 186 min.

reżyseria:  Eldar Riazanow

„Nietypowa historia, która mogła się wydarzyć tylko i wyłącznie w noc sylwestrową” – tak nazwali autorzy najbardziej lubianą wśród Rosjan komedię Eldara Riazanowa. Grupa przyjaciół udała się  wyparzyć się i według tradycji zmyć z siebie wszystko co niedobre... przy okazji nieźle się upili z okazji planowanego ślubu jednego z nich – Żenji Łukaszyna. Po czym przez pomyłkę wepchnęli Żenię do samolotu Moskwa- Petersburg…. Eldarowi Rjazawinowi udało się w tym filmie wszystko – od miękkiej intonacji sylwestrowej po wspaniały zespół aktorski, w skład którego wchodzą: Andrej Mjagkow, Barbara Brylska, Jurij Jakowlew, Aleksander Szyrwindt, Lija Achedżakowa, Walentyna Tałyzina i reszta.

Kalina czerwona 1973, 110 min

reżyseria Vasili Shukshin

Ostatni i najlepszy film z wyreżyserowanych przez Wasilija Szukszyna, który zmarł dwa lata po jego ukończeniu. Poruszająca opowieść o cenie jaką się płaci za niewierność. Bohater filmu, Jegor Prokudin jest recydywistą. Po wyjściu z obozu pracy, gdzie odbywał karę za kradzieże, pierwsze dni wolności spędza na pijaństwie, w poszukiwaniu łatwego zapomnienia. Ale nie opuszcza go przejmująca świadomość zagubienia, zachował zdolność refleksji nad sobą i czystość osądu moralnego. Szansę rozpoczęcia nowego życia daje Jegorowi miłość. Pod wpływem Luby wraca na wieś, do rodziców. Zaczyna pracować jako traktorzysta. Kiedy zjawiają się jego dawni przyjaciele, Jegor odmawia udziału w przestępstwie i ginie od kuli...

Wujaszek Wania 1970, 98 min

reżyseria: Andrej Konczakowski

Profesor Aleksandr Sieriebriakow ze swoją młodą żoną Heleną przybywa do majątku ziemskiego, odziedziczonego po pierwszej żonie i zarządzanego przez jej brata, Iwana Wojnickiego. Profesor chce sprzedać posiadłość, Wojnicki kocha się zaś skrycie w jego żonie, którą na miejscu uwodzi przyjaciel rodziny, dr Astrow. W nim z kolei zakochana jest córka profesora, Sonia. W tej dusznej atmosferze prowincji, pośród wzajemnych żalów i tłumionych namiętności dojdzie wkrótce do dramatycznego wybuchu skrywanych emocji... Film Andrieja Konczałowskiego należy do żelaznej klasyki kina radzieckiego i jest najwybitniejszą adaptacją Czechowa na ekranie.

Mała Wierа 1988, 128 min

reżyseria: Wasilij Piczul

W długiej historii radzieckiego kina "Mała Wiera" jawi się jako jeden z ostatnich klejnotów. Film otoczony legendą
i atmosferą skandalu. Międzynarodowy rozgłos przyniosły "Małej Wierze" nie zaskakująco prawdziwe obrazy życia codziennego w upadającym Związku Radzieckim, lecz nie widziane dotąd w radzieckich filmach... sceny erotyczne. Mimo oficjalnej wizy cenzury i wsparcia pierestrojkowej krytyki film sprzedawano w kraju i za granicą jako "pierwszy rodzimy film erotyczny". Widownia  w ZSRR sięgnęła 55 mln widzów. Widzów, zaskoczył przede wszystkim brak wszechobecnej do niedawna w tamtejszych filmach "pokazuchy". Pokazano radzieckie życie bez upiększeń: maleńkie mieszkania bez prawa do prywatności, codzienny trud zaopatrzenia domu, ludzi zniszczonych alkoholem, dezintegrację rodziny skupionej wokół telewizora... Obraz Związku Radzieckiego w "Małej Wierze" był szokujący: nigdy dotąd filmowcy nie odważyli się na tak drastyczne ukazanie rzeczywistości.

Osobliwości narodowego wędkarstwa 1998, 98 min.

reżyseria: Aleksander Rogożkin

Bohaterzy wyruszają na ryby do nowej daczy  Kuźmicza położonej nad północnym Bałtykiem. Piją jeszcze przed wypłynięciem kutra, tak, że zmyliwszy kurs trafiają na daczę w Finlandii.. Niepewni reakcji na nielegalne przekroczenie granicy, Kuźmicz, Liowa i Sierioża usypiają generała przy pomocy 7 tabletek nasennych (mniejsza dawka nie działała). Uciekając w popłochu, zostawiają w szopie 15 skrzynek wódki "Żniwo" (16. zdążyli już wypić). Jest to kolejna okazja do wypicia i toastów. Po nieudanej wyprawie na ryby generał zarządza lepienie pierogów. Przerażony perspektywą wielodniowej produkcji, Siemionow załatwia zrzut mrożonych "ravioli" z helikoptera. Pozostawiona w Finlandii wódka nie daje spokoju Kuźmiczowi, Liowie i Sierioży. Pomost zostaje zerwany i łódź rusza ciągnąc za sobą pływający pomost z Raimo siedzącym przy stoliczku pod parasolem. I tak choć wędkowania było tyle, co kot napłakał, wszyscy uznają całą imprezę za wyjątkowo udaną.

Pokój przychodzącemu na świat 1961, 90 min

reżyseria: Vladimir Naumov , Aleksandr Alov

Dramat Aleksandra Ałowa i Władimira Naumowa w bardzo sugestywny sposób ukazujący ostatnie dni II Wojny Światowej. Grupa żołnierzy radzieckich otrzymuje od dowództwa nietypowe zadanie - mają doprowadzić do Zwickau ciężarną kobietę niemiecką. Na zniszczonych wojną drogach Niemiec rozlegają się jeszcze nieoczekiwane wystrzały, wybuchają miny. Ta eskapada zmęczonych już walką bohaterów, obfituje również w zdarzenia, które przynoszą im nadzieję, że wreszcie zapanuje pokój i będą mogli wkrótce rozpocząć nowe życie...

Pokuta 1984, 144 min.

reżyseria: Tengiz Abuladze

Obraz stanowiący ukoronowanie twórczości Tengiza Abuładze traktuje o tyranii w najszerszym rozumieniu tego słowa. Głównym bohaterem jest tu Warłam Arawidze - burmistrz miasta, sprawujący w nim dyktatorską władzę, sprawca śmierci wielu niewinnych ludzi oraz jego syn Awel, zwyrodnialec nie rozróżniający granicy między dobrem i złem.  Film powstał w 1984 roku, lecz na ekranach pojawił się dwa lata później. Już po pierwszych pokazach zaczęto mówić o Pokucie jako
o jednym z najwybitniejszych dzieł światowego kina. To gorzka, głęboka przypowieść filozoficzna. Choć w swojej wymowie tragiczny, film łączy w sobie elementy surrealizmu, absurdu i groteski. Inspirowały go opowiadania i zwierzenia ludzi prześladowanych w okresie stalinowskim.

Syberiada 1979, 275 min

reżyseria: Andrzej Konczałowski

Epopeja o Syberii. Historia rywalizacji dwóch rodów, które wzajemnie się niszczą, choć jednocześnie nie mogą bez siebie egzystować. Przepiękne zdjęcia ukazują groźne piękno syberyjskich pejzaży, natomiast sekwencje dokumentalne osadzają akcję filmu w kontekście historycznym. Jak „Iliada" w świat kultury antycznej, tak „Syberiada"  wprowadza nas w świat stosunków między pozorną nieskończonością przyrody, a porządkującą, ale i ograniczającą działalnością człowieka tego kraju.

Rock (1987), 183 min

rez. Aleksiej Uczitiel

Kultowy film Aleksieja  Uczitela opowiada o rozkwicie rosyjskiego rocka -  i jego fenomenie w Rosji w latach  80-tych.  Kraj znajduje się pod naciskiem  kończącej się epoki komunizmu, wszystko wymaga zmian. Zanim tłumy wypełnią koncertowe trybuny stadionu, minie sporo czasu. Władze zamierzają zamknąć  klub rockowy w Leningradzie (St.Petersburg)
za  niezgodne z panującą polityką teksty piosenek. Zespoły rockowe miedzy innymi „Kino” stają się szybko idolami milionów, a ich głosy – to głosy całego pokolenia , całej nowej epoki…

oraz  Pancernik Potiomkin  reż. Sergiej Eisenstein, Świat się śmieje reż. Grigorij Aleksandrow, Lecą żurawie, reż. Michaił Kałatozow, Wniebowstąpienie, Samotna reż. Larisa Szepitko, Moskwa nie wierzy łzom reż. Władimir Mieńszow, Dworzec dla dwojg, reż. Eldar Riazanow,

Wieczór z Aleksandrem Sokurowem m.in.

Samotny głos człowieka (1978), 87 min.

Film dyplomowy

Debiut fabularny Sokurowa, na podstawie powieści Andrieja Płatonowa, nawiązujący do tradycji Eisensteina, nie został przyjęty jako jego praca dyplomowa. Oskarżono wówczas młodego reżysera o poglądy antyradzieckie, a cenzura kazała zniszczyć film. Zachowała się jedynie wykradziona kopia filmu. Wedle słów Zygmunta Machwicza film można uważać za swoisty klucz do zrozumienia późniejszych dzieł Sokurowa. Pojawiaja się w nim większość głównych motywów jego późniejszej twórczości (zniszczony świat, degradacja wartości, destrukcja psychiki bohatera, życie ? jako droga ku śmierci
i wreszcie, koncentracja na sprawach trywialnych).
…”zamyślony film o powracającym z wojny żołnierzu, który spotyka piękną dziewczynę, żeni się z nią i w noc poślubną nie staje na wysokości zadania; zdjęty przemożnym wstydem ucieka do miasta i znacznie później dowiaduje się, że porzucona wybranka próbowała popełnić samobójstwo…”J.Płażewski

Komentarze