MISTRZOWIE KINA - ALFRED HITCHCOCK, KINO ILUZJON

W sierpniu Iluzjon zaprasza na spotkanie z jednym z najwybitniejszych reżyserów w historii kina, ALFREDEM HITCHCOCKIEM. 13. sierpnia będziemy obchodzić 110. rocznicę urodzin tego prekursora dreszczowca i niedoścignionego mistrza suspensu. Hitchcock był artystą niepowtarzalnym, umiejącym jak nikt stopniować napięcie, precyzyjnie budować opowieść filmową, przetykając ją specyficznym czarnym humorem, często występował w drobnych epizodach w swych filmach.

Jego dewiza: Film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, potem zaś napięcie powinno nieprzerwanie rosnąć oddaje istotę twórczości reżysera. Jego mistrzostwo objawiało się w filmach także poprzez w szczegółowe i trafne obserwacje społeczne, doskonały montaż, płynną pracę kamery.
Pięciokrotnie nominowany do Oscara (Rebeka, Łódź ratunkowa, Urzeczona, Okno na podwórze i Psychoza), nigdy nie otrzymał nagrody Akademii za reżyserię, przyznano mu jedynie w 1979 roku nagrodę Amerykańskiego Instytutu Filmowego za całokształt twórczości.
Alfred Hitchcock ma na swoim koncie 57 pełnometrażowych fabuł i jest uznawany za klasyka gatunku, na którego dokonania powołują się wszyscy.

W Iluzjonie w dniach 12-31 sierpnia będzie można zobaczyć produkcje brytyjskie z 1936 r.: BAŁKANY (Secret Agent), historię literata tropiącego niemieckiego szpiega podczas I wojny światowej i TAJNEGO AGENTA (Sabotage) o kierowniku londyńskiego kina, dokonującym na polecenie szajki szpiegowskiej zamachów terrorystycznych.
Następnie przeniesiemy się do Stanów Zjednoczonych, dokąd reżyser wyemigrował pod koniec lat 30.
Pokażemy pierwszą hollywódzką i jedyną nagrodzoną Oscarem produkcję Hitchcocka, REBEKĘ z 1940 r., nakręconą na podstawie powieści Daphne Du Maurier. Ten mistrzowsko zrealizowany melodramat, z precyzyjnie budowaną narracją zdobył też Oscara za najlepsze zdjęcia oraz 9 innych nominacji.
Kolejne dreszczowce to: PODEJRZENIE (Suspicion) z 1941 r. ze znakomitą parą aktorską Cary Grant - Joan Fontain, uhonorowaną Oscarem '41 dla najlepszej aktorki i W CIENIU PODEJRZENIA (Shadow of a Doubt) z 1943 r. - przewrotne studium środowiskowe amerykańskiej prowincji; URZECZONA (Spellbound) z 1945 r. z Gregorym Peckiem i Ingrid Bergman, jeden z pierwszych amerykańskich filmów podejmujących temat psychoanalizy, z sekwencją snu hipnotycznego, którą wykonał Salvador Dali; AKT OSKARŻENIA (The Paradine Case) z 1947 r., historia śledztwa podejrzanej o mężobójstwo kobiety oraz subtelny dramat psychologiczny w jednym.
Pokażemy ŁÓDŹ RATUNKOWĄ (Lifeboat) z 1944 r. jedyny film, w którym Hitchcock zrezygnował z suspensu, tworząc film będący alegorycznym spojrzeniem na rzeczywistość wojenną.
Następne filmy cyklu powstały w latach 50.: NIEZNAJOMI Z POCIĄGU (Strangers on a Train) z 1951 r., to historia zawarcia przez nieznajomych diabelskiego układu - morderstwo za morderstwo, w której wirtuozeria reżyserska Hitchcocka osiąga prawdziwe wyżyny; nagrodzony Oscarem '56 za zdjęcia ZŁODZIEJ W HOTELU (To Catch a Thief) z 1955 z duetem aktorskim Cary Grant - Grace Kelly oraz jeden z najważniejszych filmów reżysera, ZAWRÓT GŁOWY (Vertigo) z 1958, historia obsesyjnej miłości ze wspaniałymi kreacjami aktorskimi Jamesa Stewarta i Kim Novak.
W cyklu nie mogło zabraknąć jednego z najgłośniejszych filmowych thrillerów w historii kina - PTAKÓW (The Birds) z 1963 r., z nagrodzoną Złotym Globem Tippi Hedren, w którym reżyser po mistrzowsku buduje napięcie, dbając o każdy szczegół, kadr i efekty specjalne, po to by widz poczuł się do końca osaczony przez tytułowe ptaki.
Cykl dopełnia SZAŁ (Frenzy) z 1972, w którym mistrz nie tylko powraca do Wielkiej Brytanii, ale także nawiązuje do swej przeszłości filmowej wielokrotnie odwołując się do swych najwybitniejszych filmów oraz ostatni film mistrza,INTRYGA RODZINNA (Family Plot) z 1976 r., łącząca w sobie elementy komedii i dreszczowca.

Projekcje:

ZŁODZIEJ W HOTELU (To Catch a Thief) USA 1955 105' - 12.VIII, 18.00
AKT OSKARŻENIA (The Paradine Case) USA 1947 113' - 13.VIII, 18.00

PTAKI (The Birds) USA 1963 117': 13.VIII, 20.00 i 20.VIII, 18.00
BAŁKANY (Secret Agent) Wielka Brytania 1936 73': 14.VIII, 18.30
REBEKA (Rebecca) USA 1940 130': 14.VIII, 20.00
INTRYGA RODZINNA (Family Plot) USA 1976 120': 15.VIII, 17.45
ZAWRÓT GŁOWY (Vertigo) USA 1958 127': 15.VIII, 20.00 i 24.VIII, 20.00
ŁÓDŹ RATUNKOWA (Lifeboat) USA 1944 97': 16.VIII, 18.15
SZAŁ (Frenzy) Wielka Brytania 1972 115': 16.VIII, 20.00
PODEJRZENIE (Suspicion) USA 1941 97':17.VIII, 18.15
NIEZNAJOMI Z POCIĄGU (Strangers on a Train) USA 1951 101': 18.VIII, 18.00
URZECZONA (Spellbound) USA 1945 111': 18.VIII, 20.00
W CIENIU PODEJRZENIA (Shadow of a Doubt) USA 1943 106': 19.VIII, 18.30
TAJNY AGENT (Sabotage) Wielka Brytania 1936 66': 19.VIII, 20.30 i 31.VIII, 20.45

Więcej informacji w załaczniku i na stronie www.fn.org.pl

Komentarze
Polityka Prywatności