Przedsięwzięcie The Metropolitan Opera: Live in HD zadebiutowało w 2006 roku pokazem „Czarodziejskiego fletu” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Met nawiązała w ten sposób do bogatej, ponad 70-letniej tradycji transmisji radiowych tej sceny. Spektakl obejrzało 30 tys. widzów, zgromadzonych w 150 salach na terenie Stanów Zjednoczonych. Ogromny sukces kasowy i frekwencyjny tego wydarzenia sprawił, że wkrótce przyłączyły się do niego kolejne kina i teatry, także spoza nowego kontynentu. Obecnie sygnał z Metropolitan Opera (zwanej w skrócie Met) odbierany jest w Japonii, Kanadzie i siedmiu krajach europejskich
„The Los Angeles Times” opisał to wydarzenie jako „nową jakość w sztuce”. Recenzje były entuzjastyczne. Teraz stworzony przez Met nowy wymiar sztuki mogą poznać także warszawscy melomani.
Metropolitan Opera to jeden z najsłynniejszych teatrów operowych świata. Znajduje się w Centrum Lincolna dla Sztuk Wykonawczych (The Lincoln Center for the Performing Arts), który to kompleks położony jest pomiędzy zachodnią 62. i 65. ulicą oraz alejami Columbus i Amsterdam. Jego historię tworzyli - i tworzą - najwięksi śpiewacy, dyrygenci, reżyserzy i scenografowie. Debiutował tu Enrico Caruso, sławę zdobywali Maria Callas, Renata Tebaldi czy Carlo Bergonzi, a za dyrygenckim pulpitem stawał sam Arturo Toscanini oraz Arturo Toscanini, Gustaw Mahler i wielu innych.. Scena gościła niemal wszystkie wybitne gwiazdy operowe. Debiut na deskach Met to marzenie wszystkich wykonawców, a spełnienie go otwiera drogę do międzynarodowej kariery. Nowojorskie spektakle to wydarzenia artystyczne nieprzeciętne zarówno pod względem wokalnym, jak i aktorskim. W przedstawieniach, reżyserowanych przez takie znakomitości, jak Franco Zefirelli czy Laurent Pally, biorą udział największe współczesne gwiazdy sceny operowej.
Metropolitan Opera to spełnienie największych marzeń nie tylko artystów, ale i… widzów, bo bilety na nowojorskie przedstawienia trzeba kupować z co najmniej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem! W ubiegłym sezonie na transmitowane spektakle sprzedało się ponad 325 tys. biletów, a rekordowy pokaz – 24 marca 2007 – zgromadził ponad 60 tys. widzów.
22 listopada, godz. 19.00
Potępienie Fausta (La Damnation de Faust)
Hector Berlioz
(PREMIERA SEZONU 2008/2009)
Zgnębionemu starością i rozczarowanemu życiem Faustowi Mefistofeles – wysłannik piekieł – przywraca młodość i ukazuje cudowności świata. Pomaga mu również uwieść piękną Małgorzatę. Faust szybko zapomina o dziewczynie, Małgorzata zaś, daremnie wyczekująca kochanka i w dodatku niesłusznie oskarżona o otrucie matki, zostaje wtrącona do więzienia. Dowiedziawszy się o tym, Faust prosi Mefista o pomoc w uwolnieniu kochanki. Zapłatą ma być dusza uczonego; Faust przystaje na to. Szatan porywa go więc w czeluści piekielne, a Małgorzatę, wolną już od cierpień i pokus, anielskie głosy wzywają do nieba.
Kierownictwo muzyczne: James Levine
Reżyseria: Robert Lepage
Występują: Marcello Giordani, Susan Graham, John Relyea
24 stycznia, godz. 19.00
Orfeusz i Eurydyka (Orfo ed Euridice)
Christoph Wilibald Gluck
Grecja, czasy mityczne. Zeus, wzruszony lamentem Orfeusza nad grobem zmarłej Eurydyki, za pośrednictwem Amora zezwala śpiewakowi zejść do krainy cieni i zabrać ukochaną na ziemię. Stawia tylko jeden warunek: Orfeuszowi nie wolno spojrzeć na Eurydykę przed przekroczeniem Styksu. Orfeusz, pamiętny warunku, idzie nie oglądając się za siebie, co widząc Eurydyka zaczyna wątpić w jego miłość i słabnie. Zrozpaczony odwraca się, a wtedy Eurydyka pada martwa. Nieszczęsny śpiewak zamierza popełnić samobójstwo, Amor jednak wytrąca sztylet z jego ręki i… raz jeszcze przywraca Eurydykę do życia.
Kierownictwo muzyczne: James Levine
Reżyseria: Mark Morris
Występują: Stephani Blythe, Danielle de Niese
7 luty, godz. 19.00
Łucja z Lammermooru (Lucia di Lammermoor)
Gaetano Donizetti
Szkocja, koniec XVI wieku. Dwa stare rody szkockie, Ashtonów i Ravenswoodów, od dawna dzieli nienawiść. Tymczasem Łucja, siostra lorda Ashtona, pokochała z wzajemnością Edgara Ravenswooda, śmiertelnego wroga swego brata. Ashton zamierza wydać siostrę za lorda Artura Bucklaw; wykorzystując wyjazd Edgara, przejmuje jego listy, wmawia siostrze zdradę ukochanego i w ten sposób nakłania do małżeństwa z wybranym przez niego mężczyzną. W dniu ślubu Łucji wraca Edgar, by prosić o jej rękę, lecz ujrzawszy, co się stało, oskarża narzeczoną o niewierność. Ze wzgardą odrzuca zaręczynowy pierścień i odchodzi. Zrozpaczona Łucja popada w obłęd; w małżeńskim łożu zabija lorda Bucklaw i sama umiera. Słysząc o jej tragicznym losie, Edgar popełnia samobójstwo.
Kierownictwo muzyczne: Marco Armiliato
Reżyseria Mary Zimmerman
Występują: Anna Netrebko, Rolando Villazon, Mariusz Kwiecień, Ildar Abrazakov
7 marca, godz. 19.00
Madame Butterfly (Madama Butterfly)
Giacomo Puccini
Nagasaki, 1900 rok. Pinkerton, porucznik amerykańskiej marynarki, mąż gejszy Cho-Cho-San, zwanej Butterfly, swego ślubu nie traktuje tak poważnie jak jego japońska żona. Wkrótce odpływa znów do USA. Cho-Cho-San wraz z ich małym synkiem oczekuje Pinkertona przez trzy lata. Nie ma od niego żadnej wiadomości, ufa jednak w jego wierność i uczciwość. Tymczasem Pinkerton w USA ożenił się ponownie, o czym Cho-Cho-San dowiaduje się od amerykańskiego konsula. Dziewczyna wierzy jednak, że dziecko pomoże jej odzyskać miłość Pinkertona, gdy ten znów przypłynie do Nagasaki. Porucznik przypływa razem z żoną Kate po to jedynie, by odebrać Cho-Cho-San ich synka. Nieszczęsna Butterfy żegna się z dzieckiem i popełnia harakiri.
Kierownictwo muzyczne: Patrick Summers
Reżyseria: Anthony Minghella
Występują: Cristina Gallardo-Domas, Marcello Giordani
9 maja, godz. 19.00
Kopciuszek (La Cenerentola)
Gioachino Rossini
(PREMIERA SEZONU 2008/2009)
Włochy, XVIII wiek. Zubożały, ale pyszny baron Don Magnifico chce wydać jedną ze swych dwóch córek za księcia Ramireza, który właśnie poszukuje żony. Don Ramirez wysyła doń na zwiady swego doradcę, który wraca oczarowany… pasierbicą Don Magnifica, skromną i przez wszystkich w domu pomiataną Angeliną, zwaną Kopciuszkiem. Książę pragnie sam potajemnie sprawdzić jego informacje. Zamienia się strojem ze swym lokajem Dandinim i w przebraniu poznaje prawdziwe uczucia i charaktery dziewcząt. Zakochuje się z wzajemnością w Angelinie, po czym odrzuca incognito i, ku rozczarowaniu i wściekłości Magnifica, poślubia Kopciuszka. Oboje wybaczają Don Magnificowi i jego córkom dawne winy i zapraszają całe towarzystwo na zamek.
Kierownictwo muzyczne: Maurizio Benini
Reżyseria: Cesare Levi
Występują: Elīna Garanča, Lawrence Brownlee, Simone Alberghini, Alessandro Corbelli, John Relyea.