Plener Filmowy 31. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych

Wraz z wiatrem od morza zabierzemy Państwa w podróż wehikułem magicznym po bezdrożach polskiego kina niemego, szlakiem zapomnianych gwiazd, nadekspresyjnych gestów i niezwykle skrojonych melodramatów.

A w tej magicznej wyprawie, milczącym bohaterom, głosów użyczą trójmiejscy wirtuozi improwizacji: Chlupot Mózgu, Kobiety, Łoskot oraz Ścianka!Każdego z czterech wieczorów wrześniowi „plażowicze” staną się świadkami ożywania obrazów filmowych z początku wieku, wzbogaconych o specjalnie przygotowane aranżacje muzyczne. Obrazów nigdy wcześniej publicznie nie prezentowanych! Gdyńska plaża stanie się na chwilę największą salą kinową w mieście: za fotele posłużą leżaki, a na rozgrzewkę przed projekcją, zaprezentujemy przedwojenne reklamy oraz zwiastuny – nieistniejących już dziś – filmów. A wszystko to prezent dla mieszkańców Trójmiasta z okazji 31. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. Pokazy dodatkowo umilą: niepowtarzalna atmosfera gdyńskiej plaży, wieczorny szum fal, blask księżyca i terkot starych projektorów. Zapraszamy wszystkich „plażowiczów”. Sezon trwa!

 

12.09.06        Mocny człowiek, 1929, reż.: H. Szaro, 78' / Łoskot

 

13.09.06        Szlakiem hańby, 1929, reż.: M. Krawicz, A. Niemirski, 100' /  Ścianka

 

14.09.06        Bestia, 1916, reż.: J. Pawłowski, 47' / Chlupot Mózgu

 

15.09.06        Przeznaczenie, 1927, reż.: J. Star, 80' / Kobiety

 

                   ok. 23.00 after-party z Maceo Wyro – absolwentem RBMA w Contrast Cafe

 

WSTĘP WOLNY       

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Miejsce projekcji:                                      Plaża Miejska w Gdyni

 

Organizatorzy:                                                       Stowarzyszenie A KuKu Sztuka

                                                                                  Filmoteka Narodowa

                                                                                  Pomorska Fundacja Filmowa

 

Partner / Plażowy Klub Festiwalowy: Contrast Cafe

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Kontakt:                                                                   plenerfilmowy@o2.pl

 

Koordynatorki:                                                       Emilia Orzechowska 607 060 488

                                                                                  Paulina Neugebauer 661 360 164

 

Pokazy przedwojennych reklam i zwiastunów kinowych

 

Cztery projekcje polskich niemych filmów z muzyką towarzyszącą, wykonywaną na żywo poprzedzą,
jak na dawnym, tradycyjnym seansie filmowym, zestawy krótkometrażowe o specjalnym charakterze.
Z zasobów Filmoteki Narodowej wydobyliśmy polskie materiały filmowe z okresu międzywojennego, reklamy filmowe i tzw. „zwiastuny” czyli zapowiedzi premier filmowych, które również pełniły rolę reklamy (ruchomego plakatu filmowego), mającej zachęcić widza do przyjścia na kolejny film. Zwiastuny filmowe
w wersji polskiej, niektóre angielskiej (te ostatnie świadczą o dystrybucji filmów w kinach amerykańskich) mają „zareklamować” filmy najwybitniejszych polskich reżyserów okresu międzywojennego:

 

Michała Waszyńskiego

Mieczysława Krawicza

Józefa Lejtesa

Henryka Szaro

 

Reprezentują one różny poziom, montażowej i realizacyjnej pomysłowości, dowcipu, sloganów reklamowych czy ilustracji muzycznej. Natomiast prawie wszystkie stawiają oczywiście na wielkie gwiazdy przedwojennej kinematografii i wątki miłosne. np.:

 

Skłamałam M. Krawicz – „Są błędy miłości, które łamią szczęście wielu istnień”

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

 

Paweł i Gaweł M. Krawicz – „Skandal! Bodo zakochał się w trzynastolatce”

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Gehenna M. Waszyński – „Pierwsza miłość, która rozpala żarem nieznanych namiętności.
Dramat zdeptanej miłości”

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Znachor M. Waszyński – „Najpiękniejszy film polski! Czarujący dramat wyjęty wprost z życia.
Triumf polskiej produkcji filmowej”

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Dzień wielkiej przygody J. Lejtes – „To jedyny film polski demonstrowany na Biennale w Wenecji”

I tu ciekawostka – filmu dziś nie znamy, ponieważ nie zachował się. Jedyne pojęcie o nim daje nam owa sekwencja filmowych scen zmontowana właśnie w tym zwiastunie!!!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

Pod twoją obronę J. Lejtes – „Film zrealizowany ku czci Matki Boskiej Częstochowskiej w 550 rocznicę sprowadzenia cudownego obrazu. Obraz cały mówiony, o jakim marzyliście od lat. Teraz po raz pierwszy w Ameryce.”

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

W sumie zaprezentujemy 17 zwiastunów dźwiękowych i 8 reklam, wśród których swoistą sensację stanowią-fabularne filmiki reklamowe z lat dwudziestych, czyli epoki niemej – Reklama piecyków do pieczenia i Reklama zapalaczy do drewna 1-2-5 oraz reklama w formie filmu animowanego – „Niespodzianka filmowa dla wszystkich” rekomendująca Orientine – cudowny środek na siwiejące włosy.

12 września 2006, godz. 21.00- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Mocny człowiek muzyka na żywo: Łoskot

 

A przed projekcją wyjątkowy zestaw przedwojennych reklam i zwiastunów kinowych:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

REKLAMA: Niegdyś a dzisiaj – reklama proszków z kogutkiem / 3'

ZWIASTUNY FILMÓW HENRYKA SZARO  / 11'

Rok (1914)

Trójka hultajska (1937)

Ordynat Michorowski (1937)

Kłamstwo Krystyny (1938)

- - - - - - Mocny Człowiek

Polska (1929), 78'

Reżyseria: Henryk Szaro

Scenariusz: Jerzy Braun, Henryk Szaro

Mocny człowiek jest szczególnie cennym filmem w kolekcji Filmoteki Narodowej. Po II wojnie światowej w Polsce nie zachowała się żadna kopia, film uznano za zaginiony. W 1997 został odnaleziony w archiwum filmowym w Belgii. Mocny człowiek, jest znakomitą adaptacją powieści Stanisława Przybyszewskiego. W realizacji tego przejmującego i bardzo współczesnego dramatu wzięły udział, oprócz znanych polskich aktorów, gwiazdy europejskiego kina. Mocny człowiek to psychologiczny dramat ukazujący kolejne etapy moralnego upadku artysty. Główny bohater – Henryk Bielecki – jest typem człowieka, dążącego za wszelką cenę do sławy i bogactwa. Morduje podstępnie swojego przyjaciela pisarza i wydaje jego rękopisy pod własnym nazwiskiem. Film stanowi doskonałe studium artysty, który przegrywa w walce z własnym sumieniem.

- - - - - - Łoskot

Mikołaj Trzaska – saksofony, klarnet basowy

Piotr Pawlak – gitara elektryczna

Olgierd Walicki – kontrabas

Tomasz Gwinciński – perkusja

Łoskot to jeden z najważniejszych zespołów istniejących w Polsce. Jego historia sięga czasów powstawania zjawiska nazywanego sceną yassową. Zespół powstał latem 1993 roku debiutując na pierwszym festiwalu Gdynia Summer Jazz Days. Założycielem grupy jest Mikołaj Trzaska, współtwórca legendarnej formacji Miłość. Repertuar Łoskotu, to różnorodne kompozycje ubrane w nowoczesną formę elekro-akustycznego kwartetu. Zespół, wykorzystuje tradycję jazzowej improwizacji posługując się elementami swingu, country i rock' n' rolla. Łoskot oferuje nowoczesny, surowy trans sekcji, połączony z ciepłym, momentami gorącym, brzmieniem saksofonu i klarnetu. W utworach grupy pojawiają się także elementy literackie, nieudane tematy muzyczne oraz pełne specyficznego poczucia humoru monologi muzyków. Łoskot ma na swoim koncie liczne występy na festiwalach w kraju i za granicą: Warsaw Summer Jazz Days, Jazz Fair Poznań, I Yass Festiwal Kraków, Polens-Volens Berlin, Jazz Kijev Festival. Ponadto wiele indywidualnych koncertów w całej Europie.  www.loskot.art.pl

13 września 2006, godz. 21.00- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Szlakiem hańby muzyka na żywo: Ścianka

 

A przed projekcją wyjątkowy zestaw przedwojennych reklam i zwiastunów kinowych:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

REKLAMY:

piecyków do pieczenia, proszków do odkażania jamy ustnej oraz pończoch 7777 Delta / 4'

ZWIASTUNY FILMÓW MIECZYSŁAWA KRAWICZA / 9'

Jadzia (1936)

Skłamałam (1937)

Paweł i Gaweł (1938)

O czym się nie mówi (1939)

- - - - - - Szlakiem hańby  

Polska (1929), 100'

Reżyseria: Mieczysław Krawicz, Alfred Niemirski

Scenariusz: Anatol Stern

Filmowa adaptacja powieści Antoniego Marczyńskiego W szponach handlarzy kobiet. W miastach i wsiach grasuje szajka handlarzy żywym towarem. W ręce niegodziwców wpada biedna wiejska dziewczyna Marysia oraz zakonspirowana urzędniczka policji obyczajowej (w tej roli Zofia Batycka – Miss Polonia 1930), która ostatecznie demaskuje całą szajkę. Film opowiada o skutkach lekkomyślności dziewcząt, marzących o karierze gwiazdy za oceanem. Szczególne wrażenie wywołuje dziś scena rytualnego (żydowskiego) ślubu na tle zabytkowych kamienic w Kazimierzu nad Wisłą.

- - - - - - Ścianka

Michał Biela – bas/głos/cymbały

Maciej Cieślak – gitara/głos

Arkady Kowalczyk – perkusja

Ścianka powstała w 1994 r. w Trójmieście. Przez pierwsze lata działalności grupa wypracowała styl oparty na klasycznym amerykańskim noise rocku, nasuwającym skojarzenia z Velvet Underground, The Stooges i MC5. Okres ten podsumowała debiutancka płyta Statek Kosmiczny. Album wywołał furorę, zarówno w kręgach muzyki alternatywnej, jak i na rynku oficjalnym. Jego efektem były dwie nominacje do Fryderyków '98.
Na początku 2000 r. Ścianka podpisała kontrakt z BMG Poland, skutkiem czego była wydana w lutym 2001 roku, druga płyta Dni wiatru. Materiał wywołał swoistą burzę na krajowym rynku muzycznym. Zaskakująco dobra sprzedaż tego zupełnie niekomercyjnego materiału, a także liczne komentarze prasowe spowodowały, że Dni wiatru otworzyły drzwi muzyce alternatywnej w mediach i wielkich koncernach fonograficznych. Zespół wydał również EPkę Sława, zawierającą osobliwe covery: Sławy Przybylskiej
, Deep Purple,
The Beatles
i Lou Reeda. Równolegle muzycy Ścianki wzięli udział w projekcie Artura Rojka z
Myslovitz
i Mietalla Walusia z Negatywu, Lenny Valentino. Wydany wkrótce materiał muzyczny, w podsumowaniach branżowych, został uznany za wydarzenie i debiut roku. We wrześniu 2002 pojawiła się trzecia płyta
Białe wakacje. Ostatnia płyta – Pan Planeta – wydana w tym roku, jest pierwszą produkcją Ścianki jako trio
w składzie: Michał Biela, Maciej Cieślak, Arkady Kowalczyk.
www.scianka.com

14 września 2006, godz. 21.00- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Bestia muzyka na żywo: Chlupot Mózgu

 

A przed projekcją wyjątkowy zestaw przedwojennych reklam i zwiastunów kinowych:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

REKLAMY: W promieniach wiosny oraz Płyty Mieczysława Fogga / 2'

ZWIASTUNY FILMÓW MICHAŁA WASZYŃSKIEGO / 12'

Prokurator Alicja Horn (1933)

Czarna Perła (1934)

Znachor (1937)

Gehenna (1938)

Trzy serca (1939)

- - - - - - Bestia        

Polska (1917), 47'

Tytuł alternatywny: Kochanka Apasza

Reżyseria: J. Pawłowski

Pola, urodziwy wamp w kobiecym ciele, rujnuje kolejno szczęście i życie rozkochanych w niej mężczyzn. Z domu rodzinnego udaje się do miasta gdzie jako modystka, potem jako gwiazda kabaretu, zajmuje coraz wyższe stopnie w hierarchii półświatka. Poznaje bogatego jegomościa, który rozkochany w niej bez pamięci porzuca żonę i dziecko co doprowadzi do prawdziwego dramatu. Film przestrzega przed bezkarnym igraniem z ludzkimi uczuciami i emocjami. W tytułowej roli Bestii wystąpiła gwiazda kina niemego Pola Negri.

- - - - - - Chlupot Mózgu

Bartek Adamczak – perkusja

Przemek Dyakowski – saksofon

Jacek Staniszewski – gitara/loopy

Tomasz Szymborski – gitara basowa

Grzegorz Welizarowicz – gitara basowa

Legendarna formacja Chlupot Mózgu z Gdańska (music live performance), powstała w Trójmieście
w okolicach roku 1997. Zespół jest rodzajem eksperymentu muzycznego, w którym muzycy, na co dzień zajmują się zupełnie innymi dziedzinami (np. Jacek Staniszewski to wybitny grafik), a Chlupot Mózgu tworzą dla czystej zabawy i muzycznej satysfakcji. Przez formację przewinęło się wielu, zapraszanych do wspólnych koncertów, muzyków: Olaf Deriglasoff, Przemek Pyza Momot, Leszek Możdżer, Wojtek Mazolewski,
Tomasz Hesse, Wojtek Staroniewicz, Dominik Bukowski, Ewa Moskalówna, COX, Jacek Stromski, Marcin Dymiter i wielu innych. Obecnie w zespole grają: Jackson Staniszewski III (The Plemniors), Grzegorz Welizarowicz (Mordy i Ikenga Drummers), Bartek Adamczak (Mordy), Tomasz Kvayah Szymborski (Brygada Kryzys, Transistors, The Plemniors), Przemek Dyakowski (Rama 111, Ikenga Drummers) Muzyka Chlupotu zmierza w kierunku punk-rocka, opartego na motywach jazzowych i szeroko pojętej improwizacji. Ekspresja muzyków tworzy, wyjątkowy w formie, performance.

 

15 września 2006, godz. 21.00- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Przeznaczenie muzyka na żywo: Kobiety

 

A przed projekcją wyjątkowy zestaw przedwojennych reklam i zwiastunów kinowych:

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

REKLAMA: Zapalaczy do drewna 1-2-5 / 4'

ZWIASTUNY FILMÓW JÓZEFA LEJTESA / 13'

Róża (1932)

Pod twoją obroną (1933)

Dzień wielkiej przygody (1935)

Sygnały (1938)

- - - - - - Przeznaczenie

Polska (1928), 80'

Reżyseria: Janusz Star

Scenariusz: Janusz Star

Sześcioletni Zbyszek w czasie wakacyjnej podroży z rodzicami, biegnąc za piłką oddala się od pociągu, który niestety odjeżdża bez niego... Przerażeni rodzice rozpoczynają bezskuteczne poszukiwania. Tymczasem chłopiec znajduje schronienie w chacie starego rybaka, gdzie po przebytej chorobie traci pamięć o rodzicach i całym swoim poprzednim życiu i rozpoczyna nowe, u boku dobrotliwego staruszka
 i jego wnuczki Marty. Sielanka nie trwa jednak długo, rybak umiera,
 a osierocone dzieci trafiają do cyrkowej trupy, wędrując od miasta
do miasta. Po latach tułaczki spędzonych w towarzystwie kuglarzy, osiadają w mieście i próbują rozpocząć dorosłe życie z dala od cyrku i wędrownego trybu życia. W tym samym mieście, jak się okazuje, mieszka matka Zbyszka oraz jego przyrodnia siostra. Czy przeznaczenie pozwoli im nadrobić stracony czas?

- - - - - - Kobiety

Grzegorz Nawrocki – śpiew/gitary

Nela Gzowska – śpiew/gitara basowa

Karol Pawłowski – perkusja

Paweł Nowicki – wibrafon/instrumenty klawiszowe

Zespół Kobiety powstał wiosną 1999 w Trójmieście z inicjatywy Grzegorza Nawrockiego i Anny Lasockiej. Zadebiutowali w grudniu 2000 wydając płytę Kobiety. Dwa lata później do składu dołączył Karol Pawłowski, z którym na przełomie 2003/2004 zespół nagrał drugi album Pozwól sobie, wydany przez trójmiejskie wydawnictwo Mandarynka. Po zakończeniu nagrań do Kobiet dołączył Paweł Nowicki i basistka – Nela Gzowska. Oprócz działalności w swoich macierzystych zespołach, Grzegorz współpracował z innymi muzykami sceny niezależnej, między innymi z Tymonem Tymańskim, Olafem Deriglasoffem, Robertem Brylewskim, występując gościnnie na ich płytach (Kury, Yugoton). Nela Gzowska do momentu rozpoczęcia współpracy z Kobietami była gitarzystką zespołu Saluminesia grającego muzykę post-rockową. Karol Pawłowski jest współtwórcą trójmiejskiej grupy Multiwitamina, z którą nagrał płytę Multiwitamina. Paweł Nowicki jest współtwórcą zespołu Kwartludium


Komentarze
Polityka Prywatności