Z okazji premiery filmu Pachnidło (reż. T.Tykwer), kino Muranów wraz z Goethe-Institut w Warszawie zapraszają na przegląd filmów reżysera. W ramach przeglądu m.in. wczesne filmy Tykwera, Sen zimowy i Zabójcza Maria, niepokazywane w polskich kinach, oraz etiudy Epilog i Ponieważ. Bilety 15 zł, sobotni maraton 25 zł. Kino Muranów
5 stycznia 2007, piątek, godz.20:00
Sen zimowy, Winterschläfer, Niemcy 1997, 122 min.
Scenariusz: Tom Tykwer
Obsada: Ulrich Matthes, Heino Ferch, Floriane Daniel, Marie-Lou Sellem
Mała górska osada, położona głęboko w Alpach, w zimie, kiedy rozgrywa się akcja filmu, jest prawie odcięta od świata. W starej odziedziczonej po ciotce willi mieszka Laura wraz ze swoja przyjaciółką Rebeccą. Stary dom przypominający trochę muzeum, trochę zapuszczoną graciarnię jest dla Laury azylem, do którego uciekła z Berlina, kiedy nie udało jej się zrealizować swojego marzenia i zostać aktorką.
Krytyka filmowa w Niemczech porównywała film Tykwera i ze względu na atmosferę i podobny temat do filmu kanadyjskiego reżysera Atoma Egoyana „Słodkie jutro”. Reżyserowi udało się uzyskać wyjątkową równowagę pomiędzy formą i treścią filmu, a jego dodatkowym atutem są wspaniale filmowane górskie krajobrazy.
„Zimowy sen” był pokazywany podczas festiwalu filmowego w Locarno, a w1998 roku otrzymał Niemiecką Nagrodę Filmową dla najlepszego filmu oraz za zdjęcia.
6 stycznia 2007, sobota, godz.19:00 (4 filmy jeden po drugim)
Biegnij, Lola, biegnij Lola rennt, Niemcy 1998, 81 min.
Scenariusz: Tom Tykwer
Obsada: Franka Potente, Moritz Bleibtreu, Herbert Knaup, Nina Petri
Akcja filmu rozgrywa się współcześnie w Berlinie. Jeden z bohaterów, Manni od jakiegoś czasu pracuje dla mafii samochodowej jako kurier przewożący pieniądze. Któregoś dnia, uciekając przed kontrolerami biletów, wyskakuje z metra zostawiając na siedzeniu reklamówkę z 100 000 marek. Szanse na odnalezienie pieniędzy są niewielkie, tym bardziej, że za dwadzieścia minut przyjadą po nie gangsterzy. Zrozpaczony i bezradny chłopak dzwoni do swojej ukochanej z prośba o ratunek. Lola zrobi wszystko, żeby pomóc Manniemu. Ponieważ 20 minut na zdobycie takiej sumy to niewiele czasu, Lola biegnie. Trzy razy opowiedziana historia ma, jak w „Przypadku” Krzysztofa Kieślowskiego ten sam punkt wyjścia i różne zakończenia. W jednym z wywiadów na pytanie jaka jest Lola, bohaterka jego filmu Tom Tykwer odpowiada: „Lola ma w sobie upór, który potrafi poruszyć góry, potrafi wyjść obronną ręka z całkowicie beznadziejnej sytuacji, nie przyjmuje do wiadomości, ze nie ma żadnej szansy, nie jest w stanie zaakceptować, że są granice nie do pokonania. W rozstrzygającym momencie, chociaż wszystko wskazuje na to, że sukces jest niemożliwy, w momencie największego zwątpienia przychodzi zapał i pasja, która każe jej pokonywać trudności.” Historia Loli i Manniego opowiedziana jest w zawrotnym tempie na wszystkie trzy sposoby. Film „Biegnij Lola, biegnij” był wielkim sukcesem Tykwera nie tylko w Niemczech. Film i jego twórcy otrzymali wszystkie możliwe niemieckie nagrody filmowe, także nagrodę krytyków i publiczności, był pokazywany w konkursie festiwalu filmowego w Wenecji i nagrodzony na festiwalu filmowym Sundance.
Epilog, Niemcy 1992, 12 min.
Scenariusz: Tom Tykwer
Obsada: Isis Krüger, Thomas Wolf
Bohaterem drugiego krótkiego metrażu Tykwera jest mężczyzna, który pewnego dnia dowiaduje się, że kobieta, którą kocha nie odwzajemnia jego uczuć i nie jest w stanie dłużej znosić jego obecność. Pod wpływem tej wiadomości, która jest dla niego wielkim ciosem, nie jest w stanie nad sobą zapanować i zabija kobietę strzałem z pistoletu. Po jakimś czasie bohater próbuje przypomnieć sobie jak doszło do tragicznego zdarzenia, wydaję mu się, że spowodowało je coś wyjątkowego.
Ponieważ, Because, Niemcy, 34 min.
Scenariusz: Tom Tykwer
Obsada: Isis Krüger, Thomas Stiller, Peter Hommen, Tom Spiess
Pierwszy film krótkometrażowy Toma Tykwera to historia żyjącej ze sobą od kilku lat pary młodych ludzi. Tanja i Martin zdążyli się już do siebie przyzwyczaić, ale ich związku nie można nazwać idealnym. Czasami nie mogą ze sobą wytrzymać i działają sobie na nerwy, ale też ciągle na nowo odkrywają, że są w sobie zakochani. Nie udaje im się uniknąć monotonii codziennego życia i ciągle powtarzających się sytuacji i rytuałów. Tak samo okazują zazdrość, tak samo się kłócą, a potem godzą, oddalają i zbliżają do siebie.
Zabójcza Maria, Tödliche Maria, Die Niemcy 1994, 106 min.
Scenariusz: Tom Tykwer
Obsada: Nina Petri, Katja Studt, Juliane Heinemann, Josef Bierbichler
Maria, bohaterka debiutu Toma Tykwera jest więźniem we własnym domu. Jej pozbawione uczuć życie ogranicza się do opieki nad tyranizującym otoczenie ojcem i usługiwaniu despotycznemu mężowi. Ucieczką od monotonii codziennych czynności związanych z funkcjonowaniem domu są listy, które Maria pisze i kieruje do afrykańskiej drewnianej figury. Pierwszy pełnometrażowy film Tykwera zwrócił od razu uwagę krytyków na młodego reżysera, którzy podczas festiwalu filmowego w Berlinie przyznali mu swoją nagrodę. Uznanie krytyków podzieliła publiczność, wyróżniając go nagrodą na festiwalu Maxa Ophülsa w roku 1994.
7 stycznia 2007, niedziela, godz. 20:00
Księżniczka i wojownik Krieger und die Kaiserin, Der , Niemcy 2000, 132 min.
Scenariusz: Tom Tykwer
Obsada: Franka Potente, Benno Fürmann, Joachim Król, Lars Rudolph
Tykwer opowiada o skromnych ludziach żyjących współcześnie w Wuppertalu. Sissi jest pielęgniarką w szpitalu psychiatrycznym, a Bodo byłym żołnierzem, który po śmierci żony nie umie odnaleźć swojego miejsca w życiu.