Dostojna Sobota

Szósta część siedmiotomowej serii fantasy dla młodzieży pt. Klucze do Królestwa; opowieść z pogranicza magii i rzeczywistości, łącząca fantastykę spod znaku Harry’ego Pottera i niezwykłość znaną z Niekończącej się opowieści Michaela Ende, Czarnoksiężnika z Oz Bauma czy Alicji w Krainie Czarów Carrolla. Artur, Prawowity Dziedzic Kluczy do Królestwa, ma do wykonania kolejną misję.


2.jpgMusi pokonać samozwańczą Czarnoksiężniczkę Wyższego Domu, Dostojną Sobotę, zdobyć Szósty Klucz i ocalić przed zagładą nuklearną swój świat. Sobota od dziesięciu tysięcy lat buduje wieżę, która ma dosięgnąć, rozpościerających się ponad Domem, Niezrównanych Ogrodów. Sobota planuje je zniszczyć i zgładzić Artura. Tylko Klucze mogą uratować Dom przed zagładą. Tymczasem godzina nuklearnego ataku zbliża się nieubłaganie…

Oryginalne pomysły okraszone są, jak zdążył nas już przyzwyczaić Nix, subtelnymi odwołaniami do kultury, mitologii i antropologii. Dostojna Sobota jest świetnie skonstruowana, pełna pomysłowych rozwiązań fabularnych i barwnych bohaterów. Trzyma w napięciu do ostatniej strony - a nawet dłużej - w niczym nie ustępuje poprzednim częściom serii, i wzmaga apetyt na jej finałową część.

Garth Nix urodził się w 1963 roku w Melbourne. Od ukończenia studiów związany był z branżą wydawniczą - pracował jako agent, redaktor, a także specjalista od marketingu wydawniczego. Mimo przekonania, iż zupełne poświęcenie się pisaniu skutkuje dziwacznym zachowaniem niektórych autorów, od pewnego czasu oddaje się wyłącznie pisarstwu. Spod jego pióra wychodzą wyłącznie bestsellery. Jest autorem trylogii o Starym Królestwie, w skład której wchodzą książki: Sabriel, Lirael i Abhorsen, a także siedmiotomowej serii dla młodzieży Klucze do Królestwa. Garth Nix mieszka w domu przy plaży na przedmieściach Sydney.

Pozostałe części cyklu:

Pan Poniedziałek

Ostatnia Wola zrywa okowy! Prawowity Dziedzic Kluczy do Królestwa otrzymuje pierwsze insygnia władzy. Żeby zdobyć kolejne i uratować Ziemię, Artur musi pokonać nieposłuszne Woli Potomne Dni! Dla liczącego zaledwie kilkanaście lat śmiertelnika Artura Penhaligona to nie zabawa, ale utrapienie. Nasz bohater ma dosyć własnych problemów - jest sierotą, przygarniętym przez przyjaciół zmarłych rodziców i cierpi na astmę - lecz nie uratuje go to przed przyznaną mu rolą wybawiciela wszechświata
Artur Penhaligon nie powinien był zostać bohaterem. Powinien raczej umrzeć za młodu. Jego życie uratował jednak klucz w kształcie minutowej wskazówki zegara. Artur jest bezpieczny, ale jego świat nie. Wraz z kluczem pojawia się plaga okrutnych potworów z innego świata, na czele z tajemniczym Panem Poniedziałkiem. Aby odzyskać swoją zgubę, nie cofną się przed niczym…

Ponury Wtorek

Artur Penhaligon nie podejrzewał, że tak szybko zostanie tam wezwany ponownie. Jego rodzina i przyjaciele znaleźli się jednak w niebezpieczeństwie. Artur nie ma więc wyboru, musi odzyskać drugi klucz do Królestwa… Jego nowym przeciwnikiem jest Ponury Wtorek.

Utopiona Środa
Dalsze niesamowite przygody Artura. Szpitalną salę, w której kuruje się chłopiec, zalewa morska woda, a on wraz z przyjaciółką, Liść, zostają przeniesieni do innej rzeczywistości. Zwiedzą królestwo Utopionej Środy, gdzie trzeba będzie pokonać podstępnych piratów. Artur pozna morskie potwory, odbędzie podróż podwodną i przekona się, że nie wszystkie Dni są jego wrogami.

Książę Czwartek
Ostatnia Wola zrywa okowy! Prawowity Dziedzic Kluczy do Królestwa otrzymuje pierwsze insygnia władzy. Żeby zdobyć kolejne i uratować Ziemię, Artur musi pokonać nieposłuszne Woli Potomne Dni! Dla liczącego zaledwie kilkanaście lat śmiertelnika Artura Penhaligona to nie zabawa, ale utrapienie. Nasz bohater ma dosyć własnych problemów - jest sierotą, przygarniętym przez przyjaciół zmarłych rodziców i cierpi na astmę - lecz nie uratuje go to przed przyznaną mu rolą wybawiciela wszechświata. Doskonale zresztą wypełnia nałożone nań obowiązki. Pokonał już leniwego Pana Poniedziałka, mistrza Niższego Domu, odebrał Ponuremu Wtorki Odległe Rubieże, wybawił Morze Graniczne od obżarstwa Utopionej Środy… Zebrał trzy Klucze do Królestwa. Teraz musi stawić czoło Księciu Czwartkowi, który dowodzi wielką armią i broni granic Domu przed stworami Nicości. Nie będzie to łatwe zadanie, zwłaszcza że Artura dodatkowo trapi sytuacja na Ziemi, gdzie jego miejsce zajął Duchożer - całkiem podobny do niego stwór pochodzący z czeluści Domu…
Pani Piątek
Pokonał już leniwego Pana Poniedziałka, mistrza Niższego Domu, odebrał grzeszącemu chciwością Ponuremu Wtorki Odległe Rubieże, wybawił Morze Graniczne od obżarstwa Utopionej Środy, przejął obronę granic od gniewnego Księcia Czwartka. Zebrał cztery Klucze do Królestwa. Lecz o wakacjach może tylko pomarzyć. Dom atakuje armia Neoniconi pod wodzą Szczurołapa, a na Ziemi nowe porządki zaprowadza piękna i okrutna zarazem Pani Piątek…

Komentarze
Polityka Prywatności