Spotkania z „Kwartalnikiem Filmowym”

W każdy ostatni czwartek miesiąca zapraszamy na ILUZJONOWE SPOTKANIA Z KWARTALNIKIEM FILMOWYM. Cykliczne seanse nawiązujące do tematów poruszanych w aktualnym numerze periodyku (67-68 „Historia filmu”), poprzedzone spotkaniem z autorami tekstów, odbędą się w kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej. 29 kwietnia 2010 o godz. 20.00 zapraszamy na kolejne spotkanie z „Kwartalnikiem Filmowym”, tym razem dotyczące niemieckiego ekspresjonizmu.

Wykład pt. "Ekspresjonizm raz jeszcze, czyli na nowo o historii filmu niemieckiego" poprowadzi prof. dr hab. Tomasz Kłys z Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Wykład zilustruje pokaz z muzyką na żywo, zrealizowanej w 1921 r. przez Fritza Langa "Zmęczonej śmierci". Do filmu na żywo zagra Maciej Trifonidis Bielawski.
Bilety w cenie 13 zł.

Tematem majowego ILUZJONOWEGO SPOTKANIA Z KWARTALNIKIEM FILMOWYM będzie filmowy modernizm. Zapraszamy na wykład dr hab. Rafała Syski z Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego - pt. "Filmowy modernizm" oraz projekcję filmu "Chlew" Piera Paolo Pasoliniego (Francja/Włochy 1969). Bilety w cenie 11 zł.
Najnowszy numer "Kwartalnika Filmowego" do nabycia w kasie kina.

KINO ILUZJON
BIBLIOTEKA NARODOWA
AL. NIEPODLEGŁOŚCI 213, wejście A

TOMASZ KŁYS:
"EKSPRESJONIZM RAZ JESZCZE, CZYLI NA NOWO O HISTORII FILMU NIEMIECKIEGO"


Tradycyjne ujęcia historii kina niemieckiego w okresie niemym akcentowały, jako dominujący trend stylistyczny ekspresjonizm. Zostały one zakwestionowane przez Thomasa Elsaessera i Barry'ego Salta. Pierwszy omówił rolę, jaką w pomieszaniu płaszczyzny stylistycznej i tematycznej w omówieniach kina okresu weimarskiego odegrały wpływowe książki Siegfrieda Kracauera ("Od Caligariego do Hitlera"
) i Lotte H. Eisner ("Ekran demoniczny"). Drugi wykazał, iż ekspresjonizm, jako styl obrazu filmowego o rodowodzie malarskim i teatralnym jest obecny w bardzo nielicznych filmach, inne zaś rozwiązania, powszechnie uznawane za "ekspresjonistyczne", obecne były również w innych niż niemiecka kinematografiach, stanowiąc powszechną własność światowego kina. Kłys stara się na nowo określić, jakie dzieła można zaliczyć do niemieckiego ekspresjonizmu filmowego. Rozszerza kanon Salta o tytuły wymieniane przez Kristin Thompson i Davida Bordwella oraz o propozycje własne, a także wskazuje bezzasadność stereotypu, iż styl ekspresjonistyczny w filmie służyć miał przede wszystkim subiektywizacji świata przedstawionego, jako ekspresji stanów wewnętrznych autora czy postaci przedstawionych. Za Elsaesserem autor przyjmuje, że ekspresjonizm filmowy był przede wszystkim modnym designem, przejętym z popularnego kierunku w sztukach pięknych. Przejęcie to było kolejną próbą "uartystycznienia" kina i zdobycia dlań inteligenckiej, "wyrobionej" publiczności.

Tomasz Kłys
- Profesor Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Zakładu Historii i Teorii Filmu
w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Autor książek "Film fikcji i jego dominanty" (1999), "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa" (2006), "Kino bez tajemnic" (współautor, 2009). Jest także autorem rozdziału poświęconego filmowi niemieckiemu w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej w pierwszej części czterotomowej historii kina "Kino nieme" (2009).


"ZMĘCZONA ŚMIERĆ" (Der müde Tod), Niemcy 1921, 76 min.
reż.: Fritz Lang; scen.: Thea von Harbou i Fritz Lang;
OPOWIEŚĆ NIEMIECKA (Altdeutscher Teil) zdj.:Erich Nietzchmann, Hermann Saalfrank; scenogr.: Walter Röhrig; wyk.: Lil Dagover, Bernhard Goetzke, Walter Janssen, Karl Platen, Georg John, Paul Rehkopf i inni;
OPOWIEŚĆ ARABSKA (Orientalischer Teil)
zdj.: Fritz Arno Wagner; scenogr.: Hermann Warm; wyk.: Eduard von Winterstein, Lil Dagover, Erika Unruh, Walter Janssen, Lothar Müthel, Edgar Pauly i inni;
OPOWIEŚĆ WENECKA (Venezianischer Teil)
zdj.: F. A. Wagner; scenogr. H. Warm; wyk.: Rudolf Klein -Rogge, Lil Dagover, Walter Janssen, Lothar Müthel, Edgar Pauly i inni;
OPOWIEŚĆ CHIŃSKA (Chinesischer Teil)
zdj.: F. A. Wagner, scenogr.: Robert Herlth; wyk.: Karl Huszar-Puffy, Paul Biensfeld, Lil Dagover, Walter Janssen, Bernhard Goetzke i inni; Niemcy 1921

Monumentalne w formie dzieło Langa, jest jednym z tych dokonań filmowych, których siła oddziaływania i artystycznej ekspresji sprawia, że dla kolejnych pokoleń kinomanów pozostaje niekwestionowanym arcydziełem. Upływ czasu - bezlitośnie ujawniający wszystkie mielizny i niedociągnięcia - w tym przypadku nie tylko nie zdołał filmowi zaszkodzić, ale ujawnił wręcz nowe odcienie jego niegasnącego blasku. Film jest czteroczęściową przypowieścią o nieuchronności przeznaczenia, determinującego ludzki los w sposób definitywny i niepodważalny. To bezlitosne fatum materializuje się tu pod postacią Śmierci, rozdzielającej dwoje kochanków. Dziewczyna, nie mogąc pogodzić
się ze śmiercią ukochanego, dociera do jej królestwa i prosi o cofnięcie okrutnego wyroku. Śmierć zawiera z nią układ - jeśli uda jej się ocalić trzy życia ludzkie - symbolizowane płomieniem trzech świec - wyrok Przeznaczenia zostanie cofnięty. Tu struktura fabularna ulega rozbiciu na trzy obszerne epizody. Trzykrotne próby uniknięcia losu okazują się daremne. Mimo to dziewczyna otrzymuje jeszcze jedną szansę… W tym niezwykłym, urzekającym stylistyką, poetyckim obrazie wybitną kreację stworzył Bernhard Goetzke.



Maciej Trifonidis Bielawski
- kompozytor, saksofonista (saksofon sopranowy, saksofon tenorowy, flety, melodica, gitara basowa, inst.perkusyjne, loop stadion), producent muzyczny, realizator dźwięku. Muzyka Trifonidisa jest różnorodna, kompozytor niczym podróżnik wędruje po świecie dźwięków, zachowując jednocześnie swój indywidualny styl i język muzyczny. Komponuje na duże orkiestrowe składy, comba, kameralne tria, duety... Jego muzykę charakteryzuje niezwykła energia, zabawa fakturą i formą. Obok wyrafinowanych jazzowych tematów w kompozycjach Trifonidisa usłyszymy odważne sonorystyczne eksperymenty i dzikie free jazzowe improwizacje, symfoniczno-filmowe nastroje. W wielowątkowych utworach odnajdziemy wpływy muzyki jazzowej, współczesnej i etnicznej. W swojej muzyce twórca ten łączy brzmienia akustyczne z elektroniką, oscylując między improwizacją, a precyzyjnym zapisem utworów. Działalność kompozytorska to jedna z trzech głównych dróg artysty. Trifonidis jako multiinstrumentalista udziela się w wielu zespołach sceny jazowej, world music i muzyki improwizowanej, zaś jako producent, realizator dźwięku i wydawca (SLOWDOWN RECORDS) tworzy i nagrywa muzykę we własnym studio (TRIFONIDIS STUDIO). Aktualnie tworzy formacje: Tricphonix, Trifonidis Orchestra, Trifonidis Free Orchestra, Trifonidis Trio oraz w Horny Trees. Współpracował i tworzył grupy : Trapezfik, Słoma i Bębnoluby, Batyskaf, Mamadu Diouf, Beckaye Aw, Drums NRG, Muzykoterapia, Mafrik, Płyny, Makossa, Kerd. Paweł Szamburski, Hubert Zemler, Patryk Zakrocki, Ray Dickaty, Szymon Tarkowski, Adam Świtała, Raphael Rogiński, Tomasz Duda, Levity ...


Komentarze
Polityka Prywatności