13 maja, podczas I Warszawskich Targów Książki, ogłoszono wyniki konkursu na Książkę Audio Roku 2009. Zwyciężyły m.in. „Komórka” Stephena Kinga w interpretacji Zbigniewa Zapasiewicza, „Stuhrowie. Historie rodzinne” Jerzego Stuhra czytane przez… Jerzego, Macieja i Mariannę Stuhrów oraz „Wroniec” Jacka Dukaja”, któremu głosu użyczył Jan Peszek.
Docenione przez
jury publikacje to swoista elita na tym rynku. Z przyjemnością
bierze się je do ręki, a z jeszcze większą
słucha – ocenia Bartłomiej Roszkowski, szef NetPress Digital,
spółki prowadzącej serwis www.Nexto.pl.
Lista
zwycięzców
w konkursie Książka Audio Roku 2009
„Nosorożce
w dorożce i inne wiersze” Ludwika Jerzego Kerna, w opracowaniu muzycznym
Macieja Mulawy, w interpretacji Krzysztofa Kowalewskiego i Agnieszki
Suchory (Wydawnictwo Akademia Rozwoju Wyobraźni BUKA)
„Komórka”
Stephena Kinga, w interpretacji Zbigniewa Zapasiewicza (Albatros A.
Kuryłowicz)
„Stuhrowie.
Historie rodzinne” Jerzego Stuhra, w interpretacji Jerzego, Macieja
i Marianny Stuhrów (Wydawnictwo Literackie)
„Czytelniczka
znakomita” Alana Bennetta, w interpretacji Anny Seniuk (Media Rodzina)
„Grzeczne
dziewczynki stoją w miejscu, a przebojowe kobiety robią karierę”
Kate White, w interpretacji Magdaleny Korczyńskiej (Wydawnictwo MT
Biznes)
I miejsce: „Wroniec” Jacka Dukaja, w opracowaniu graficznym Jakuba Jabłońskiego (Wydawnictwo Literackie)
II miejsce:
„Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke, w opracowaniu graficznym
Piotra Rychela (grafika) i Jakuba Skurskiego (typografia) (Wydawnictwo
Audio Liber)
Nowością tegorocznej edycji było oddawanie głosów na audiobooki przez internautów.
W tej
kategorii
zwyciężyły:
I miejsce:
„Detektyw
Pozytywka” Grzegorza Kasdepke, w interpretacji Krzysztofa Tyńca
(Wydawnictwo
Audio Liber)
II miejsce:
„Sekretne
życie Krasnali w Wielkich Kapeluszach” Wojciecha Widłaka, w
interpretacji
Jana Peszka i z muzyką zespołu Małe Instrumenty (Wydawnictwo Format)
III miejsce:
„Serce”
Edmunda de Amicisa, w interpretacji Antoniego Rota (Wydawnictwo
Promatek)
O konkursie
Organizatorem konkursu Książka Audio Roku jest jeden z największych sklepów internetowych z audiobookami www.Nexto.pl we współpracy z Biblioteką Analiz, firmą badającą rynek wydawniczy. Partnerem Głównym przedsięwzięcia jest firma Aleksandria, prowadząca sklep internetowy z audiobookami pod adresem www.Audiobook.pl.
Celem konkursu jest przede wszystkim promocja wciąż nowej na polskim rynku formy obcowania z literaturą, jaką jest książka do słuchania. – Zależy nam, aby każdy przynajmniej raz spróbował wsłuchać się w audiobooka. Zależy tym bardziej, że lubię słuchać książek nie tylko ze względów zawodowych, ale także osobistych. Słucham ich w samochodzie i w domu, po całym dniu spędzonym przed ekranem komputera. Wiem, że jak ktoś zacznie, trudno mu jest przestać. Ważne jednak, aby wykonał ten pierwszy krok, wybierając na początek najlepsze tytuły – mówi Bartłomiej Roszkowski.
- Zależy nam, by dostrzegać i rekomendować czytelnikom najlepsze dzieła z tej kategorii – zarówno pod względem literackim, jak i interpretacji lektora – dodaje Łukasz Gołębiewski, szef Biblioteki Analiz.
Audiobooki ocenia
jury, w skład którego wchodzą osoby od lat zawodowo związane
ze słowem i dźwiękiem: Jolanta Fajkowska – dziennikarka i
prezenterka telewizyjna, Agnieszka Rogińska – lektorka i dziennikarka,
Janusz Kukuła – reżyser Teatru Polskiego Radia, Andrzej
Pągowski – artysta, plastyk, Michał Żebrowski – aktor, Romuald
Roczeń – legenda muzyki szantowej, Łukasz Gorycki – producent
muzyczny, kompozytor, Maciej Foks – wykładowca UW, publicysta branżowy,
Bartłomiej Roszkowski i Łukasz Gołębiewski.
Audiobooki coraz popularniejsze
Rynek audiobooków
rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Według badań Biblioteki Analiz, wartość rynku audiobooków w Polsce
(w cenach wydawców) wzrosła w latach 2006-2009 z 2,7 mln zł do blisko
20 mln zł. Jeszcze kilka lat temu oferta tytułów na rynku liczyła
ich zaledwie 100. Obecna to ponad 1200 pozycji. Książki audio
odpowiadają
na potrzeby nowoczesnego, zabieganego „czytelnika”, który często
nie ma czasu na czytanie, a chciałby mieć stały kontakt z najlepszą
literaturą. Dziś oferta obejmuje m.in.
bajki i klasykę literatury,
ale też literaturę faktu, współczesną beletrystykę, literaturę
religijną, a nawet przewodniki turystyczne. Na rynek weszli zarówno
tradycyjni wydawcy (m.in.:
Bellona, Muza, W.A.B., Media Rodzina, Wilga,
Studio Emka, Albatros, Sonia Draga, Świat Książki), jak i zupełnie
nowe firmy, które wyspecjalizowały się w tej kategorii (Biblioteka
Akustyczna, Propaganda, Promatek, Qes Agency, Auditus, Aleksandria,
MTJ, StoryBox.pl i wielu innych). Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom
książka audio nie pojawiła się na stacjach benzynowych, ale znalazła
miejsce w księgarniach, przede wszystkim zaś w Internecie. Powstało
wiele e-sklepów, jak choćby Audiobook.pl, Audioteka.pl czy
DoSluchania.pl.
Więcej
informacji
na temat konkursu pod adresem: www.ksiazkaaudioroku.pl
Organizatorzy konkursu Książka Audio Roku:
Nexto.pl
Biblioteka Analiz
Partner Główny:
sklep internetowy Audiobook.pl
Sponsorzy:
Murator Expo
I Warszawskie Targi Książki
Nexto.pl
Patroni merytoryczni:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Biblioteka Analiz
Polska Izba Książki
Patroni medialni:
Polskie Radio Program 2, ZycieWarszawy.pl, „Magazyn Literacki KSIĄŻKI”, „Biblioteka Analiz”, „Notes Wydawniczy”, „Wiadomości Księgarskie”, Wirtualna Polska (www.wp.pl), GoldenLine.pl, Rynek-Książki.pl, Qlturka.pl, Przystań Literacka (Przystan-Literacka.pl), StudentNews.pl, Wiadomości24.pl, Dlaczego.com.pl, Nakanapie.pl