The New York Times zachwycony rolą Więckiewicza

Sukcesy “W ciemności” na międzynarodowych festiwalach nie mogły ujść uwadze The New York Times. Najsłynniejszy dziennik świata opublikował obszerny artykuł o polskim kandydacie do Oscara, zawierający m.in. wywiad z odtwórcą głównej roli – Robertem Więckiewiczem. 4 grudnia, na łamach dziennika The New York Times, ukazał się obszerny tekst poświęcony „W ciemności” w reżyserii Agnieszki Holland. Jego autor, Larry Rohter, podkreślił duże szanse „W ciemności” na znalezienie się na liście filmów nominowanych do Oscara. W opinii Rohtera sukces filmu Holland zwiastują dobre recenzje filmu w prasie amerykańskiej i powodzenie, jakim obraz cieszy się na międzynarodowych festiwalach.

W artykule Times’a znalazły się wypowiedzi reżyserki, Agnieszki Holland i Roberta Więckiewicza, określanego „najciekawszym polskim aktorem swojego pokolenia”. Odtwórca głównej roli w filmie „W ciemności” nazwał obraz Holland filmem o „tajemnicy ludzkiego serca”:

Jestem zafascynowany tymi, którzy w czasie wojny, mimo grożącego im niebezpieczeństwa, byli gotowi wyjść naprzeciw drugiego człowieka i powiedzieć - daję wam pomocną dłoń. To trudna do pojęcia zagadka ludzkiego serca, której nigdy nie będziemy w stanie rozwiązać." – stwierdził Więckiewicz.   

Amerykańska prasa o filmie w „W ciemności”:

„Odważny, epicki film, daleki od konwencjonalnej rozrywki. Napięcie, które twórcy potrafią wykrzesać z prawdziwej historii, jest jednocześnie mordercze i inspirujące. Główny bohater (perfekcyjna kreacja Roberta Więckiewicza) przypomina Oskara Schindlera, a jego historia – wyjątkowa i wybitnie dramatyczna – obrazuje przemianę zatwardziałego antysemity w anioła stróża”.

Joe Morgenstern, Wall Street Journal

„Najlepszy film Agnieszki Holland od czasu „Europa, Europa” […]. Uczciwy, bezbłędny, wybornie zrealizowany obraz stanowi powrót do formy reżyserki, której anglojęzyczne filmy nigdy nie dorównywały siłą jej europejskiemu dorobkowi […]. Holland znakomicie odtwarza scenerię kanałów, zarówno w scenografii jak i w oświetleniu, a jednocześnie mistrzowsko buduje dramaturgię w miejscu spowitym mrokiem”.

Mike Goodridge, Screen Daily

„W tym dramacie jest więcej ironii i warstw znaczeniowych niż w innych obrazach o podobnej tematyce […]. Holland i operatorka Joanna Dylewska z sukcesem kreują duszny, przerażający podziemny świat, w którym wszystko może trwać wiecznie lub lec w gruzach w każdej sekundzie. Niektóre fragmenty, zwłaszcza gdy dzieci gubią się w labiryncie tuneli i w trakcie nagłej powodzi po ulewie, wywołują niezwykłe napięcie, ale Holland opiera się pokusie podkręcania suspensu za wszelką cenę. […] Kluczowy dylemat i niuanse przemiany Sochy z oportunisty w jednoosobową grupę wsparcia są wiarygodne, w czym niemałą zasługę ma genialna kreacja Więckiewicza.”

Todd McCarthy, The Hollywood Reporter

„Przyprawiająca o gęsią skórkę sceneria sprawia, że „W ciemności” ma więcej wspólnego ze współczesnymi horrorami niż z dotychczasowymi filmami o Holokauście i jest to najwyraźniej dokładnie przemyślana koncepcja Holland. Sam film wydaje się niemal odpowiedzią na „Listę Schindlera” Stevena Spielberga i jest daleki od czarno-białych podziałów na zło i heroizm[…]. Zaskakującym elementem strategii Holland jest unikanie portretowania Żydów jedynie jako budzących litość ofiar.”

Peter Debruge, Variety


Komentarze
Polityka Prywatności