Czy wiesz, że wyniki pracy i nauki tylko w pewnym stopniu zależą od inteligencji? Osoba, która posiada ogromne możliwości, ale nie wie, jak z nich korzystać, będzie uzyskiwała znacznie gorsze rezultaty niż ktoś przeciętny. Sięgając po ten poradnik, zyskasz wiedzę na temat tego, jak stale rozwijać i w pełni wykorzystywać swój potencjał, aby zachować sprawność umysłową na długie lata.
Dzięki książce autorstwa doświadczonych psychologów dowiesz się, w jaki sposób koncentrować się lepiej i dzięki temu oszczędzać czas. Poznasz metody szybkiego czytania m.in. skanowanie slalomowe lub po przekątnej. Odkryjesz 16 skutecznych, przydatnych w życiu codziennym technik uczenia się, np. rymowanki liczbowe, rzymski pokój czy akronimy. Dowiesz się, do czego służą mapy myśli i jak je samodzielnie tworzyć. Poznasz techniki wspierające kreatywność, szczególnie przydatne, gdy poszukujesz twórczych rozwiązań problemów.
Lektura poradnika, dzięki licznym wskazówkom, poradom i ponad 150 ćwiczeniom, pomoże ci w pełni wykorzystać niezwykłe możliwości twojego mózgu. Przekonasz się również, że ludzka pamięć właściwie nie ma ograniczeń – trzeba tylko nauczyć się z niej właściwie korzystać!
Dzięki poradnikowi dowiesz się m.in.:
- jak poszerzyć pole widzenia i dzięki temu czytać szybciej?
- na czym polega metoda haków – jedna z technik zapamiętywania?
- w jaki sposób żonglowanie wpływa na rozwój umysłu?
- po co ci szczęśliwy długopis na egzaminie?
- jak uczyć się słówek w języku obcym metodą wyzwalaczy?
O autorach:
Natalia i Krzysztof Minge – psycholodzy z wieloletnim doświadczeniem, którzy w swojej poradni Hipokampus prowadzą m.in. warsztaty szybkiego czytania, twórczego myślenia oraz doskonalące umiejętność koncentracji. Są autorami poradnika Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? wydanego w serii Samo Sedno oraz wielu artykułów na ten temat.
ISBN: 978-83-7788-167-5
cena: 34,90 zł
ilość stron: 232
Jak nie nudzić umysłu czyli dziewięć kroków do skutecznej nauki
Długie kucie tuż przed sesją lub maratony nauki nudzą umysł. Sprawiają, że efekty zdobywania wiedzy są mało efektywne – przekonują psychologowie Natalia i Krzysztof Minge i wyjaśniają, jak się skutecznie uczyć oraz dlaczego oglądanie telewizji jest faktycznie ogłupiające.
Mózg nie znosi nudy i monotonii; jeżeli coś go nudzi, jest nieubłagany – Natalia i Krzysztof Minge piszą w swojej książce „Techniki samorozwoju” – Zrobi wszystko, co w jego mocy, by zmusić cię do zaprzestania męczącej czynności. Dlatego uczenie się godzinami nie przynosi pożądanych rezultatów, a tysiące powtórek tego samego materiału kończą się frustracją i irytacją, ale nie opanowaniem wiadomości.
Mózg lubi dynamikę i zmiany
Po pierwsze, jeśli masz opanować określony materiał, rozbij go na 15-minutowe porcje nauki. Po każdym kwadransie rób sobie przerwę, przez chwilę zajmuj się czymś zupełnie innym. Już kilka skłonów czy głębszych oddechów przy otwartym oknie będą zbawienne dla twojego umysłu.
Co więcej, często zmieniaj otoczenie. Warto uczyć się w różnych miejscach: w swoim pokoju przy biurku, w parku, w bibliotece. Nawet zmiana pokoju w obrębie domu będzie odebrana przez umysł jako zmiana otoczenia – a to go zaktywizuje.
Po trzecie, zmieniaj tematykę przyswajanych informacji. Po prostu: nie zanudzaj swojego mózgu.
Pracuj, kiedy twój umysł jest najbardziej aktywny
Ucz się o korzystnych dla siebie porach. Poznaj swój organizm i dowiedz się, kiedy twój mózg jest najbardziej aktywny – nie u wszystkich będą to te same godziny dnia. Jednak z reguły źle się jest uczyć tuż po przebudzeniu (mózg nie dostał jeszcze paliwa w postaci śniadania i pochodzącej z niego glukozy), tuż po obfitym posiłku (organizm koncentruje się na trawieniu), a także wieczorem, kiedy czujesz się już senny (twoje ciało i umysł mówią ci, że potrzebuje regeneracji; warto też pamiętać, że podczas snu mózg porządkuje i utrwala opanowaną wiedzę).
Unikaj monotonii
Piąta wskazówka, którą warto zapamiętać, to: zmieniaj tematykę przyswajanych informacji. Po prostu: nie zanudzaj swojego mózgu.
Po szóste, rób mapy myśli. Możesz wykorzystać przy nich luźne skojarzenia z opanowywanym materiałem. Urozmaicą proces nauki i pomogą ci na wydobycie esencji ze zdobywanej wiedzy. Będą niezastąpione przy powtórkach.
Właśnie: powtarzaj. Nie warto zanudzać swojego umysłu, ale powracanie do materiału, którego się uczysz, przyniesie świetne efekty. By zdobyć trwałą wiedzę, powtórki najlepiej wykonywać 1) po 10 min; 2) po dniu; 3) po tygodniu; 4) po miesiącu; 5) po roku.
Błądź w myślach, ale nie oglądaj dużo TV
Pozwól sobie na chwilę „niemyślenia”. Twój umysł odpocznie, a przy okazji błądzenia myślami może zbudować ciąg skojarzeń, które będą pomocne przy przypominaniu sobie materiału na egzaminie.
I wreszcie dziewiąta, może zaskakująca wskazówka: unikaj oglądania telewizji. Bardzi silnie wpływa na pracę umysłu. Jak podkreślają Natalia i Krzysztof Minge, ta z pozoru niewinna rozrywka wprowadza go w stan letargu i redukuje aktywny obszar do części odpowiedzialnej za przetwarzanie wzrokowe. Upośledza koncentrację i możliwość uczenia się. Telewizja zaburza sen, przez co utrudnia przenoszenie informacji do pamięci trwałej. Na dłuższą metę oglądanie telewizji zwiększa ryzyko demencji i choroby Alzheimera.
Sky is the limit
Wbrew pozorom i dość powszechnemu przekonaniu wyniki pracy i nauki tylko w pewnym stopniu zależą od inteligencji człowieka. Osoba posiadająca ogromne możliwości, ale niemająca pojęcia, jak z nich skorzystać, będzie osiągać znacznie gorsze rezultaty niż przeciętna, która potrafi korzystać z niezwykłych możliwości swojej pamięci – wyjaśniają autorzy „Technik samorozwoju”. Warto więc pamiętać o powyższych wskazówkach, planując przygotowanie się do najbliższych kolokwiów czy sesji. Na pewno będzie przyjemniejsze.
Materiał został opracowany na podstawie książki Natalii i Krzysztofa Minge „Techniki samorozwoju”, wydanej nakładem wydawnictwa Samo Sedno.
Więcej informacji: www.SamoSedno.com.pl
Samo Sedno to seria nowoczesnych, praktycznych i podręcznych poradników, które trafiają w samo sedno. W serii znajdują się tytuły o tematyce m.in. biznesowej, parentingowej, psychologicznej czy dotyczącej zdrowego stylu życia i rozwoju osobistego.