Wydawnictwo Drzewo Babel i Michał Batory – 18 lat twórczej przygody

Michał Batory, ceniony na całym świecie plakacista, jest autorem okładek książek wydawnictwa Drzewo Babel. Większość z nich, m.in. do prozy Paulo Coelho, zostało wyeksponowanych na trwającej do 20 lutego 2013 r. wystawie „Plakaty i obiekty” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Michał Batory, światowej sławy artysta, jedyny Polak, który doczekał się wystawy swoich prac w paryskim Luwrze, od blisko 18 lat współpracuje z wydawnictwem Drzewo Babel. Stworzone przez niego okładki książek stały się znakiem rozpoznawczym oficyny.

Wydawca, Barbara Stępień mówi, że nie wyobraża już sobie, aby ilustracje mógł przygotowywać ktokolwiek inny. "Michał Batory to wyjątkowy artysta postrzegający świat obrazami. Projekty okładek, które otrzymujemy są zawsze unikatowe i niezwykle zaskakujące. Nie często można spotkać artystę, który ma taki dar. Michał wspaniale ubiera wszystkie nasze książki nadając im niepowtarzalny styl" - tłumaczy Barbara Stępień. Prace Michała Batorego są charakterystyczne, dowcipne, zwięzłe, "nieprzegadane", wzbudzają emocje. Wiele spośród jego okładek, m.in. do prozy Paulo Coelho, stało się nieodłącznym elementem powieści i jest bardzo dobrze znanych polskim czytelnikom.
Obrazy tworzone przez Batorego pozostawiają odbiorcy kilka możliwych sposobów interpretacji i zawsze na długo zapadają w pamięć. Podczas przygotowywania okładki artysta posługuje się wizualnymi skrótami, podobnie jak w przypadku tworzenia plakatów. "W czasie pracy nad okładką książki zamysł artystyczny obejmuje całość - przednia strona musi uwieść czytelnika obrazem, a tylna słowem - krótkim tekstem o książce" - mówi Michał Batory. "Rozpoczynając pracę staram się mieć jak najwięcej informacji, które precyzyjnie przekładam w obrazy. Każda okładka wymaga dobrego pomysłu, rzemiosła i wytężonej pracy". Batory często tworzy pełną szatę graficzną książek wydawanych przez Drzewo Babel - zdjęcia, typografię, układ stron np. "Maria Skłodowska-Curie/ listy" Alicji Albrecht, "Goran Bregović - Szczęściarz z Sarajewa" Grzegorza Brzozowicza, "Alfabet zakochanego w Indiach" Jean-Claude'a Carriere'a.
Okładki książek są elementem wystawy Michała Batorego "Plakaty i obiekty", trwającej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Artysta zaprasza do swojej pracowni, prezentuje własnoręcznie wykonane przedmioty, które później stały się głównym motywem okładek i plakatów. Przykładem może być pistolet, który został skonstruowany z kawałka kliszy filmowej, a następnie sfotografowany i w ten sposób wkomponowany w projekt okładki do powieści Paula Coelho "Zwycięzca jest sam". Odwzorowany warsztat pracy Michała Batorego oraz wiele okładek książek i plakatów można obejrzeć do 20 lutego 2013 r. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Michał Batory jest absolwentem łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1987 r. mieszka w Paryżu. To jeden z najbardziej cenionych plakacistów na świecie. Tworzy oprawę graficzną dla prestiżowych teatrów, ośrodków i instytucji kulturalnych. Jest laureatem wielu międzynarodowych nagród, a jego prace były wystawiane w licznych galeriach na całym świecie. Jest jednym z nielicznych, którzy nie tylko poza granicami kraju, ale i w Polsce walczą o przywrócenie plakatowi jego świetności. W Polsce pracuje dla teatrów w Poznaniu, Bydgoszczy, Chorzowie - wszędzie tam, gdzie twórcy, organizatorzy i sponsorzy nie wahają się zaufać afiszowi jako sztuce komunikatu. Od siedemnastu lat projektuje oprawy do wszystkich tytułów wydanych przez warszawskie wydawnictwo Drzewo Babel. Więcej informacji na: www.michalbatory.com.

Powiedzieli o artyście
Peter Gyllan, artysta grafik, wykładowca Danmarks Designskole w Kopenhadze, pisze na temat grafiki, między innymi dla czasopisma "Novum": "Michał Batory nie ma sobie równych, jeśli chodzi o sztukę tworzenia budzących emocje plakatów, które w jego wykonaniu stają się rzeczywiście wizualnymi wydarzeniami".
Alain Le Quernec, plakacista, grafik: "Dla mnie Michał Batory jest jednym z najlepszych plakacistów francuskich, a w dodatku jednym z nielicznych, których produkcje widać. Przy każdej podróży do Paryża rzucają mi się w oczy jego plakaty teatralne".
Guy Schockaert, grafik: "Plakaty Michała Batorego to obrazy zbudowane, dopracowane w każdym szczególe, które wymagają, niczym silnik motocykla, wyjątkowej precyzji".

Nagrody i wyróżnienia
1996 r. - Nagroda Publiczności na Festiwalu plakatu w Chaumont, Francja (za plakat La Femme sur le lit);
1998 r. - III nagroda w konkursie L'enfance n'est pas un jeu d'enfant, Muzeum Plakatu w Essen, Niemcy;
1998 r. - I nagroda w konkursie francuskiego plakatu kulturalnego (za plakat Le Siège de Leningrad);
1999 r. - II nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Plakatu w Chaumont, Francja (za plakat IRCAM-EIC);
2001 r. - III nagroda na International Poster Triennial, Sofia, Bułgaria (za plakat Agora);
2004 r. - I nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Plakatu w Chaumont, Francja (za plakat Power Book);
2008 r. - Srebrny medal na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Chicago, USA (za plakat Piano-Folies);
2008 r. - III nagroda na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Meksyku (za plakat Piano-Folies);
2010r. - Nagroda na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Meksyku (za plakat do książki Zwycięzca jest sam).

Wystawy indywidualne
1991 r. - Mévoire, Galeria Philippe Gand, Paryż;
1999 r. - Galeria Typografica, Bruksela;
2000 r. - Uniwersytet PARIS X;
2004 r. - Galeria Anatome, Paryż;
2004 r. - FNAC St-Lazare, Paryż;
2005 r. - Muzeum Plakatu w Wilanowie;
2005 r. - Pekin i Chongqing (uniwersytet), Chiny;
2005 r. - Ośrodek kultury, Douarnenez, Francja;
2006 r. - Uniwersytet w Laval, Quebec, Kanada;
2006 r. - Mediathéque w Enghien-les-Bains, Francja;
2010 r. - Quito, Guayaquil, Ekwador;
2011 r. - Les Arts Décoratifs, Paryż.

Udział w wystawach zbiorowych
1993 r. - Caractères à la française, Glasgow, Wielka Brytania;
1994 r. - La paix après Hiroshima, wystawa zorganizowana przez Ruch Pokoju, Francja, Japonia, Szwajcaria, USA;
1996 r. - Wystawa objazdowa Graphistes Français w ramach Biennale Plakatu, Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań;
1997 r. - VIII Salon Plakatu w Muzeum Plakatu w Wilanowie;
1997 r. - Esprit de suite, Bibliothèque Nationale de France, Paryż;
1998 r. - 100 lat Bertolta Brechta, Berliner Ensemble, Berlin;
2001 r. -20 affiches pour le 20e Fête de la Musique, Centre Georges Pompidou, Paryż;
2001 r. - 100 ans de Toulouse Lautrec, Centre Georges Pompidou, Paryż;
2001 r. - Graphisme, Bibliothèque Nationale de France, Paryż;
2007 r. - International Poster Triennial, Sofia, Bułgaria;
2011 r. - Graphisme, années 2000 , Bibliothèque Nationale de France, Paryż.

Centralne Muzeum Włókiennictwa
W 1960 r. powstało Centralne Muzeum Włókiennictwa, które swą działalnością nawiązuje do włókienniczych tradycji Łodzi. O jego wyjątkowości stanowią siedziba, kolekcje i światowa renoma. Ulokowane w okazałym kompleksie klasycystycznych budynków Białej Fabryki Ludwika Geyera, dysponuje 16 000 m2, co czyni je obecnie największym muzeum włókiennictwa w Europie i prawdopodobnie na świecie. W 2008 r. zrewitalizowaną przestrzeń pofabryczną poszerzono o Skansen Łódzkiej Architektury Drewnianej, a na początku 2013 r. w budynku "Starej Kotłowni" powstanie muzeum interaktywne, wykorzystujące nowoczesne techniki multimedialne.

Stosunkowo młoda kolekcja Centralnego Muzeum Włókiennictwa obejmuje ok. 210 000 eksponatów. Najcenniejszą częścią zbiorów są kobierce orientalne, pasy kontuszowe, kilimy polskie oraz tkaniny artystyczne. Od połowy lat 70. muzeum organizuje międzynarodową wystawę-konkurs promującą "sztukę włókna". Międzynarodowe Triennale Tkaniny jest obecnie najstarszą, największą i najbardziej prestiżową wystawą na świecie. W najbliższej edycji w 2013 r. weźmie udział ok. 140 artystów z 50 krajów.

Od momentu powstania Centralne Muzeum Włókiennictwa przygotowało ponad 1000 wystaw, z których część zaprezentowano w 120 największych i najbardziej prestiżowych muzeach i galeriach Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Afryki i Azji. Na terenie muzeum organizowane są także liczne imprezy kulturalne, takie jak pokazy mody czy koncerty jazzowe. Więcej informacji na: www.muzeumwlokiennictwa.pl

Wydawnictwo Drzewo Babel
Wydawnictwo Drzewo Babel powstało blisko 18 lat temu w Warszawie, debiutując kultową już dziś powieścią Paula Coelho "Alchemik". Nazwa wydawnictwa zawiera dwa symbole: Drzewo, bo ma korzenie głęboko w ziemi, ale rośnie ku niebu, Babel, bo jest ikoną wielokulturowości i bogactwa języków.
Drzewo Babel to maleńka oficyna wydawnicza, w której pracują trzy osoby. Wybór wydawanych tytułów jest bardzo osobisty. Stanowi odzwierciedlenie nieustannych poszukiwań ciekawych i poruszających historii oraz podróży literackich do różnych kultur i światów. Ze znaczkiem liścia, zaprojektowanym przez Michała Batorego, trafiło do rąk polskich czytelników ponad 4 miliony książek. Więcej informacji na:
www.drzewobabel.pl


Komentarze
Polityka Prywatności