E-book kompendium E Biznes na Allegro 2

e-commerce

Sprzedajesz na Allegro? Chcesz, by Twoja oferta przyciągała klientów i wygrywała z konkurencją? Koniecznie przeczytaj E-biznes na Allegro – wyczerpujące kompendium handlu internetowego, przygotowane przez certyfikowanych wykładoSprzedajesz na Allegro? Chcesz, by Twoja oferta przyciągała klientów i wygrywała z konkurencją? Koniecznie przeczytaj E-biznes na Allegro – wyczerpujące kompendium handlu internetowego, przygotowane przez certyfikowanych wykładowców Akademii Allegro, czyli ludzi, którzy tę najpopularniejszą w Polsce platformę sprzedażową znają od podszewki.wców Akademii Allegro, czyli ludzi, którzy tę najpopularniejszą w Polsce platformę sprzedażową znają od podszewki.


Książka E-biznes na Allegro to nowoczesny podręcznik e-commerce, wypełniony mnóstwem praktycznych porad, wskazówek i przykładów, ilustrowany zdjęciami i grafikami. Jak stworzyć ofertę, która zwiększy szanse sprzedaży produktu? Jak obierać i realizować efektywne strategie promocyjne? Z jakich narzędzi korzystać? Jak znaleźć niszę, która się opłaci?

Od podstaw handlu internetowego po budowę własnej marki, od zasad tworzenia atrakcyjnych opisów po fotografię produktową, od efektywnej obsługi klienta po zarządzanie magazynem i spedycją - tak szeroki jest zakres zagadnień poruszanych w niniejszej książce - lekturze obowiązkowej tych wszystkich, którzy pragną skutecznie sprzedawać i zarabiać na Allegro.pl.
Książka dostępna wyłącznie jako e-book!
http://ebooki.allegro.pl/e-biznes-na-allegro-akademia-allegro,b13609.html

Przedmowa

Grupa Allegro od lat wspiera edukację sprzedawców internetowych. Utworzona trzy lata temu Akademia Allegro odwiedziła już większość dużych i średnich miast w Polsce z licznymi wykładami i warsztatami przeznaczonymi dla internetowego biznesu. Staramy się pokazywać nie tylko jak sprzedawać, lecz także jak zarabiać i zdobywać nowych klientów. W naszych szkoleniach kładziemy nacisk na wszystkie aspekty handlu internetowego. Uczymy, jak tworzyć opisy i tytuły ofert w sklepach internetowych i na Allegro, jak poprawnie wykorzystać możliwości i narzędzia dostępne sprzedawcom internetowym. Zależy nam na jak najwyższym poziomie obsługi klientów w e-commerce, bo dzięki temu wszyscy odniesiemy korzyści. Sprzedawcy, kupujący, Allegro – wszyscy podążamy w jednym kierunku.

E-biznes na Allegro to druga tego typu publikacja Grupy Allegro. Pierwsza, wydana w formie tradycyjnej papierowej książki w 2009 roku, nosiła tytuł Jak marzenia zmieniać w pieniądze i skierowana była głównie do osób stawiających pierwsze kroki na Allegro. Od tamtej pory zmieniło się wiele, zarówno w samym Allegro, jak i w e-commerce ogólnie. Pojawiły się nowe serwisy i nowe narzędzia, użytkownicy platformy Allegro są bardziej świadomi możliwości, jakie daje handel internetowy.

E-biznes na Allegro jest publikacją skierowaną do osób, które już działają na Allegro i szukają pomysłu, jak poprawić i rozwinąć swoją sprzedaż. Dla osób, które sprzedają, ale nie zarabiają – a jak wiemy z naszego szkoleniowego doświadczenia, takie przypadki nie są odosobnione. To również książka dla wszystkich, którzy do tej pory nie sprzedawali, ale stoją przed dylematem, jak zacząć, jak podejść do tego wyzwania, by nie stracić zainwestowanych pieniędzy. Jesteśmy przekonani, że również doświadczeni sprzedawcy, „starzy wyjadacze”, znajdą w naszej publikacji informacje, które przydadzą im się w prowadzeniu biznesu.

Idąc z duchem czasu, E-biznes na Allegro wydajemy wyłącznie w formie elektronicznej. Zadbaliśmy o to, by książka była dostępna w możliwie największej liczbie e-księgarń i w formatach na większość urządzeń do czytania e-booków. Naszym celem jest, by książka, tak jak samo Allegro, była dostępna dla wszystkich, natychmiast. W końcu jedna zasada biznesu nie zmieniła się od wieków: czas to pieniądz.

Rozdział 1 – Dlaczego platforma Allegro?

E-handel to jedna z dziedzin biznesu, która w ostatnich latach rozwija się w zawrotnym tempie. Dostęp do internetu i coraz sprawniejsze urządzenia do jego przeglądania powodują, że grupa klientów wybierających ten kanał sprzedaży rośnie z roku na rok.

W sieci można kupić już nie tylko książki, płyty, sprzęt AGD-RTV. Ekspansja e-commerce rozlewa się nawet na branże, które, jak uważano jeszcze kilka lat temu, ze względu na swoją specyfikę nie nadają się do handlu internetowego. Można tu podać przykład artykułów spożywczych, budowlanych, alkoholi, leków itp.

Na początek zastanówmy się, czy warto w ogóle założyć sklep internetowy? Dane pokazują, że pomimo kryzysu, rynek e-commerce dalej z roku na rok dynamicznie się rozwija. Według raportów Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego wartość polskiego rynku e-commerce (wyrażanego kwotą całkowitych zakupów w sklepach internetowych) w roku 2008 wynosiła około 11 miliardów złotych, w 2009 roku już 13,4 miliarda złotych, by w kolejnym 2010 roku sięgnąć kwoty 15,5 miliarda złotych. Tempo rozwoju wynosi zatem średnio około 20% rocznie. Rynek jest już po fazie eksplozji, która miała miejsce w latach 2005–2007, kiedy przyrosty rok do roku przekraczały wartość 100%. Można więc przyjąć, że ten trend z okresu 2008–2010 jest trendem stałym, który utrzyma się przez kilka lat na podobnym poziomie. Analitycy rynku twierdzą, że takie tempo rozwoju e-commerce może się utrzymać nawet do 2015 roku. Wstępne dane za 2011 rok potwierdzają to założenie.

Czy w takim razie warto założyć własny sklep czy też handlować na Allegro? Pytanie to powinni zadać sobie zarówno ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z e-handlem, jak i ci, którzy już w jakiś sposób zaistnieli na rynku. Dla początkujących platforma Allegro to najtańsza i najprostsza metoda rozwinięcia sprzedaży w internecie. Ci, którzy już mają e-sklep, powinni również rozważyć Allegro jako dodatkowy, mocny element dywersyfikacji kanałów dystrybucji swoich towarów. Badania firmy Millward Brown SMG/KRC wskazują na wciąż rosnący udział platform sprzedażowych, takich jak Allegro, w ogólnej wartości polskiego rynku e-commerce. Trudno ignorować tak duży rynek.

Źródło: Raport „E-commerce 2009” firmy Millward Brown SMG/KRC.

Allegro od lat zajmuje czołową pozycję na polskim rynku e-commerce. W badaniu Megapanel, prowadzonym przez firmę badawczą Gemius, Allegro już od kilku lat przoduje pod względem liczby użytkowników, odsłon czy też zasięgu działania. Potwierdzają to poniższe wyniki Megapanelu w dziale e-commerce za luty 2012 r.

Lp.

Nazwa

Użytkownicy (real users)

Odsłony krajowe ogółem

Zasięg

1.

Grupa allegro.pl – E-commerce

11 012 586

4 840 006 512

57,07%

2.

Grupa Groupon

3 377 926

17,51%

3.

Grupa okazje.info – E-commerce

2 286 963

16 261 994

11,85%

4.

bonprix.pl

1 726 369

8,95%

5.

citeam.pl

1 585 352

8,22%

6.

Grupa Wirtualna Polska – Orange – E-commerce

1 508 018

50 670 191

7,82%

7.

euro.com.pl

1 460 101

7,57%

8.

aukcjoner.pl

1 401 527

7,26%

9.

empik.com

1 202 679

24 730 057

6,23%

10.

gruper.pl

1 190 335

6,17%

11.

merlin.pl

1 180 820

6,12%

12.

Grupa Ebay

1 129 240

5,85%

13.

nokaut.pl

1 092 458

4 819 721

5,66%

14.

archiwumallegro.pl

1 081 804

5,61%

15.

skapiec.pl

1 070 180

5,55%

Źródło: Megapanel PBI/Gemius – luty 2012 – E-commerce.

Umieszczając swoją ofertę na Allegro, uzyskujecie dostęp do ponad 11 milionów użytkowników (dla porównania: z Wikipedii w Polsce korzysta nieco ponad 9 milionów użytkowników). Każdy z nich może być waszym potencjalnym klientem. Żadna z innych stron nie generuje też tylu odsłon (prawie 5 miliardów miesięcznie). Takiego wyniku nie da się osiągnąć, korzystając z innych sposobów handlu w internecie. Warto mieć to na uwadze, rozważając, czy skorzystać z Allegro.

Tu zapewne wielu czytelników wysunie zarzut, że na Allegro jest spora konkurencja, co utrudnia promowanie towarów. Faktycznie, konkurencja jest duża. Ale zwróćcie uwagę, że to dalej spory tort do podziału. Zauważcie, że podobnie dzieje się w tradycyjnym handlu. W Częstochowie na głównej ulicy miasta (odcinek niespełna kilometra) znajduje się aż 15 oddziałów różnych banków. A jak wytłumaczyć duże galerie handlowe, w których obok siebie funkcjonuje nawet setka sklepów z odzieżą? Czy konkurencja zabija handel na placach targowych? Czy na krakowskim Kleparzu, Placu Imbramowskim lub innym targowisku kilkadziesiąt stanowisk z taką samą ofertą nie utrudnia sobie nawzajem handlu? Czy takie nagromadzenie konkurencji zabija handel?

Odpowiedź brzmi: nie! Klienci lubią mieć wybór. Ludzie kierują się podczas zakupów różnymi motywami. Jedni cenią sobie jakość produktów, inni niską cenę, jeszcze inni wygodę. Są też tacy, którzy kupują u danego sprzedawcy z przyzwyczajenia lub sympatii dla niego. Duży wybór daje im wtedy swobodę działania i bardzo ważne poczucie, że dokonali trafnego wyboru spośród wielu ofert.

O tym, jak skutecznie promować swoje produkty na Allegro, przeczytacie w następnych rozdziałach książki.

Nie sposób tu nie wspomnieć o jeszcze jednym ważnym czynniku, który przemawia za modelem sprzedaży opartym na platformie handlowej Allegro. Oprócz popularności i skali działania ważny jest też poziom zaufania klientów do sklepu. Handlując przez internet, musicie mieć świadomość specyfiki tego kanału dystrybucji. Brak bezpośredniego kontaktu zarówno ze sprzedawcą, jak i towarem powoduje u klientów dość duży poziom nieufności wobec sprzedawcy. Dlatego klienci często starają się minimalizować to ryzyko, szukając potwierdzenia, że sprzedawca jest godny zaufania. Platforma Allegro daje klientom poczucie bezpieczeństwa choćby przez system komentarzy i ocen sprzedawców, program Standard Allegro czy też program ochrony kupujących. Dzięki temu klienci czują się na Allegro bezpieczni, co znacząco wpływa na wielkość sprzedaży.

Kolejnym ważnym powodem, dla którego warto sprzedawać na Allegro, są – wbrew obiegowej opinii – niskie koszty. Co prawda istnieje mit, że wystawianie produktów na tej platformie jest drogie, ale postaramy się go zaraz obalić. W biznesie nie ma miejsca na emocje – liczy się tylko twarda kalkulacja.

Jeśli kiedykolwiek będziecie się zastanawiali nad ceną oferowanego wam produktu lub usługi, zawsze patrzcie na korzyści, jakie zyskujecie, wybierając dane rozwiązanie. Dużo prawdy jest w przysłowiach: „co tanie to drogie” lub „skąpy dwa razy traci”. Szkoda tylko, że tak rzadko bierzemy je sobie do serca.

Niektórzy zawsze wybierają najtańsze rozwiązania. Owszem, można otworzyć sklep praktycznie za darmo. Tylko trzeba pamiętać, że celem nadrzędnym tworzenia sklepu są sprzedaż i maksymalizacja zysku.

Są oferty bezpłatnego hostingu, bezpłatne domeny oraz bezpłatne oprogramowanie do stworzenia sklepu. Jednak w obecnej sytuacji rynkowej sklep bez promocji nie istnieje. Bo skąd potencjalny nabywca ma wiedzieć, że otworzyliście sklep? Bez wsparcia marketingowego nie uda wam się rozwinąć takiej działalności i osiągnąć zadowalającego poziomu sprzedaży.

Ponadto tanie rozwiązania mają to do siebie, że często są zawodne. Bezpłatny hosting ogranicza was niewielką pojemnością przestrzeni dyskowej oraz słabymi parametrami dotyczącymi ruchu na stronie. Nie ma nic gorszego jak sytuacja, gdy w połowie kampanii promocyjnej klienci nie mogą wejść do waszego sklepu, bo akurat skończył się miesięczny limit transferu.

Takie serwery co rusz ulegają też awariom. Wówczas klienci nie mają dostępu do waszej oferty, giną maile z zamówieniami lub nawet grozi wam ryzyko utraty danych ze sklepu. Znana nam jest historia przedsiębiorcy, który parę lat temu stracił całą bazę danych (przeszło pół tysiąca produktów wystawionych w sklepie). Powód był prosty. Aby zaoszczędzić na kosztach utrzymania serwerów, dostawca taniego hostingu nie dokonywał w ogóle archiwizacji danych. W momencie, kiedy awarii uległ serwer, wszystkie dane zostały utracone. To doprowadziło do upadku sklepu – praktycznie trzeba by go budować od nowa, na co ów przedsiębiorca nie miał ani czasu, ani pieniędzy, ani siły. Jeśli uważacie, że dziś takie sytuacje nie mają miejsca, zachęcamy do przeczytania dokładnie ofert i regulaminów dostawców bezpłatnych hostingów. Prawie zawsze pojawia się w nich zapis, że obowiązek archiwizacji danych spoczywa na kliencie i provider nie ponosi odpowiedzialności za ich utratę.

Znamy wielu przedsiębiorców, którzy stworzyli swoje pierwsze sklepy właściwie bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Po pewnym czasie zorientowali się, że właściwie nie odnotowują w nich sprzedaży. Wtedy dopiero poszli po rozum do głowy i zaczęli inwestować w budowę profesjonalnego sklepu. I wydają coraz większe pieniądze. Profesjonalna platforma sprzedażowa, koszt wykupu dobrej domeny, utrzymanie pewnego hostingu zdolnego bezawaryjnie obsłużyć ruch w sklepie, koszt promocji strony w wyszukiwarkach i porównywarkach to dopiero początek wydatków. Jeśli nie macie pokaźnego kapitału na początek, który zapewniłby wam organizację infrastruktury sklepu i utrzymanie firmy w okresie rozruchu sklepu (zazwyczaj co najmniej kilka miesięcy, w których to dokłada się do biznesu, zanim sprzedaż osiągnie satysfakcjonujący poziom), to wtedy właśnie warto się zastanowić nad ofertą Allegro.

Rozpoczęcie sprzedaży na Allegro właściwie nie wymaga żadnych nakładów. Na początek wystarczy tylko komputer z dostępem do internetu. Nie musicie kupować oprogramowania, opłacać informatyków i grafików ani ponosić wydatków na działania marketingowe wspierające sklep. Dodatkowo możecie bardzo dokładnie wyliczyć koszty wystawienia i sprzedaży towaru. Jest to szczególnie przydatne podczas kalkulowania cen towarów w sklepie. Atrakcyjne jest również pobieranie prowizji od sprzedaży dopiero po faktycznym zrealizowaniu danej transakcji. Dzięki temu opłata finansowana jest nie z własnych środków, ale z wpłat kupujących.

Ponadto, nie angażując praktycznie żadnych funduszy, otrzymujecie od razu masę narzędzi do efektywnej sprzedaży. Poniżej parę słów o nich.

Płatności PayU

PayU to system płatności elektronicznych służący do opłacania zakupów przez internet. Niewątpliwym plusem dla obu stron transakcji jest krótki czas księgowania wpłaty w porównaniu z tradycyjnym przelewem. Sprzedawca praktycznie już po kilku minutach od dokonania zapłaty otrzymuje informację o płatności, dzięki czemu może szybciej zrealizować zamówienie i często wysłać towar jeszcze tego samego dnia. Żyjemy w społeczeństwie, w którym czas jest jedną z podstawowych wartości, tak więc PayU jest ważnym elementem budowania skutecznej przewagi rynkowej.

Dla klienta dodatkową zaletą tego systemu płatności jest możliwość kredytowania zakupu towaru na przykład poprzez dokonanie zapłaty za pomocą karty kredytowej.

W tradycyjnym sklepie lub sklepie internetowym opartym na innych rozwiązaniach za taką usługę musielibyśmy zapłacić od około 1,5% do nawet 4% wartości zamówienia. Na Allegro ta usługa jest bezpłatna.

W roku 2012 płatności PayU przyczyniły się do kolejnej rewolucji na krajowym rynku e-commerce, udostępniając klientom możliwość dokonywania zakupów na raty. Teraz każdy użytkownik kupujący produkty o łącznej wartości od 300 do 20 000 złotych może łatwo i szybko zrealizować transakcję w systemie zakupów ratalnych. Co istotne – wszystkie formalności (łącznie z decyzją kredytową) załatwiane są w ciągu 15 minut wyłącznie online. Nie ma konieczności podpisywania umów, odsyłania kurierem dokumentów ani jakichkolwiek innych uciążliwych czynności, które mają miejsce w przypadku tradycyjnych systemów sprzedaży ratalnej.

Katalog produktów

Allegro to nie tylko oszczędność pieniędzy, lecz także czasu. W wielu kategoriach sprzedawcy mogą korzystać z gotowych opisów produktów zawartych w katalogu produktów. Zamiast męczyć się z opisem, można skorzystać z gotowego rozwiązania. Taki opis pojawia się jako dodatkowa zakładka w waszej ofercie na Allegro.

Usługi kurierskie sendit.pl

Kolejnym atrakcyjnym produktem oferowanym przez Allegro jest serwis sendit.pl. To plat


Komentarze
Polityka Prywatności