Co jest grane, Davis?

W filmach braci Coen widz zawsze może liczyć na doskonałą stronę wizualną, intrygującą atmosferę, zajmującą akcję oraz ogólny ton, który idealnie harmonizuje z opowiadaną historią. W „Co jest grane, Davis?” zadanie zrealizowania tej wizji we współpracy z Coenami przypadło w udziale operatorowi, Bruno Delbonnelowi.

Bruno Delbonnel to obecenie jeden z najbardziej rozchwytywanych autorów zdjęć. Przełomem w jego karierze okazała się współpraca z Jean-Pierrem Jeunetem. W 2001 roku za zdjęcia do filmu Amelia otrzymał Europejską Nagrodę Filmową oraz nominacje do Oscara, BAFTA, Cezara oraz nagrody stowarzyszenia operatorów filmowych ASC. W roku 2004 American Society of Cinematographers uhonorowało jego pracę przy filmie Bardzo długie zaręczyny z Audrey Tautou i Gaspardem Ullielem, za którego był również nominowany do Oscara

Operator mówi, że pragnął wykreować na potrzeby filmu wyjątkową atmosferę, zakorzenioną w Nowym Jorku lat sześćdziesiątych, ale też osobistej historii młodego muzyka Llewyna Davisa.

„To atmosfera otaczająca człowieka, który nie ma płaszcza, chroniącego go przed surową nowojorską zimą”, mówi. „Chodzi bardziej o nawiązania niż wierność latom sześćdziesiątym. Zależało mi na rysach chłodu, smutku, nieszczęścia, samotności”, mówi.

Debonnell przedstawił swoje pomysły braciom Coen. „Od początku zgodnie twierdziliśmy, iż fascynuje nas okładka płyty Boba Dylana 'The Freewheelin'', mówi. „Z tego zdjęcia bije chłód i mokry śnieg nowojorskiej zimy. Chodziło przede wszystkim o to, żeby nie wyszło zbyt ładnie”.

„Na historię Llewyna patrzyłem też jak na folkowy song, pomyślałem więc, że interesującym rozwiązaniem będzie 'zbudowanie' światła także na bazie folkowego utworu”.

Operator wyjaśnia, co miał na myśli.  „Lokal Gaslight Café pełniłby rolę 'refrenu' w filmie – wraz ze swoją mroczną, niemal bezbarwną, opartą na czarno-białych kontrastach atmosferą. Dla reszty filmu wybrałem bardzo proste oświetlenie, przypominające pochmurny dzień oraz nieco nietypową paletę kolorów, zawierającą fuksję i żółcie. Szukałem czegoś, co byłoby przeciwieństwem typowych zimnych błękitów chłodnej pory roku”.

Jedną z ważniejszych decyzji, jakie Coenowie podjęli wraz z Debonnelem, była rezygnacja z kamery cyfrowej na rzecz tradycyjnej taśmy filmowej.

„Kierowaliśmy przeczuciami, gdyż nikt z nas nigdy nie kręcił kamerą cyfrową”, przyznaje Debonnel. „Wydawało się, iż dla tego okresu odpowiednia będzie taśma z uwagi na ziarno. Przeprowadziłem nawet kilka testów z filmem 16-mm, ale okazało się, że ziarno jest zbyt duże. Myślałem, że zrobiłem jakiś błąd. Wybraliśmy więc zwykły film, który będzie wyglądał świetnie w telewizji cyfrowej i na DVD”.

Operatorską racę Delbonnela w „Co jest grane, Davis?” będziemy mogli podziwiać podczas XXI Międzynarodowego Festiwalu Filmowego, Camerimage, Bydgoszcz 2013.

CO JEST GRANE, DAVIS?

 w kinach od 28 lutego

Tytuł oryginalny: Inside Llewyn Davis

Scenariusz i reżyseria: Joel Coen & Ethan Coen

Zdjecia: Bruno Delbonnel, A.F.C., A.S.C.

Montaż: Roderick Jaynes

Muzyka: T Bone Burnett

Obsada: Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake, John Goodman, Garrett Hedlund


Komentarze
Polityka Prywatności