Fałszywe klejnoty, podrabiane relikwie czy triki kieszonkowców

Czy mieliście kiedykolwiek wrażenie, że jesteście obserwowani w miejscu publicznym? Być może padł na Was wzrok jednego z mistrzów przekrętów - łowców łatwego łupu wśród nieuważnych turystów. W przestrzeni miejskiej i w prywatnych klubach wprawni w języku i jeszcze wprawniejsi w rękach oszuści wyciągają portfele, sprzedają fałszywe relikwie i składają wątpliwej jakości oferty. Cykl MIEJSKI PRZEKRĘT ujawnia przekręty, zanim zdążymy stać się ich ofiarą. Warto zobaczyć te procedery, by skutecznie ochronić się przed utratą pieniędzy lub niebezpieczną przygodą.

Premierowy odcinek powracającego cyklu zostanie wyemitowany na National Geographic Channel w czwartek, 23 stycznia o godzinie 22:00. Conor Woodman odwiedzi dziesięć nowych miast. Ukryte kamery odkryją przed nami zabójczą, hazardową grę z Nowego Orleanu i biznes porywaczy
w Meksyku. Zobaczymy także, jak marzący o karierze w Bollywood naiwniacy mogą wpaść w tarapaty w Bombaju. Conor nie tylko doświadcza oszustw. Posuwa się dalej, nakłaniając oszustów do wyjawiania sekretów ich pracy, pomimo grożących im z tego powodu poważnych reperkusji.

W Nowym Jorku informator Conora naraża się, by pokazać jak wygląda obrót fałszywymi perfumami pod nosem wielkich nowojorskich sklepów. W jednym
z odcinków prowadzący zaprzyjaźnia się z profesjonalnymi oszustami w przesiąkniętej historią Jerozolimie, gdzie zabytki są wprawdzie stare, ale proponowane jako pamiątki „antyki” już niekoniecznie. W Amsterdamie choć parę nałogów zalegalizowano, to ukryte kamery potrafią odkryć bardziej niebezpieczną stronę miasta: nielegalny handel narkotykami i działające w dzielnicy czerwonych latarni gangi. W swoim rodzinnym mieście – Londynie – Conor popadnie w tarapaty, kiedy zgubi ekipę i zdany na własne siły będzie poszukiwał transportu do hotelu.

Wśród nowych odcinków znajdą się:

NOWY ORLEAN (23.01.2013)

Nowy Orlean to miasto przesiąknięte historią, kulturą i muzyką. Czy jednak za taką fasadą nie czai się coś bardziej złowrogiego? Kiedy w mieście na dobre trwają Ostatki, Conor Woodman rozpoczyna poszukiwania tajemniczej gry, zwanej Razzle Dazzle, czyli Hulanką. Wystarczy tylko wspomnieć jej nazwę, by nasz rozmówca wziął nogi za pas. Pomimo poważnego ostrzeżenia od ulicznego magika, chęć Conora, by dowiedzieć się czegoś więcej o Razzle Dazzle, nie słabnie. Gry zakazano wiele lat temu w wyniku nagłośnionej w mediach policyjnej akcji, w atmosferze podejrzeń o powiązania z przestępczością zorganizowaną i z światem polityki. Czy nadal się w nią gra? Czy Razzle to coś więcej niż gra planszowa?

Każdy oszust w tym mieście - i ten proponujący Three-Card-Monte (grę w trzy karty) i ten oferujący czytanie Tarota - chroni swój mniej lub bardziej legalny biznes. Wielu sprytnie radzi sobie z wykrywaniem rejestrujących ich kamer, a kiedy już je zauważą, rzucają ukryte lub jawne groźby.

MEKSYK (30.01.2013)

Conor Woodman odkrywa, jak bardzo paradoksalne potrafi być miasto Meksyk. Już na lotnisku rozpoczyna misję badania taksówkowego przekrętu funkcjonującego pod nazwą kidnap express (ekspres porywaczy). Taksówką udaje się na zwiedzanie prastarych piramid w Teotihuacan, gdzie proponuje mu się liczący rzekomo 2000 lat przedmiot: nielegalnie – jeśli to autentyk, podstępnie – jeśli to fałszywka. Podążając za znakiem drogowym w ubogim dystrykcie Tepito, dociera do świątyni Santa Muerte („Świętej Śmierci”). Po obiekcie oprowadzi go lokalny twardziel, zaś parający się czarną magią szaman zaproponuje mu, w zamian za okrągłą sumkę, ochronę przed niebezpieczeństwem. Kierowca kolejnej taksówki, zdeklarowany zabójca, skontaktuje Conora z byłym oficerem policji, który może być zamieszany
w taksówkowe porwania.

NOWY JORK (6.02.2013)

Times Square cieszył się niegdyś złą sławą nowojorskiego siedliska przestępczości. Przez lata miejsce to oczyszczono i jest to dziś ważny punkt na turystycznej mapie miasta. Pozowanie do zdjęć z przebranymi postaciami, jazda z taksówkarzem „freelancerem”, który może służyć jako osobisty przewodnik po mieście - Conor Woodman podąża śladami typowego turysty, by wykryć czyhające na niego przekręty. W Chinatown udaje mu się znaleźć niezwykle tanie perfumy. Postanawia sprawdzić, czy to podróbka. Ukryta kamera podąża trasą prowadzącą do dostawcy, który ni stąd ni zowąd nabiera podejrzeń i wycofuje się z transakcji. Conor nawiązuje kontakt z pośrednikiem i składa zamówienie. Czy ten jednak gotów będzie ryzykować własne życie, by Conor zdobył sensacyjną historię? Wzmożona obecność policji zepchnęła w Nowym Jorku przestępców do narożnika. Nadal jednak
w pobliżu krąży grupa pozujących na Robin Hoodów kieszonkowców…

JEROZOLIMA (13.02.2013)

Odciągające uwagę duchowe atrakcje sprawiają, że to święte miasto to idealne miejsce dla oszustów. Conor Woodman udaje się do Jerozolimy, by sprawdzić, czy i ona ma swoje przekręty. Gdy kieruje się ku Ścianie Płaczu, pewien człowiek udziela mu za darmo błogosławieństwa, by tuż po tym poprosić o „darowiznę”. Każdy poszukuje suwenirów, a Jerozolima pełna jest relikwii na sprzedaż. Pytanie tylko, czy są prawdziwe? Conor zostaje okradziony przez kieszonkowca. Odzyskuje jednak pieniądze, a sam złodziej znika. Po skontaktowaniu się z archeologiem Conor incognito udaje się na spotkanie z przemytnikiem, który opowiada o kulisach handlu fałszywymi relikwiami.

BOMBAJ (20.02.2013)

Bombaj to najbardziej ludne miasto Indii i mekka bollywoodzkich produkcji filmowych. W siedlisku blichtru zawsze znajdą się oszuści gotowi i zdolni do zaserwowania turystom nie lada przygody. Dla Conora seria przekrętów rozpoczyna się z chwilą, w której opuszcza lotnisko. Wówczas to do jego taksówki wskakuje bełkotliwy mężczyzna, podając się za przydzielonego Conorowi pracownika biura podróży. W trakcie niewygodnej przejażdżki Conor godzinami zdany jest na łaskę nieproszonego i nieugiętego „pracownika biura”. Aby się wydostać, będzie musiał zaprzyjaźnić się z oszustem i opanować jego biznesowe sztuczki. Z ukrytymi kamerami Conor przechadza się po popularnym centrum Bombaju, gdzie turystom proponuje się główne role w filmach Bollywood. I on liczy, że zostanie kolejną, wielką gwiazdą. W końcu podchodzi do niego młody szef castingu, który roztacza przed Conorem bajkową wizję bollywoodzkiego sukcesu - zbyt piękną, by mogła być prawdziwa. Czy to przekręt, czy szansa, która trafia się raz na całe życie? Czy Conor zostanie gwiazdą Bollywood?

BOGOTA (6.03.2013)

Tym razem Conor wybiera się do Bogoty. Już podczas pierwszego przejazdu taksówką zostaje ostrzeżony przed niebezpiecznymi narkotykami, które czynią turystów bezradnymi na przekręty złodziei. Misją Conora jest odnalezienie tych używek przemieniających ludzi w zombie oraz przetestowanie ich na własnym organizmie. Podczas pobytu w stolicy Kolumbii mężczyzna stale czuje na sobie wzrok tutejszych mieszkańców, którzy z wielką chęcią udzielają mu cennych wskazówek. Usłyszy przestrogi dotyczące pięknych wzgórz Monserrate, podpowiedzi dotyczące rodzajów świnek morskich czy zachowań na ulicznym targu. Mieszkańcy Bogoty chcą mieć pewność, że odwiedzający ich miasto turyści wyniosą z niego wyłącznie same pozytywne doświadczenia.  

LONDYN (13.03.2013)

Rodzinne miasto Conora – Londyn – odwiedza rocznie ponad 15 milionów ludzi. Działając incognito, Conor postanawia odkryć nowe oblicze miasta, które - jak sądził - bardzo dobrze zna. W starciu z kieszonkowcami Conor traci iPhone’a, który zostaje mu wyrwany z zastosowaniem jednej z najbardziej bezczelnych technik odciągających uwagę. Dzięki zainstalowanemu w aparacie oprogramowaniu śledzącemu, Conorowi udaje się w przybliżeniu ustalić, gdzie może znajdować się zguba. Nie jest jednak
w stanie zlokalizować iPhona wśród wielu sklepów sprzedających telefony komórkowe z drugiej ręki. Jako niezłomny tropiciel przekrętów Conor krąży po okrytym niesławą Soho, próbując zbadać oszustwa, jakie stosują niektóre sklepy zielarskie. Po wejściu do takiego przybytku Conor otrzymuje propozycję masażu, który ma złagodzić nagromadzony stres. W trakcie zabiegu odkrywa, że usługa obejmuje znacznie więcej. Czy zyska więcej niż wytargował?

AMSTERDAM (20.03.2013)

Amsterdam przyciąga turystów coffee shopami i dzielnicą czerwonych latarni. Najpierw Conor otrzymuje od kieszonkowca ostrzeżenie o niebezpieczeństwach, które czają się w mrokach dzielnicy. Mimo to prosi się o kłopoty. Do miasta stale napływają nowi turyści, dlatego trudno jest zliczyć możliwe przekręty: od kantowania przy sprzedaży cebulek tulipanów po nielegalne narkotyki. Były tajniak opowiada o upowszechnieniu się kradzieży kieszonkowych oraz o meandrach funkcjonowania nielegalnych grup narkotykowych. Zobaczymy, jak Conorowi uda się przekonać kieszonkowców, dilerów narkotyków i fałszywych policjantów, by opowiedzieli o swojej działalności i o tym, jak gang gotów jest pospieszyć z pomocą, gdy jeden z jego członków jest w potrzebie. Przepłacone tulipany, fałszywi gliniarze, fałszywe narkotyki i 3 zgubione portfele… oto druga twarz Amsterdamu, którą odkryjemy wraz z Conorem.

HONGKONG (27.03.2013)

W ostatnią podróż w tym sezonie Conor wybiera się nad Morze Południowochińskie, a dokładniej do Hongkongu. Na miejscu mężczyzna odkrywa tajemniczą produkcję i sprzedaż „nowych antyków”. Dzięki komplementowaniu młodej kobiety, szczęściu i wytrwałości Conorowi udaje się stanąć twarzą w twarz z okrytymi złą sławą Triadami oraz stopniowo zdobywać wgląd w ich biznesowe kontakty. 

Serię MIEJSKI PRZEKRĘT będzie można zobaczyć w kolejne czwartki, począwszy od 23 stycznia, o godz. 22.00 na antenie National Geographic Channel.

###

National Geographic Channels International (NGCI)

National Geographic Channels International (NGCI) pobudza ciekawość widzów, proponując inteligentne i innowacyjne programy, w których stawia pytania o to, co wiemy, jak postrzegamy świat i co stymuluje nas do dalszych działań. NGCI to firma należąca do National Geographic Ventures oraz Grupy FOX Entertainment. Za pośrednictwem swoich kanałów - National Geographic Channel, National Geographic Channel HD, Nat Geo Wild, Nat Geo Wild HD oraz Nat Geo People – wspiera cele badawcze, ekologiczne i edukacyjne Towarzystwa National Geographic.

Na całym świecie kanał National Geographic Channel (w tym amerykański NGC U.S. – joint venture NGV oraz Grupy Fox Cable Networks) jest dostępny w ponad 440 milionach gospodarstw domowych, w 171 krajach i 45 wersjach językowych.


Komentarze
Polityka Prywatności