W erze Twittera, Facebooka i YouTube’a często zdarza się, że porażki kaskaderów-amatorów stają się globalną sensacją. Śmiałkowie próbują sprawdzić się w niebezpiecznych akrobacjach i kaskaderskich sztuczkach, chociaż daleko im do wdzięku olimpijskich gimnastyczek czy umiejętności doświadczonych uczestników ekstremalnych zawodów X Games. Nagrywają swoje wyczyny, a następnie, żądni internetowej sławy, zamieszczają w sieci rozbrajające wyniki swych poczynań. W ten sposób do Internetu trafia niezliczona ilość materiałów prezentujących wypadki na motorach, niefortunne skoki na trampolinie czy nieoczekiwane wybuchy, którymi internauci dzielą się w mediach społecznościowych.
W nowym cyklu „Anatomia głupoty według Richarda Hammonda”, którego premierowy odcinek zostanie wyemitowany w poniedziałek, 7 kwietnia, o godz. 22:00, National Geographic Channel przeprowadzi analizę wybranych internetowych filmików, pokazujących najbardziej spektakularne przykłady wybitnie szalonych przedsięwzięć. Gospodarzem cyklu będzie znany brytyjski prezenter Richard Hammond.
Widzowie, w 14 odcinkach serii, z wypiekami na twarzy, będą mogli śledzić brawurowe wyczyny najbardziej niefortunnych naukowych eksperymentatorów. Dzięki programowi dowiemy się m.in., jak przyspieszenie i kąt nachylenia warunkują w trakcie skoku skuteczny obrót szalejącego na BMX-sie rowerzysty, jak prawo Hooke’a wpływa na drążek pogo.
W ubiegłym roku internetowy filmik, w którym pewien mężczyzna próbował wbić się w zamrożony staw zebrał na You Tubie ponad 2 miliony odsłon. Bohater filmu nie był w stanie skruszyć pokrywy lodowej, cykl „Anatomia głupoty według Richarda Hammonda” wyjaśni, dlaczego próba zakończyła się niepowodzeniem. Przy zakładanej prędkości lotu pocisku sięgającej do 300 kilometrów na godzinę i szacowanym zasięgu rażenia 300 metrów, wyrzutnie z ziemniaków mogą powodować niemałe zniszczenia. To jednak nie powstrzymuje pewnego śmiałka przed przyjęciem „na klatę” ziemniaczanego ciosu.
Znany z bystrości umysłu Hammond przeanalizuje dla widzów każdy internetowy filmik, emanując dowcipem oraz wnikliwie dobraną dawką faktów. Ten cykl to kapitalna zabawa!
W każdym odcinku serii „Anatomia głupoty według Richarda Hammonda” przeanalizujemy najciekawsze, zadziwiające, niebywałe nagrania, które pokazują, dlaczego człowiek, wybierając rolę „testowego manekina”, nie potrafi z powodzeniem ukończyć zadania. Jedno jest pewne: nieznajomość praw nauki może nieść ze sobą bolesne skutki!
SCIENCE OF STUPID
Odc. 1. poniedziałek, 7 kwietnia, godz. 22:00
Co może pójść nie tak, gdy próbujemy przeskoczyć poruszający się samochód, wykonać przewrót w tył nad ceglaną ścianą lub zrobić „wheele”, czyli poderwać przednie koło motocykla na zatłoczonej ulicy? Po obejrzeniu przyprawiających o zawrót głowy internetowych hitów z nieudanymi wyczynami podwórkowych kaskaderów, postaramy się naukowo wyjaśnić przyczyny niepowodzeń.
Odc. 2. poniedziałek, 7 kwietnia, godz. 22:30
W tym odcinku niefortunni poszukiwacze przygód zderzą się z nieugiętymi prawami fizyki. Przy prędkości lotu pocisku sięgającej do 300 kilometrów na godzinę i szacowanym zasięgu 300 metrów, wyrzutnie z ziemniaków mogą powodować niemałe zniszczenia. To jednak nie powstrzymuje pewnego śmiałka przed przyjęciem „na klatę” ziemniaczanego ciosu.
Odc. 3. poniedziałek, 14 kwietnia, godz. 22:00
Drwale-amatorzy pokażą nam na własnym przykładzie, co dzieje się, gdy ścinamy drzewo, nie wyliczywszy uprzednio środka masy. Następnie, na przykładzie drążka pogo, uliczni profesjonaliści zaprezentują nam działanie prawa Hooke’a, pokazującego zależność odkształcenia od naprężenia.
Odc. 4. poniedziałek, 14 kwietnia, godz. 22:30
Filmik „Cannon Ball Ice Dude” zebrał w ubiegłym roku na YouTubie ponad 2 miliony odsłon. Jego bohater próbował skoczyć do skutego lodem stawu. W tym odcinku, dzięki naukowej analizie, postaramy się wyjaśnić przyczyny niepowodzenia zarówno tej próby, jak i innych kaskaderskich sztuczek na lodzie. Okazuje się, że ważący 45000 kilogramów samolot może bezpiecznie wylądować na pokrywie lodowej o grubości zaledwie jednego metra! Jakim więc cudem mężczyzna średniego wzrostu i wagi miałby przebić się przez pokrywający staw lód?
Odc. 5. poniedziałek, 21 kwietnia, godz. 22:00
Co się stanie, gdy na wodnej ślizgawce brak jest odpowiedniej siły tarcia lub gdy opór przy uderzeniu w taflę wody po skoku z dziewięciometrowej platformy jest zbyt duży? Richard Hammond zbada naukowo, dlaczego letnie zabawy mogą czasami skończyć się naprawdę źle. Imprezowicze dowiedzą się, jak działa siła uderzenia, kiedy nadmierne smarowanie hydrodynamiczne (śliskość) przydaje letniej ślizgawce miażdżącej mocy. Nurkowie-amatorzy zademonstrują z kolei, co się dzieje, gdy uderzamy w wodę maksymalną powierzchnią ciała. Innymi słowy, pokażą, jak działa zjawisko uderzania brzuchem w taflę wody.
Odc. 6. poniedziałek, 21 kwietnia, godz. 22:30
Nasz gospodarz obejrzy szereg internetowych filmików i postara się wyjaśnić nam, jakie prawa fizyki rządzą skokami na trampolinie. Następnie, na przykładzie huśtania się na linie, pokażemy, jak działa siła grawitacji i siła pędu. Na koniec, obserwując niedoświadczonych break-dancerów zobaczymy, co się dzieje, gdy środek ciężkości ciała znajdzie się w niewłaściwym miejscu.
Odc. 7. poniedziałek, 28 kwietnia, godz. 22:00
W tym odcinku pokażemy naukowe wyjaśnienie działania kuli armatniej. Zobaczymy też na własne oczy, co się dzieje, gdy sieć nie jest na tyle odporna, by wytrzymać moment pędu. W dalszej części entuzjaści parkouru pokażą nam, jakie wypadki mogą się przydarzyć tym, którzy dla sportu będą chcieli zaliczyć kilka miejskich dachów.
Odc. 8. poniedziałek, 28 kwietnia, godz. 22:30
W tym odcinku analizujemy twarde naukowe fakty, które wyjaśniają niepowodzenia kaskaderskich sztuczek, wykorzystujących rowery i potężne ciężarówki. Odkryjemy przed Wami naukowe zasady, dzięki którym rowerzysta może zjechać ze schodów, wykonując słynny „bunny hop”, a wielka ciężarówka może wykonać salto w tył. Następnie przejdziemy przyspieszony kurs lotniczy: obejrzymy amatorskie filmiki, na których paralotniarze wpadają na drzewa, przesuwają ciężarówkę, a nawet zderzają się ze Statuą Wolności!
Odc. 9. poniedziałek, 5 maja, godz. 22:00
Na czym polega internetowe szaleństwo pod nazwą „batman-ing”? Nasz gospodarz, Richard Hammond wyjaśni, jak ważne są zasady lewarowania, przeglądając filmiki z ludźmi, którzy potrafią zawisnąć głową w dół z parapetów, gzymsów i innych części przypadkowo wybranych budowli publicznych. Następnie, na przykładzie nieustraszonych amatorów, którzy podejmą próbę jazdy na mechanicznym byku, pokażemy relację między inercją a masą. Przetestujemy także naukowe uwarunkowania holowania łodzi.
Odc. 10. poniedziałek, 5 maja, godz. 22:30
Czy na polu golfowym macie problemy z uderzeniem backswing? W cyklu Anatomia głupoty według Richarda Hammonda pokażemy, w jaki sposób efekt podwójnego wahadła wpływa na zamachy kijem na polu golfowym. Jeżeli zamach wykona się poprawnie, główka kija może osiągnąć prędkość do 200 kilometrów na godzinę. Jeżeli natomiast zrobi się błąd, siła uderzenia zwali golfistę z nóg. Pokażemy także, jaka tajemnica kryje się za chodzeniem na szczudłach, a na niczego niepodejrzewających obserwatorach sprawdzimy działanie procy.
Odc. 11. poniedziałek, 12 maja, godz. 22:00
Nie da się przełknąć pełnej łyżki cynamonu. Nie musicie wierzyć tylko nam. Fakt ten potwierdzają setki śmiałków, którzy podjęli to popularne w Internecie wyzwanie
i którym się nie udało. W tym odcinku rozłożymy na części pierwsze fizjologię smaku, by pokazać, dlaczego cynamon i ostre papryczki palą nas w usta. Widzowie zobaczą też, jakie inżynieryjne trudności pojawiają się przy budowie domowych kolejek tyrolskich.
Odc. 12. poniedziałek, 12 maja, godz. 22:30
Co może pójść nie tak, gdy skaczemy na bungee z opaską na oczach, puszczamy latawca przy silnym wietrze lub gdy nasza pędząca z prędkością 120 kilometrów na godzinę wyścigowa łódź odrzutowa traci przyczepność? Po obejrzeniu kilku wstrząsających nagrań w sieci postaramy się naukowo wyjaśnić powody porażek
w tych cieszących się popularnością internautów kaskaderskich wyczynach. W tym odcinku pokażemy również bezpośrednie skutki braku tarcia na oblodzonych drogach, na których w kiepskich warunkach pogodowych w poślizg wpadają samochody, rowery i piesi.