Niecodzienne, szalone i pełne finezji zachwycające filmowe widowisko, za które odpowiadają laureat Oscara, twórca muzyki do "Grand Budapest Hotel" i "Jak zostać królem" – Alexandre Desplat, autor zdjęć do filmów Tima Burtona i Davida Cronenberga – Peter Suschitzky, scenograf w filmach Martina Scorsese – Dimitri Capuani i przede wszystkim Matteo Garrone, któremu sławę przyniosła obsypana nagrodami i szeroko komentowana "Gomorra". "Pentameron" w kinach od 30 października!
Reżyseria: Matteo Garrone (Gomorra, Reality)
Scenariusz: Edoardo Albinati, Ugo Chiti, Matteo Garrone, Massimo Gaudioso
Obsada: Salma Hayek (Desperado, Od zmierzchu do świtu, Frida),
Vincent Cassel (Nienawiść, Czarny łabędź, Trans),
Toby Jones (Bez skrupułów, Szpieg, Igrzyska śmierci),
Stacy Martin (Nimfomanka, High-Rise),
John C. Reilly (Magnolia, Chicago, Rzeź)
Produkcja: Jeremy Thomas (Ostatni cesarz, Marzyciele, Tylko kochankowie przeżyją)
Zdjęcia: Peter Suschitzky (Gwiezdne wojny: Część V, Nagi lunch, Pająk, Cosmopolis)
Muzyka: Alexandre Desplat (Jak zostać królem, Operacja Argo, Grand Budapest Hotel)
Scenografia: Dimitri Capuani (Gangi Nowego Jorku, Hugo i jego wynalazek)
Gatunek: fantasy
Czas trwania: 125 min.
Produkcja: Włochy, Francja, Wielka Brytania 2015
W kinach od: 30 października 2015
Dystrybucja w Polsce: M2 Films
OPIS FILMU:
Wszystko zaczyna się od wyprawy po serce morskiego potwora. Zaborcza i wyniosła królowa (Salma Hayek) gotowa jest poświęcić niejedno życie, żeby osiągnąć swój cel - urodzić upragnionego syna. Popadający w szaleństwo nieobliczalny król (Toby Jones) oddaje rękę swojej pięknej i niewinnej córki zdeformowanemu olbrzymowi. Dwie tajemnicze siostry zabiegają o względy lubieżnego władcy (Vincent Cassel). Stawką są wieczna młodość i nieustające piękno, ale wygrać może tylko jedna z nich. W każdym człowieku kryje się potwór. A miłość, piękno i marzenia mają swoją wysoką cenę.
O FILMIE:
Nominowana do Złotej Palmy na tegorocznym festiwalu w Cannes widowiskowa produkcja powstała na podstawie zapomnianego, prawie czterystuletniego zbioru neapolitańskich opowiadań "Pentameron" ("Pentamerone") Giambattisty Basilego. Pełne grozy i zmysłowości historie, które wyprzedziły o kilka wieków pomysły m.in. J. R. R. Tolkiena, traktują o pożądaniu prowadzącym do szaleństwa, o skrytych pragnieniach przeradzających się w obsesję i o mrocznej naturze człowieka.
Stworzenia filmowego świata "Pentameronu" podjął się Matteo Garrone, któremu sławę przyniosła obsypana nagrodami i szeroko komentowana "Gomorra". Z gwiazdorską obsadą - Salma Hayek, Vincent Cassel, Toby Jones, Stacy Martin i z największymi wizjonerami światowego kina - nagrodzony Oscarem twórca muzyki do "Grand Budapest Hotel" i "Jak zostać królem" - Alexandre Desplat, autor zdjęć do filmów Tima Burtona i Davida Cronenberga - Peter Suschitzky, odpowiadający za scenografię w filmach Martina Scorsese - Dimitri Capuani, Matteo Garrone stworzył niecodzienne, szalone, pełne grozy i finezji zachwycające filmowe widowisko.
GŁOSY PRASY:
Jeśli szukacie odtrutki na grzeczne fantasy z hollywoodzkiego taśmociągu, możecie zapinać pasy! - Michał Walkiewicz, Filmweb
"Pentameron" nie jest fascynujący dlatego, że portretuje spełnienie, ale ponieważ pokazuje jaka kara spotyka tych, którzy odważyli się rzucić z motyką na słońce i chcieć więcej, niż im się należy. To baśń dla dorosłych, bo nie ma w niej dużo nadziei, jest za to mnóstwo ironii. To baśń elektryzująca jak kino wielkiej przygody i okrutna, bo włoski reżyser chętnie korzysta z rozwiązań typowych dla kina gore. Sięganie po ekstremalne okrucieństwo to jednak metoda odsłaniająca nagą prawda na temat ludzkiej natury. Łatwą do przełknięcia, bo ubraną w bajeczny kostium i wartką narrację - Anna Bielak, Kino
Cudownie szalony, pełen erotyki i komizmu, ściśle związany ze sferą wyobraźni. I przede wszystkim wspaniały wizualnie! - Peter Bradshaw, The Guardian
Widowiskowy, kostiumowy spektakl i jednocześnie wciągająca historia o naszych dzisiejszych słabościach - Karolina Pasternak, Newsweek
Uczta dla oka. Wspaniale zrealizowany, w średniowieczno-barokowej konwencji, z soczystymi kolorami, wspaniałymi kostiumami i kręcony w malowniczych pejzażach "Pentameron" jest triumfem nieskrępowanej wyobraźni filmowej - Radek Folta, moviesroom
"Pentameron" to baśń stara jak świat, z wciąż aktualnymi problemami. Piękna i świetnie zagrana - Marta Szarejko, ELLE
W erze bajkowych prequeli, sequeli i spin-offów, jak często spotykamy historie o złych królowych, rozwiązłych królach i księżniczkach w niewoli, których nie znamy jeszcze zakończenia? To przypadek "Pentameronu" Matteo Garrone, zrealizowanej z rozmachem i długo odkładanej ekranizacji opowiadań z XVII wieku neapolitańskiego pisarza Giambattisty Basilego, które wyprzedzają, a nawet są inspiracją dla wielu będących w obiegu dziś postaci - Peter Debruge, Variety
Ach, ileż mięsa! Piękna, żywa i nieoglądająca się na nic baśń. W swoim gatunku najlepsza rzecz od czasu "Labiryntu fauna" - Piotr Pluciński, Z górnej półki
Piękna i wciągająca opowieść, która skłania do wzruszeń i przemyśleń na temat ludzkiej natury, jej odwiecznych skłonności do obsesji - Diana Dąbrowska, Aktivist
"Pentamerone" (Giambattista Basile) - mroczne oblicze baśni
Dzieło Basilego jest jak sen neapolitańskiego Szekspira, mającego obsesję na punkcie makabry i niezaspokojony apetyt na magów i ogry, zafascynowanego pokręconymi i groteskowymi wizjami, w których pospolitość łączy się z wzniosłością - Italo Calvino
"Pentamerone" Basilego to jeden z najstarszych, najbogatszych i najpełniejszych zbiorów popularnych baśni we Włoszech. Nowatorskie dzieło narratorskie Basilego składa się z 50 opowieści. Pierwsza z nich stanowi ramę dla pozostałych. Grupa ludzi postanawia w niej opowiedzieć sobie 49 historii w ciągu pięciu dni.
Wspaniałym językiem, w stylu łączącym erotyzm, brutalność, elegancję i groteskę, kodeksy honorowe i sprośność, autor z wprawą i ogromną energią tworzy galerię moralnych portretów i obyczajów. Magowie i ogry, królowie i księżniczki, smoki i zaczarowane zwierzęta w tych historiach mają naturalistyczną postać, a Basile umiejscawia je w zrozumiałym dla nas świecie - jednocześnie pełnym bogactw i wielkiej biedy, bardzo fizycznym i wewnętrznym zarazem. Tłem dla opowieści jest codzienne życie mężczyzn i kobiet z krwi i kości, do którego wdzierają się elementy magii, potworności i cudowności.
Dzięki zamiłowaniu do fantastyki, utwory Basilego z ich komicznymi i sentymentalnymi aspektami, często połączonymi z elementami horroru, wyprzedziły o kilka wieków pomysły autorów takich jak Hans Christian Andersen, J.R.R. Tolkien czy sagę o Harrym Potterze. Napisane zostały jednak w dialekcie neapolitańskim, co tłumaczy, dlaczego przez ponad 200 lat pozostawały praktycznie nieznane na świecie.