Film „Katyń” Andrzeja Wajdy podejmuje jeden z najbardziej bolesnych dla wszystkich Polaków tematów – tysięcy polskich oficerów pomordowanych przez sowieckie NKWD. Ten fakt nie tylko położył się cieniem na powojennych stosunkach polsko-rosyjskich, ale do dziś pozostał bolesną raną w sercach Polaków.
Aby we właściwy sposób pokreślić kulturowe i społeczne znaczenie filmu „Katyń”, został powołany specjalny zespół koordynacyjny producenta i dystrybutora. Do jego zadań należy wpisanie dzieła Andrzeja Wajdy w kampanię reklamową, informacyjną, społeczną i edukacyjną. Honorowy patronat nad filmem objął Prezydent RP, Lech Kaczyński, wraz z Małżonką. Patronat nad programem edukacyjnym objął minister kultury i dziedzictwa narodowego Michał Kazimierz Ujazdowski oraz Narodowe Centrum Kultury.
kampania edukacyjna
Według badań przeprowadzonych przez dziennik „Rzeczpospolita” świadomość w naszym społeczeństwie tego, czym była zbrodnia katyńska jest znikoma zwłaszcza wśród młodzieży. W związku z tym wydawnictwo Nowa Era, wyspecjalizowane w opracowywaniu szkolnych podręczników, stworzyło dla nauczycieli specjalną broszurę i materiał multimedialny na płycie CD, który zawierać będzie kompletne opracowanie kilkunastu tematów lekcji z zakresu historii, języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie. „Lekcja katyńska” - unikalny, oparty na filmie Andrzeja Wajdy materiał dydaktyczny, trafi do wszystkich gimnazjów i liceów w Polsce na przełomie sierpnia i września. Ponadto Nowa Era we współpracy z kinami zorganizuje specjalne spotkania z nauczycielami, które przygotują ich do przeprowadzenia lekcji.
kampania społeczna
Organizatorem kampanii „Pamiętam. Katyń 1940” jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury. W jej ramach na przełomie sierpnia i września emitowane będą 30-sekundowe spoty o tematyce społecznej w telewizji, a na ulicach miast pojawią się liczne billboardy z hasłem „Pamiętam. Katyń 1940”. Cała akcja będzie zespołem działań niezależnych od kampanii promocyjnej filmu.
DZIAŁANIA PR I KAMPANIA REKLAMOWA
W przebiegu kampanii informacyjnej towarzyszącej filmowi kluczowym elementem komunikacji są konferencje prasowe z udziałem reżysera i aktorów. Następna z nich, po kwietniowej konferencji inicjującej kampanię społeczno-edukacyjną, bezpośrednio poprzedzi uroczystą premierę filmu w Teatrze Wielkim 17 września - w rocznicę wkroczenia Armii Czerwonej na ziemie polskie w 1939 roku. Na uroczystość zaproszony został Prezydent RP, politycy oraz osobistości ze świata kultury i kościoła.
Patronat medialny nad filmem objęła Telewizja Polska S.A., która nie tylko przeprowadzi transmisję z uroczystej premiery, ale w cyklu programów kulturalnych i publicystycznych przybliży tematykę filmu oraz jego twórców i wykonawców. Patronami medialnymi filmu są: portal Onet.pl, Katolicka Agencja Informacyjna, Polskie Radio – Program 1, „VIVA!”, „Newsweek”, „Teletydzień” i „Gazeta Wyborcza”. Współproducentem filmu jest Telekomunikacja Polska.
Dodatkowym elementem przygotowywanej kampanii medialnej będzie seria wywiadów prasowych, publikacji, ulotek, książek i albumów i druków okolicznościowych.
Na zespół działań reklamowych złożą się przede wszystkim kampanie telewizyjne na antenie TVP i TVN, kampania outdoorowa, reklama w rozgłośniach radiowych, prasie oraz Internecie.
www.katyn.netino.pl