Rosario zabija, bo się mści. Za dawny gwałt, za stratę brata, za to, kim się stała, za to, jak urządzony jest świat. W Kolumbii ta romantyczna mścicielka stała się ikoną. Najpierw wtedy, gdy pojawiła się na kartach powieści Jorge Franca, a potem, gdy jako filmowa bohaterka pobiła popularnością Chrystusa z "Pasji" Gibsona. Wpisując ją w melodramatyczny sztafaż brudnej latynoskiej telenoweli, Franco podstawił Kolumbijczykom kulturowe lustro, pokazał im ich współczesny obraz po narkotykowej wojnie: ponury, krwawy, bezwzględny.
Wojtek Kałużyński, Ostra laska, "Dziennik", 22.06.2007
J orge Franco - "Rosario Tijeras" oraz "Paraiso travel"
ukazały się nakładem Wydawnictwa Czarne.
Przekład Tomasz Pindel
Medellín, Kolumbia, lata osiemdziesiąte: narkotyki, wojny gangów i powszechne ubóstwo. Na tym tle rozgrywa się opowieść o romansie płatnej morderczyni, pięknej Rosario o przydomku Tijeras (Nożyczki) z dwoma młodymi mężczyznami z bogatych rodzin...
"25 000 egzemplarzy tej książki sprzedano w Kolumbii w dwa dni. A Rosario stała się bohaterką kolumbijskiego mitu. Zobaczcie, jak kocha i jak zabija, a potem poznajcie historię sicarios - płatnych morderców z miasta wiecznej wiosny, Medellín".
Marcin Meller, „Playboy”
"Już pierwsze zdanie wyznacza nerw tej powieści: `Ponieważ Rosario została postrzelona w chwili, kiedy ją całowano, ból miłości pomylił jej się z bólem śmierci`. I ta kombinacja ekstremalnych odczuć naznaczyła Rosario Tijeras, tytułową bohaterkę, na całe życie. Rosario kocha mężczyzn, a że para się fachem płatnej morderczyni – kocha ich na zabój. Jorge Franco umiejętnie połączył wątki tradycyjnej ballady latynoskiej z klimatem Kolumbii lat 80. i wojnami narkotykowych gangów. Nic więc dziwnego, że potem szeptano, iż piękna Rosario istniała naprawdę".
"Polityka"
"`Rosario Tijeras` to historia o budującej sile nienawiści i destrukcyjnej miłości. O pozytywnych z pozoru uczuciach, które za sprawą splotu różnych okoliczności zabijają pragnienie życia".
Piotr Huniewicz, "Portal Księgarski"
"(...) I czyta się to jednym tchem".
Maja Mozga-Górecka, "Przekrój"
"Ballada o fascynującej morderczyni Rosario, która uśmierca swoje ofiary pocałunkiem i nabojem z pistoletu".
”Słowo Polskie”
"Dzięki postaci Rosario Jorge Franco sprowadził swoich czytelników do Kolumbii jaką znają, a której obraz rozmydlił realizm magiczny. Do państwa gdzie rozkład systemu wartości w wyniku narkoterroryzmu jest częścią panoramy miast, w grobie barona narkotykowego muzyka musi grać cały czas a naboje gotuje się w święconej wodzie".
Joanna Krawczyk, „Lampa”
"`Rosario Tijeras` jest smutną, egzotyczną podróżą, o której muśli się jeszcze długo po przeczytaniu książki"
”Notes Wydawniczy”