Jeden z najwybitniejszych pianistów jazzowych młodego pokolenia, student Akademii Muzycznej w Katowicach, kompozytor, solista i sideman. Występuje w zespole Janusz Muniak Quartet , Adam Kawończyk Quartet , Monty Waters/Kazimierz Jonkisz Energy, Rafał Sarnecki Quintet, prowadzi własne trio.
Otrzymał wiele nagród na festiwalach i konkursach: wyróżnienie w 2002 i nagrodę główną w 2003 na Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni, tytuł najlepszego instrumentalisty na Jazz Juniors w 2002 ,nagrodę za najlepszą aranżację na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych „JUNIOR JAZZ 2006” w Usti nad Labem (Czechy) oraz I miejsce w kategorii "Nowa nadzieja" Jazz Top 2004-2006 w rankingu miesięcznika „Jazz Forum”. Wyróżniony stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006).
W 2001 założył trio, w składzie: Michał Barański (kontrabas) i Paweł Dobrowolski (perkusja). Zespół czerpie inspiracje z dorobku Herbie Hancocka i Billa Evansa; nie są mu obce koncepcje Brada Mehldaua i Wayne’a Shortera. To muzyka pełna ciepła i wrażliwości, choć nie brakuje w niej elektryzującej dynamiki i awangardowych pomysłów. Zespół zdobył 1.miejsce na 26. Międzynarodowym Konkursie Młodych i Debiutujących Zespołów Jazzowych „Jazz Juniors” (2002), „Grand Prix” na 40. Wrocławskim Festiwalu Jazzowym „Jazz nad Odrą” (2002),”Klucz do Kariery” na „Pomorskiej Jesieni Jazzowej”, II nagrodę „Złotego Krokusa” na festiwalu w Jeleniej Górze, medale w konkursie „Kultursalen Hörbiger” w Wiedniu (2004) oraz I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych „JUNIOR JAZZ 2006” w Usti nad Labem (Czechy) .
Występował na wielu festiwalach jazzowych, m. in. na 28.Leverkusener Jazztage (Leverkusen-Niemcy), Goerlitz Jazztage (Goerlitz-Niemcy), 12.International Festival of Jazz Piano (Praga-Czechy), Warsaw Sumer Jazz Days , Jazz Forum Festival, Jazz en Nord (Lille-Francja), Lamantin Jazz Festiwal (Szombathely-Węgry), Jazzy Colors Festiwal (Paryż-Francja), Krakowskie Zaduszki Jazzowe w Chicago (USA), Prishtina Jazz Festiwal (Kosowo), Jazz Nad Odrą, Lotos Jazz Festiwal – Bielska Zadymka Jazzowa, Letni Festiwal w Piwnicy pod Baranami, Palatia Jazz Festiwal (Dirmstein - Niemcy), Międzynarodowy Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu oraz wiele innych… Występował w najlepszych polskich (Tygmont, U Muniaka, Blue Note) i niemieckich (B-Flat-Berlin, Jazzschmiede-Düsseldorf, Jakobshof-Aachen) klubach jazzowych.
W lutym 2005 r. zespół KBD Trio nagrał debiutancki album "Live !", który promuje koncertami w Polsce i za granicą. Paweł Kaczmarczyk współpracował m. in. z J. Muniakiem, A. Pierończykiem, A.Kawończykiem, J. Skoliasem, M.Watersem, K.Jonkiszem, A.Rojkiem (Myslovitz), K.Popkiem, C.Konradem, T.Szukalskim, M.Strzelczykiem, I.R.Jonesem, G.Piotrowskim, Z.Brock’iem .
Paweł Kaczmarczyk jest zdobywcą Oskarów Jazzowych - Grand Prix Jazz Society "Melomani" w kategorii "Nadzieja Melomanów 2005" a zespół KBD Trio otrzymał nagrodę Programu 2 TVP w kategorii "Album Roku 2005" za płytę "Live!".
W tegorocznym „Jazz Forum” opublikowano wyniki corocznego plebiscytu Jazz Top. To w pewnym sensie ranking muzyków, przegląd sceny jazzowej w Polsce. Paweł Kaczmarczyk zajął wysokie miejsce w kategorii Muzyk Roku (4, za Tomaszem Stańko, Leszkiem Możdżerem i Januszem Muniakiem). Uznanie zyskał też jako kompozytor, lider zespołu akustycznego, pianista. Najważniejsze wydaję się jednak, że po raz trzeci z rzędu zwyciężył w kategorii Nadzieja Roku, wyprzedzając Agę Zaryan, Marcina Maseckiego, Marię Sadowską i wielu innych artystów.
„Audiofeeling"Album został nagrany w Studiu Polskiego Radia w Olsztynie. Jego realizatorem jest Ryszard Szmit, a fortepianem zajął się Marek Buczniewicz, przygotowujący instrumenty m. in. dla Keitha Jarretta. „Audiofeeling” zawiera 10 kompozycji Kaczmarczyka, stanowiących przegląd jego zainteresowań i fascynacji. Nie jest to być może muzyka łatwa, odbiega od modnego „smooth jazzu”, za to pokazuje prawdziwe oblicze jazzu, jako sztuki improwizowanej. Podczas sesji w studiu muzycy (Paweł Kaczmarczyk - fortepian, Michał Barański - bas, Paweł Dobrowolski - perkusja, Grzegorz Piotrowski - saksofon, Tomasz Grzegorski - saksofon, Radek Nowicki - saksofon) nie odtwarzali zapisanych partii, ale grali „na żywo”, tworząc na miejscu ostateczny kształt kolejnych utworów. Jest to więc, w pewnym sensie, rejestracja koncertu.
Płyta została wytłoczona na złotym nośniku. Takie rozwiązanie gwarantuje nieznaczną poprawę jakości brzmienia w stosunku do aluminiowych dysków i kilkakrotne przedłużenie żywotności krążka.
Jakość brzmienia
Priorytetami ARMS jest możliwie najwyższa jakość realizacji. Każdy materiał, zanim trafi do tłoczni, jest odsłuchiwany na dziesiątkach systemów hi-fi, w trosce o zapewnienie optymalnej jakości dźwięku, możliwej do osiągnięcia w domowych warunkach.
Wydawnictwa ARMS uzyskały wysokie oceny w środowisku audiofili. Jedna z ostatnich płyt – „Sin” uznawana jest za narzędzie do oceniania sprzętu, zarówno użytku domowego, jak i studyjnego. Inne, przykładowo „Piano” Leszka Możdżera i „Mutru” Piotra Żaczka, też spotkały się z przychylną opinią na rynku fonograficznym.
Płyta „Audiofeeling” w pierwszym kontakcie na pewno nie będzie zachwycać. Podczas jej powstawania najważniejsze nie były przestrzenność efektowny bas i bogactwo alikwotów.
W tym ujęciu chodziło o oddanie surowego brzmienia trio podczas koncertu w zatłoczonym, ciasnym klubie.