Hal Hartley – wydanie specjalne 4 DVD. 4 lipca planowana jest premiera specjalnego wydania DVD zawierającego 4 filmy Hala Hartleya, jednego z najważniejszych reżyserów amerykańskiego offu. Zaufanie (1990)- Adrienne Shelly, stała twarz filmów Hartleya, tym razem wcieliła się w pełną problemów amerykańską nastolatkę.
Towarzyszy jej inny życiowy nieudacznik, również jeden z ulubionych aktorów Hartleya – Martin Donovan w roli zagubionego intelektualisty, który zarabia na życie pracując poniżej swoich możliwości. Drogi życiowe Marii i Matthew stykają się w najmniej spodziewanym dla obojga momencie i od tej chwili ci dwoje – niczym w porządnej komedii romantycznej – muszą już ze sobą pozostać, pomimo sprzeciwów ze strony bliskich.
Wydaje się, że w filmie Zaufanie to rodzina zostaje wzięta przez Hartleya pod lupę i prześwietlona pod kątem panujących w niej relacji. Schematyczne początkowo postacie szybko ujawniają życiowe niedopasowanie, alienację i skrywane lęki. W wyczyszczonych, starannie upozowanych kadrach pojawia się także niepokojący surrealistyczny element, jakby przeniesiony rodem z obrazów René Magritte’a – anonimowi panowie w kapeluszach i płaszczach, z nieodłącznymi fajkami w zębach.
„Chciałem sportretować Marię, która stopniowo zdaje sobie sprawę z tego, że poświęcenie Matthew jednocześnie zabiera cząstkę jego samego, to wszystko, co początkowo podziwiała i co ją pociągało. Nie znamy idealnego sposobu kochania.”
Hal H
reżyseria / director: Hal Hartley
scenariusz /screenplay: Hal Hartley
zdjęcia / cinematography: Michael Spiller
muzyka / music: The Great Outdoors, Philip Reed
obsada / cast: Adrienne Shelly (Maria Coughlin), Martin Donovan (Matthew Slaughter), Merritt Nelson (Jean Coughlin), John Mac Kay (Jim Slaughter)
producent / producer: Hal Hartley, Bruce Weiss
produkcja / production: Chennel Four Films, Republic Pictures, True Fiction Pictures, Zenith Entertainment Ltd.
nagrody /awards: FF Sundance 1991 – nagroda za scenariusz, MFF Sao Paulo 1991 – nagroda publiczności, FF Deauville 1991 – nagroda publiczności
artley
Flirt (1993)
reżyseria / director: Hal Hartley
scenariusz /screenplay: Hal Hartley
zdjęcia / cinematography: Michael Spiller
muzyka / music:Hal Hartley, Jeffrey Taylor
obsada / cast: Parker Posey (Emily), Martin Donovan (Walter), Bill Sage (Bill), Miho Nikaido (Miho), Kumiko Ishizuka (Naomi), Dwight Ewell (Dwight)
producent / producer: Ted Hope
produkcja / production: NDF, Pandora Filmproduktion, True Fiction Pictures
Flirt to film nowelowy, najbardziej autotematyczne ze wszystkich dzieł Hartleya. Opowiada trzy różne warianty tego samego scenariusza o miłości: w Nowym Jorku to relacja damsko-męska, w Berlinie - dramat gejowski, a w Tokio nie dość, że mamy do czynienia z perspektywą multikulturową (związek Japonki i Amerykanina), to jeszcze dodatkowy kontekst odbioru stwarza płaszczyzna teatru, w którym częściowo rozgrywa się akcja tej noweli.
Każda z części rozpoczyna się spotkaniem kochanków, po którym jedno z nich musi w krótkim czasie podjąć decyzję co do dalszego losu ich relacji. W każdej części pojawiają się te same elementy: miłosny trójkąt, pistolet, chór komentujący wydarzenia (raz są to przypadkowi użytkownicy męskiej toalety, następnie robotnicy albo w końcu kobiety zamknięte we wspólnej celi). Autotematyzm noweli japońskiej ma najbardziej osobisty charakter: w rolę kochanka głównej bohaterki wciela się sam Hartley. Jego wybrankę zagrała Miho Nikaido, która w 1996 roku została żoną reżysera. Być może dlatego jedynie ta opowieść kończy się dobrze.
„Po nakręceniu i zmontowaniu części z Nowego Jorku i Berlina, w końcu byłem gotów na odkrycie takiego miejsca jak Tokio, które do tej pory pozostawało mi zupełnie obce.”
Hal Hartley
Henry Fool (1997)
reżyseria / director: Hal Hartley
scenariusz /screenplay: Hal Hartley
zdjęcia / cinematography: Michael Spiller
muzyka / music: Hal Hartley
obsada / cast: Thomas Jay Ryan (Henry Fool), Parker Posey (Fay Grim), James Urbaniak (Simon Grim), Maria Porter (Mary), Kevin Corringan (Warren),
producent / producer: Hal Hartley,
produkcja / production: Schooting Gallery, True Fiction Pictures
nagrody /awards: MFF Cannes 1998 – nagroda za najlepszy scenariusz
Głównym bohaterem Henry Fool jest Simon Grim (James Urbaniak), który pracuje jako śmieciarz. Pewnego dnia na jego drodze staje tajemniczy, natchniony pisarz - Henry Fool, który zaraża go swoją literacką pasją. Już pierwszy utwór młodego Grima wywołuje duże poruszenie w lokalnym środowisku. Stopniowo jego pisarska kariera nabiera rozpędu, a jej ukoronowaniem jest literacka nagroda Nobla. Urbaniak w tej roli nieco przypomina młodego Samuela Becketta - jest równie wiarygodny, zarówno kiedy chodzi w pracowniczym kombinezonie (kostium ten zresztą wielokrotnie powraca w wielu filmach Hartleya, począwszy już od jego debiutu, Niezwykłej prawdy), jak i wtedy, gdy jako uznany literat zamienia go na płaszcz.
W stonowany i pełen niedopowiedzeń obraz Hartley wstawia tym razem kilka zaskakujących, pełnych fizjologicznej dosłowności scen. Film otrzymał w 1998 roku nagrodę za scenariusz na festiwalu filmowym w Cannes. Do jego bohaterów reżyser powrócił w 2006 roku w obrazie Fay Grim.
Anna Taszycka
„Imię Henry Fool po raz pierwszy zanotowałem, kiedy miałem 22 lata. Chciałem, żeby Henry był wcieleniem diabła, Mefistofelesem, a Simon kimś w rodzaju niczego niespodziewającego się Fausta. To historia z rodzaju tych, w których diabeł pojawia się w mieście i wywraca wszystko do góry nogami.”
Hal Hartley
Dziewczyna z planety Poniedziałek (2005)
reżyseria / director: Hal Hartley
scenariusz /screenplay: Hal Hartley
zdjęcia / cinematography: Sarah Cawley
muzyka / music: Hal Hartley
obsada / cast: Tatiana Abracos (dziewczyna z planety Poniedziałek), Juliana Francis (Rita), Leo Fitzpatrick (William), Bill Sage (Jack), Sabrina Lloyd (Cecile), Michael Cassidy (Ted)
producent / producer: Steve Hamilton, Hal Hartley
produkcja / production: Possible Films, Monday Films
To jedyny w dorobku Hartleya film science fiction. Akcja obrazu rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Główny bohater filmu - Jack Ball (Bill Sage) pracuje dla korporacji Triple M (Multi Media Monopoly), która po Rewolucji przejmuje władzę w Ameryce i rozpoczyna dyktaturę praw rynku. Wszechobecna kontrola, jakiej poddani są wszyscy obywatele, zostaje w filmie zobrazowana m.in. poprzez obecność anonimowych żołnierzy, którzy dokonują na ulicach brutalnych aresztowań. Kod kreskowy wytatuowany na nadgarstku każdego mieszkańca zastępuje kartę płatniczą oraz pozwala na dostęp do intymnych nawet danych na temat poszczególnych jednostek. Szczególnie bacznie władza kontroluje życie seksualne – zwiększona aktywność seksualna oznacza bowiem również większą zdolność nabywania i konsumowania dóbr, co w tym antyutopijnym dziele decyduje o wartości poszczególnych osób. Pewnego dnia w świecie przyszłości pojawia się tytułowa dziewczyna z planety Poniedziałek (Tatiana Abracos), która przybywa na Ziemię z gwiazdy 147X w konstelacji Poniedziałek, aby wypełnić szczególną misję. Jack ukrywa ją w swoim mieszkaniu – brak kodu kreskowego na nadgarstku pięknej kobiety grozi bowiem uznaniem jej za nielegalną imigrantkę.
„Film składa się z dwóch części. Chciałem, żeby był taki, jak kiedyś płyty: ze stroną A i B”
Hal Hartley
Materiały dodatkowe
Wydanie specjalne będzie zawierało także dwa filmy krótkometrażowe Hala Hartleya
Teoria sukcesu (1991)
Theory of Achievement
Film ten powstał w pierwszym okresie twórczości Hartleya. Tym razem reżyser zadał sobie następujące pytania: Jak zdefiniować sukces? Kiedy się go osiąga? Co to w zasadzie oznacza? Zwracając się w kierunku ludzi znanych sobie najlepiej, ku swoim przyjaciołom, którzy malują, występują, śpiewają, stworzył film, w którym życie codzienne wypełnione jest z jednej strony zwyczajną pracą, a z drugiej ambicjami rozwijania własnej artystycznej kreatywności.
Ambicja (1991)
Ambition
W tym filmie Hartley eksploatuje wątki, które pojawiły się już w krótkometrażowym obrazie Teoria sukcesu. Ambicja ukazuje życie młodych artystów, którzy z jednej strony czują pragnienie osiągnięcia sukcesu, a z drugiej - niechęć spowodowaną kolejnym rozczarowaniem. Jak zwykle twórca umiejętnie balansuje na cienkiej granicy pomiędzy ironią a frustracją. Hartley podkreśla, że to jego przyjaciele ukształtowali jego sposób patrzenia na świat i pomogli mu rozwijać własną twórczość.
Hal Hartley
Hal Hartley urodził się 3 listopada 1959 roku w Islip, w Nowym Jorku. W 1977 roku wstąpił na Massachusetts College of Art w Bostonie. Naukę musiał przerwać i przez rok pracował jako budowlaniec w firmie swojego ojca, aby zarobić na kontynuowanie studiów. Równocześnie realizował pierwsze filmy kamerą 8 mm. Pracę fizyczną porzucił dopiero kiedy spłacił długi zaciągnięte na film Kid.
Początkowo pracował dorywczo jako asystent przy produkcji filmów, między innymi przy projekcie Laurie Anderson, Home of the Brave. Wkrótce jednak znalazł stałą pracę w firmie Action Productions realizującej reklamy i filmy na zamówienie. Jerome Brownstein, właściciel Actions Productions po trzech latach postanowił sfinansować fabularny debiut Hartleya, Niezwykłą prawdę. Sukces tego filmu pozwolił reżyserowi założyć własną firmę, True Fiction Picture.
Hartley w ciągu następnych paru lat zrobił wiele filmów i w 1994 roku otrzymał nagrodę dla młodych reżyserów na festiwalu w Tokio za Amatora, film, który był pokazywany również w Cannes. Retrospektywy reżysera były pokazywane na międzynarodowych festiwalach, między innymi w Rotterdamie i Gijon.
W 1996 roku Hartley poślubił japońską aktorkę i tancerkę, Miho Nikiado, którą rok wcześniej zaangażował do roli we Flircie i która odtąd stała się jedną z jego ulubionych aktorek. W dwa lata później został nagrodzony na festiwalu w Cannes za scenariusz do Henry Fool. Od 2001 roku zaczął również wykładać reżyserię filmową na Uniwersytecie w Harvardzie. Wkrótce potem na pewien czas porzucił Nowy Jork i zamieszkał w Berlinie. Swój ostatni film, Fay Grim, realizował w Europie i południowej Azji.
Filmografia:
1984 Kid (kr.m.)
1987 The Cartographer's Girlfriend (kr.m.)
1988 Dogs (kr.m.)
1989 Niezwykła prawda / The Unbelievable Truth
1990 Zaufanie / Trust
1991 Teoria sukcesu / Theory of Achievement (kr.m.)
1991 Ambicja / Ambition (kr.m.)
1991 Przetrwać pożadanie / Surviving Desire
1992 Prości faceci / Simple Men
1993 Flirt (kr.m.)
1994 Iris (kr.m.)
1994 NYC 3/94 (kr.m.)
1994 Opera nr 1 / Opera No. 1 (kr.m.)
1994 Amator/ Amateur
1997 Henry Fool
1997 Jeszcze drugi / The Other Also (kr.m.)
1998 Księga życia / The Book of Life
2000 Nowa mat(e)ma(tyka) / The New Math(s) (kr.m.)
2000 Kimono (kr.m.)
2001 Nie ma takiej rzeczy/ No Such Thing
2004 Siostry Miłosierdzia / The Sisters of Mercy (kr.m.)
2005 Dziewczyna z planety Poniedziałek / The Girl from Monday
2006 Fay Grim