Użytkownicy wyszukiwarek narażeni na oszustwa
Użytkownicy wyszukiwarek są narażeni na ryzyko przekierowania na strony, które mogą zagrozić ich bezpieczeństwu - wynika z badań analityka bezpieczeństwa i oprogramowania szpiegowskiego z firmy McAfee, Bena Edelmana.
Według Edelmana, badanie pięciu najpopularniejszych wyszukiwarek
(Google, Yahoo!, MSN, AOL, Ask) wykazało, że nawet wyszukiwanie
popularnych słów kluczowych może spowodować otwieranie
niebezpiecznych stron.
Z badania wynika, że niebezpieczne strony stanowiły aż 72 procent
niektórych popularnych zapytań, takich jak "free screensavers"
(bezpłatne wygaszacze), "digital music" (muzyka cyfrowa) "popular
software" (popularne oprogramowanie) lub "singers" (piosenkarze).
Większość z tych zapytań generują nastoletni internauci, którzy są
użytkownikami Internetu spędzającymi najwięcej czasu w Sieci.
"Wyszukiwarki pełnią w Internecie fundamentalną rolę. Jako
wygodny punkt startowy przynoszą zapewne około połowy wszystkich
odwiedzin na stronach. Motywowani ekonomicznie rozsiewacze spamu,
oprogramowania reklamowego i innych zagrożeń internetowych szybko
podążają tropem konsumentów, a w tym wypadku - do wyników
zwracanych przez wyszukiwarki. Szacujemy, że sami tylko internauci
z USA każdego miesiąca klikają na 285 milionów odnośników do
wrogich stron zwracanych przez wyszukiwarki internetowe" -
podkreślił w opisie badania szef zespołu McAfee SiteAdvisor, Chris
Dixon.
Badanie wykazało, że wśród wyników wyszukiwania istotny jest
odsetek stron niebezpiecznych. Potencjalnie niebezpieczne strony
są zwracane w wyniku wyszukiwania wielu słów kluczowych, w tym
właśnie używanych przez dzieci i młodzież - jak np. "games" (gry),
"singers" (piosenkarze) i "movies" (filmy). Badanie pokazało
także, że wyniki sponsorowane - płatne przez reklamodawców - są
bardziej niebezpieczne, niż niesponsorowane. Średnio 8,5 proc.
odnośników sponsorowanych kierowało do stron niebezpiecznych - w
porównaniu do 3,1 proc. w przypadku wyników, które nie były
sponsorowane.
Badanie przeprowadzone przez Bena Edelmana i zespół McAfee
SiteAdvisor trwało od stycznia do kwietnia 2006. (PAP)