Szybka laserowa kontrola opon samochodowych
Potrzeba mniej niż 1 sekundy, by laserowy system kontroli jakości nowo wyprodukowanych opon samochodowych przeanalizował powierzchnię opony i wykrył ewentualne uchybienia produkcyjne mogące zagrażać bezpiecznemu użytkowaniu opon, informuje "Optics&Laser Europe".
Nowy system laserowej kontroli jakości, opracowany na zlecenie
firmy Continental, składa się z trzech laserów skanujących
zewnętrzną powierzchnię opony zintegrowanych z sensorami, które
analizują odbite laserowe światło od badanej powierzchni oraz z
elektronicznego układu sterującego.
Analiza powierzchni nowo wyprodukowanych opon, dzięki współpracy
trzech niezależnych, lecz współpracujących laserów i sensorów,
może zachodzić bezpośrednio na linii produkcyjnej, gdzie jakość
każdej pojedynczej opony jest kontrolowana.
Lasery skanują każdą stronę opony (oba boki oraz bieżnik) wiązką
czerwonego światła laserowego o długości fali 675 nm z odległości
25 centymetrów.
Za pomocą zintegrowanych w jedno urządzenie sensorów (wraz ze
źródłem światła laserowego), system elektroniczny możne zgromadzić
wyniki pomiarów z 256000 punktów powierzchni opony - i to w czasie
jednej sekundy!
Dzięki tak wielkiej szybkości pomiarów, każda opona może być
analizowana, a nie jak to miało miejsce dotąd, wybrany losowo
reprezentant całej produkowanej serii.
Układ elektroniczny współpracujący zarówno z laserami, jak i
sensorami umożliwia automatyczną komputerową korektę analizowanych
danych, tak by system nie traktował napisów oraz innych oznaczeń,
jako elementy zagrażające bezpieczeństwu użytkowania opony.
Sensory rejestrujące zmiany w odbiciu światła laserowego od opony
zostały tak zaprojektowane, by gładka i lśniąca powierzchnia nowej
opony nie uniemożliwiała prawidłowego działania systemu.
Według konstruktorów nowego systemu laserowej kontroli jakości,
podobny układ można zastosować również w innych gałęziach
przemysłu, którego produkcja wymaga precyzji i unifikacji
wytwarzanych materiałów.(PAP)