Największy przyrost dostępu szerokopasmowego nastąpił w I kw. 2006 roku w regionie Azji i Pacyfiku. Obecnie 40 proc. światowego dostępu szerokopasmowego znajduje się w tym regionie. W Polsce jego przyrost w I kw. 2006 roku wyniósł nieco ponad 18 proc. - stwierdza upubliczniony w piątek raport firmy analitycznej Point Topic.
Dostęp szerokopasmowy to głównie technologie cyfrowych linii
abonenckich DSL. W dostępie szerokopasmowym transfer danych jest
szybki, stabilny, a przy tym zachowana jest jakość przekazu.
Według raportu, w Azji Południowo-Wschodniej najwięcej
szerokopasmowego dostępu przybyło w Chinach, Indiach i Wietnamie.
W Chinach w IV kw. 2005 roku 2,5 mln nowych użytkowników uzyskało
dostęp szerokopasmowy, tyle samo ile w USA. W I kw. 2006 roku w
USA przybyło 3,3 mln klientów dostępu szerokopasmowego, podczas
gdy w Chinach doszło ich 3,7 mln. W Indiach przybyło w I kw. 2006
roku 1 mln nowych użytkowników dostępu szerokopasmowego.
Jak twierdzi Point Topic, w Europie Zachodniej proces zwiększania
liczby użytkowników jest powolny, ale w tym regionie dostęp
szerokopasmowy jest już popularny. W Wielkiej Brytanii i Francji
dla przykładu, znajduje się ponad 21 mln jego użytkowników.
Szybko przybywa nowych użytkowników dostępu szerokopasmowego w
regionie EMEA, obejmującym kraje Europy poza Unią Europejską,
Bliski Wschód i Afrykę. W I kw. 2006 roku światowymi i lokalnymi
liderami ilości instalacji dostępu szerokopasmowego zostały
Rumunia, Bułgaria, Czechy i Słowacja. W porównaniu do I kw. 2005
roku w krajach tych wzrost dostępu szerokopasmowego wyniósł od 147
do 186 proc.
Polska znalazła się w środku stawki - w I kw. 2006 roku nastąpił
18 proc. wzrost dostępu szerokopasmowego. Ponad 5 proc.
internautów w Polsce, korzysta według Point Topic, z tej formy
dostępu.
Krajami, w których największa część internautów posiada dostęp
szerokopasmowy, są wedle Point Topic, Korea Południowa, Islandia,
Holandia i Dania. W tych trzech ostatnich krajach na początku
przyszłego roku dostęp szerokopasmowy będzie miało niemal 100
proc. internautów. (PAP)