Medale KEN dla naukowców popularyzujących fizykę

Dział: Fizyka

Dr Andrzej Siemko i dr Mick Storr - pracownicy Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie zostali odznaczeni Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Dzięki ich pracy nauczyciele fizyki ze szkół średnich mogą zdobywać doświadczenie w największym ośrodku badań jądrowych na świecie.

Dr Siemko w CERN kieruje grupą odpowiedzialną za bezpieczeństwo i integralność elektryczną kompleksu akceleratorów (m.in. Wielkiego Zderzacza Hardonów - z ang. Large Hadron Collider - LHC). W organizację kursów nauczycielskich zaangażował się z własnej inicjatywy. Dr Storr jest szefem sekcji wizyt i programów dla nauczycieli w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych.

Jak informuje rzecznik Instytutu Problemów Jądrowych (IPJ) w Świerku Marek Pawłowski, odznaczenia przyznało naukowcom Ministerstwo Edukacji Narodowej na wniosek Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, w uznaniu osobistego zaangażowania obu nagrodzonych w organizację w CERN kursów dla polskich nauczycieli fizyki.

Polski program nauczycielski w CERN (Polish Teacher Programme) jest adresowany do nauczycieli szkół średnich.

"Chodzi o to, aby trafić do osób, które mają największą siłę oddziaływania na młodzież. Mogą one przekazywać swoje doświadczenia i pasję młodym ludziom, potencjalnym studentom kierunków ścisłych" - mówi prof. Jan Nassalski z IPJ, reprezentant polskich fizyków w Radzie CERN i jeden z inicjatorów programu nauczycielskiego.

Jak tłumaczy Pawłowski, dalekosiężnym celem kursów jest zahamowanie "niepokojącego spadku" zainteresowania przedmiotami ścisłymi wśród uczniów polskich szkół średnich i na uczelniach wyższych.

Program kursu, przygotowany przez Grupę Edukacyjną CERN, obejmuje tygodniowy pobyt w europejskim laboratorium pod Genewą. W tym czasie nauczyciele zwiedzają laboratoria, zapoznają się z działającymi w CERN urządzeniami badawczymi i wizytują m.in. sale kontrolne eksperymentów ATLAS, CMS, ALICE oraz LHCb, które zgromadzą dane ze zderzeń protonów w akceleratorze LHC.

Część teoretyczna kursu obejmuje zajęcia ze wstępu do fizyki cząstek elementarnych, zagadnienia związane z akceleratorami i detektorami, wprowadzenie do kosmologii oraz zastosowania fizyki cząstek. Zajęcia praktyczne dotyczą wykonywania szkolnych pokazów z fizyki cząstek elementarnych. Organizowane są również ćwiczenia, podczas których nauczyciele rozwiązują problemy mogące pojawić się na lekcjach. Praca w niewielkich grupach roboczych pozwala na nieformalne dyskusje z polskimi naukowcami i wykładowcami.

Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli współpracuje z Europejską Organizacją Badań Jądrowych CERN od stycznia 2007 roku.

"Na całym świecie zainteresowanie kursami w CERN jest bardzo duże. Mimo to udało się nam, w drodze wyjątku, uzyskać od dyrekcji CERN gwarancję przyjmowania aż czterech polskich grup rocznie" - wyjaśnia prof. Nassalski.

Do dzisiaj przeprowadzono osiem kursów. Łącznie uczestniczyło w nich ponad 200 nauczycieli. Koszty organizacyjne szkolenia są pokrywane przez CERN. Po stronie uczestników pozostają koszty transportu, wyżywienia i zakwaterowania.

Pawłowski wyjaśnia, że koszty te były częściowo finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej za pośrednictwem Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, który jednocześnie pełni rolę koordynatora ogólnopolskiej rekrutacji nauczycieli. Niestety, w tym roku MEN nie ma funduszy na ten cel.

Medale Komisji Edukacji Narodowej wręczył laureatom minister Krzysztof Stanowski, podsekretarz stanu w MEN. Uroczystość odbyła się 21 lipca podczas sesji naukowej dla nauczycieli fizyki w Audytorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Sesja została przygotowana jako wydarzenie równoległe do Europejskiej Konferencji Fizyki Wysokich Energii HEP 2009 Europejskiego Towarzystwa Fizycznego.(PAP)


ostatnia zmiana: 2009-07-22
Komentarze
Polityka Prywatności