Grubość kory mózgowej związana z poziomem inteligencji

Dział: Biologia

Poziom inteligencji zdrowych dzieci w wieku 6-18 lat jest związany z grubością kory mózgu - wykazali kanadyjscy naukowcy. Zależność ta jest najbardziej widoczna w obszarach kory, które scalają informacje z różnych obszarów mózgu. Artykuł na ten temat zamieszcza pismo "Intelligence".

W swojej pracy naukowcy z Montreal Neurological Institute (MNI) oraz McGill University wykorzystali dane zebrane wieloletnich badaniach nad prawidłowym rozwojem mózgu. Wzięło w nich udział ponad 500 dzieci i nastolatków (od noworodków po 18-latków), którym wielokrotnie na przestrzeni lat zbadano mózg z użyciem techniki rezonansu magnetycznego (MRI). Wszystkie dzieci przechodziły też testy na inteligencję, zdolności werbalne i niewerbalne, testy dotyczące rozwoju neuro-psychicznego oraz zachowania.

Dzięki temu powstała baza skanów MRI oraz innych danych dotyczących struktury i funkcjonowania rozwijającego się mózgu. Umożliwia ona naukowcom badanie zależności między anatomicznymi zmianami w rozwijającym się mózgu a zdolnościami ruchowymi i umysłowymi - jak np. koordynacja ruchowa, przyswajanie języka, planowanie i organizacja.

Badacze ustalili, że istnieje pozytywny związek między zdolnościami umysłowymi a grubością kory w wielu obszarach płatów czołowych, ciemieniowych, skroniowych i potylicznych. Najsilniej związane z inteligencją były obszary, w których znajdują się tzw. ośrodki asocjacyjne, gdzie przetwarzane są informacje napływające z różnych części mózgu.

Zdaniem autorów pracy, grubość kory mózgu może częściowo odzwierciedlać liczbę złożonych połączeń między komórkami nerwowymi. Innymi słowy, grubsza kora prawdopodobnie ma bardziej złożone połączenia nerwowe, co przekłada się na zdolności umysłowe.

Wcześniejsze badania dowodziły, że różnice w zdolnościach umysłowych są związane z poszczególnymi strukturami lub funkcjami mózgu. Wyniki tego badania potwierdzają, że za różnice w poziomie inteligencji odpowiadają liczne obszary mózgu, a nie jedno centrum lub struktura, komentuje biorący udział w badaniach dr Sherif Karama, psychiatra z MNI.

Naukowcy uważają, że poznanie prawidłowych procesów umysłowych jest ważnym krokiem na drodze do zrozumienia spadku zdolności intelektualnych u osób starszych oraz cierpiących na różne patologie mózgu - od stwardnienia rozsianego, przez schizofrenię, depresję aż po opóźnienie umysłowe. Ostatecznie może to pomóc w opracowaniu metod prewencji lub leczenia zaburzeń procesów umysłowych. (PAP)


ostatnia zmiana: 2009-03-31
Komentarze
Polityka Prywatności