Na Politechnice Wrocławskiej powstała konstrukcja odporna na wybuchy

Nadwozie pojazdu opancerzonego, które - co sprawdzono na poligonie - może przetrwać wybuch kilku ładunków - stworzyli konstruktorzy Politechniki Wrocławskiej.

Uczelnia otrzymała pieniądze na naukowy projekt z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. "Nasi konstruktorzy stworzyli całkiem nowe, bardzo odporne nadwozie, które umieszczono na podwoziu istniejącym i używanym w wojsku" - poinformowała w środę Agnieszka Niczewska, rzeczniczka prasowa Politechniki Wrocławskiej.

"Przy udziale naukowców z Politechniki powstał pojazd o zwiększonej odporności na działanie materiałów wybuchowych. Wóz o nazwie M-ATV G10 zrealizowało konsorcjum Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej oraz Domu Samochodowego Germaz" - dodał Andrzej Charytoniuk z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej.

Wyjaśnił, że najpierw nadwozie powstało w komputerze. Dzięki nowoczesnej technologii informatycznej opracowano, a potem poprawiano konstrukcję nadwozia i foteli, testowano ich wytrzymałość. Dopiero po tej fazie badań, dopracowaniu konstrukcji i wyeliminowaniu błędów, zbudowano model rzeczywisty.

W czasie testów poligonowych, w newralgicznych miejscach pod podwoziem, zdetonowano cztery ładunki wybuchowe o masie 10 kg. Podwozie pojazdu uległo zniszczeniu, ale nadwozie wytrzymało wszystkie próby bez widocznych śladów uszkodzeń - powiedziała Niczewska.

Dodała, że egzemplarz nadwozia poddany próbom poligonowym został wystawiony na międzynarodowych targach przemysłu obronnego MSPO 2010 w Kielcach.

Źródło: PAP

ostatnia zmiana: 2010-10-13
Komentarze
Polityka Prywatności