Nadwozie pojazdu opancerzonego, które - co sprawdzono na poligonie - może przetrwać wybuch kilku ładunków - stworzyli konstruktorzy Politechniki Wrocławskiej.
"Przy udziale naukowców z Politechniki powstał pojazd o zwiększonej odporności na działanie materiałów wybuchowych. Wóz o nazwie M-ATV G10 zrealizowało konsorcjum Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej oraz Domu Samochodowego Germaz" - dodał Andrzej Charytoniuk z biura prasowego Politechniki Wrocławskiej.
Wyjaśnił, że najpierw nadwozie powstało w komputerze. Dzięki nowoczesnej technologii informatycznej opracowano, a potem poprawiano konstrukcję nadwozia i foteli, testowano ich wytrzymałość. Dopiero po tej fazie badań, dopracowaniu konstrukcji i wyeliminowaniu błędów, zbudowano model rzeczywisty.
W czasie testów poligonowych, w newralgicznych miejscach pod podwoziem, zdetonowano cztery ładunki wybuchowe o masie 10 kg. Podwozie pojazdu uległo zniszczeniu, ale nadwozie wytrzymało wszystkie próby bez widocznych śladów uszkodzeń - powiedziała Niczewska.
Dodała, że egzemplarz nadwozia poddany próbom poligonowym został wystawiony na międzynarodowych targach przemysłu obronnego MSPO 2010 w Kielcach.