Wirtualne laboratorium kolejowe, stworzone przez hiszpańskich naukowców, ma zapobiegać i likwidować zjawisko wibracji na liniach kolejowych, tramwajowych i w metrze.
Zjawisku temu postanowił zaradzić zespół naukowców z Universidad Politecnica de Valencia (UPV) w Hiszpanii. Opracowali oni model komputerowy pozwalający przewidzieć przyczynę powstawania wibracji, trajektorię ruchu wibracyjnego i sposób jego wygaszania.
Według kierującej zespołem prof. Julii Real, model ten działa jak "wirtualne laboratorium kolejowe", w którym można ustalić wagę pociągu i optymalne położenie oraz obciążenie szyn kolejowych. Według badacza z UPV, Pablo Salvadora, model pozwala ustalić też poziom wibracji w zależności od rodzaju pociągów, rodzaju gruntu i stworzyć rozwiązanie zapobiegające wibracjom na linii.
Testów nowego modelu dokonano na linii kolejowej pociągu wielkich szybkości Madryt - Barcelona. Dokonano pomiarów stopnia wibracji w różnych miejscach na tej linii i skonfrontowano z wynikami otrzymanymi w modelu. Według prof. Real chodziło o wyznaczenie najlepszego stosunku szybkości pociągu do możliwości torów, aby zapobiec ich uszkodzeniom.
Zbadano także linię tramwajową nr 1 w Alicante, gdzie usiłowano zapobiec wibracjom na zakrętach, zwłaszcza przy niewielkiej szybkości i z małą liczbą pasażerów. Obecnie badana jest kolej wąskotorowa Santander-Lirganes, gdzie chodzi o wyznaczenie takiego stosunku przewozów towarowych do pasażerskich, aby stopień wibracji był jak najmniejszy.
Rozwiązaniem hiszpańskich naukowców zainteresowane są, poza
hiszpańskimi rządowymi agendami transportowymi i władzami samorządowymi,
także francuskie linie kolejowe SNCF. (PAP)