Jazda ze wspomaganiem

Amerykańscy naukowcy przygotowali oprogramowanie, które ma pomagać kierowcom w nawigacji - dopasowane do stylu jazdy i warunków na drodze, a w dodatku, działające w czasie rzeczywistym.

Naukowcy z Microsoft Research zbudowali system działający w czasie rzeczywistym, który uwzględnia nawyki kierowcy i warunki drogowe. Dodatkowo przewiduje on, która z dróg do założonego celu będzie najszybsza dla każdego użytkownika. Potrafi także dopasować wskazówki, jeśli nawyki kierowcy ulegną zmianie.

Założenia nowego systemu oparto na analizie danych z urządzeń GPS zainstalowanych w ponad 33000 taksówkach w stolicy Chin, Pekinie. GPS założono w taksówkach, ponieważ taksówkarze znają trasy i często je zmieniają w zależności od warunków pogodowych i panujących na ulicach.

Algorytmy, które opracowano na podstawie tych badań, dodatkowo wykorzystują bazy warunków ruchu. Umożliwia to przewidywanie w jakim stanie będą ulice, którymi zamierza pojechać kierowca i co może zastać w określonych punktach drogi, jak wielopoziomowe skrzyżowania, tereny objęte robotami drogowymi, drogi o zmienionych warunkach ruchu. System potrafi także wykorzystać dane z modułów GPS umieszczonych w smartfonach, którymi coraz częściej posługują się kierowcy.

Nowe rozwiązanie nawigacyjne posiada zdolność "uczenia się razem z kierowcą". Dotyczy to nabierania doświadczenia w jeździe na określonych trasach. Przewidując, że kierowca zna drogę, system nawigacyjny może zmienić wskazówki dotyczące wyboru najkrótszej drogi, podając np. objazdy przez boczne uliczki.

Jak okazało się w czasie testów, im dłużej system współpracował z danym kierowcą, tym był dla niego lepszą pomocą. Już po kilku tygodniach dawał lepsze efekty, niż początkowo.

Według naukowców z Microsoft Research, nowe rozwiązanie nawigacyjne można łatwo wprowadzić w każdym mieście o dużej liczbie taksówek, tak aby można było zbudować bazę tras. Pekin jest czwartym pod względem liczby taksówek na świecie, a inne miasta z listy dziesięciu o największej liczbie taksówek to m.in. Moskwa, Mexico City, Bangkok, Tokio, Nowy Jork, Buenos Aires czy Londyn.(PAP)


ostatnia zmiana: 2011-09-05
Komentarze
Ostatnie:
5.09.2011 18:21
Dodał(a): ~gość
Ale chyba nie chodzi o liczbę taksówek tylko o liczbę taksówek na kilometr dróg w danym mieście?
Polityka Prywatności