Switchblade amerykańskich okrętów podwodnych
Pod nazwą Switchblade kryje się samolot bezpilotowy wystrzeliwany z zanurzonych okrętów podwodnych. Ma on służyć głównie do rozpoznania.
Pracownicy firmy Raytheon dopracują i wdrożą do produkcji seryjnej AeroVironment Switchblade – mały bezpilotowy samolot zrobotyzowany, przeznaczony do rozpoznania dla okrętów podwodnych, skonstruowany przez badaczy z firmy technologicznej AeroVironment.
Switchblade wyposażony jest w napęd elektryczny. Posiada także proste prostokątne skrzydła, rozkładane automatycznie do pozycji roboczej. Samoloty takie staną się organiczną częścią środków rozpoznania na amerykańskich atomowych okrętach podwodnych ramach programu Submarine Over-The-Horizon Organic Capabilities (SOTHOC), który ma zwiększyć ich możliwości rozpoznawania sytuacji na morzu ponad linią horyzontu, czyli rozszerzenia ich pola obserwacji bez nawiązywania łączności z innymi środkami rozpoznania jak satelity czy samoloty i zdradzania w ten sposób swojej pozycji.
Switchblade znajduje się na pokładzie zanurzonego okrętu podwodnego w zamkniętej szczelnie tubie.
Jest ona wystrzeliwana z wyrzutni boi, lub w pojemniku wyrzutni torpedowej. Pojemnik jest tak zrównoważony, że po osiągnięciu powierzchni morza, tuba ustawia się pionowo, jej pokrywa odpada i następuje rzeczywiste wystrzelenie samolotu przy użyciu ładunku sprężonego powietrza.
Samolot, używając silnika elektrycznego osiąga pułap 200 metrów i dokonuje rozpoznania terenu lub powierzchni morza.
Jest wyposażony w zestaw czujników elektrooptycznych, moduł GPS oraz system zdalnego sterowania, który może być zastąpiony rozpoznaniem reżimie autonomicznym – sterowaniem zajmuje się wtedy prosty komputer pokładowy.
Naukowcy projektują również „magic bullet”, gdzie zamiast zestawu czujników w maszynie będzie umieszczona niewielka głowica z kruszącym materiałem wybuchowym.
Switchblade ma być samolotem bezpilotowym o niskich parametrach hałasu, sygnaturze cieplnej i niewielkiej możliwości identyfikacji. Nie są znane jego dokładne dane techniczne, zasięg, pułap lotu oraz prędkość – wiadomo jedynie iż waży 2,2 kg. Pierwsze samoloty bezpilotowe tego typu zostaną wykorzystane przez amerykańskie atomowe
okręty podwodne w trakcie ćwiczeń RIMPAC 2012, które mają być przeprowadzone w przyszłym roku na Środkowym Pacyfiku. (PAP)
ostatnia zmiana: 2012-01-02