Opracowano technologię, która pozwala na wyświetlanie na przedniej szybie samochodu, w czasie rzeczywistym, różnych informacji o stanie pojazdu - jego prędkości, pozycji "na mapie" oraz warunków, jakie panują wewnątrzi i na zewnątrz auta - donosi "Photonics Spectra".
Na szybie mogą być również prezentowane ostrzeżenia o stanie drogi, temperatury, oblodzenia oraz zagrożeń typu poruszający się po poboczu piesi lub zwierzęta. Jeżeli nowa technologia spełni parametry bezpieczeństwa, to może już w najbliższych latach trafić do seryjnej produkcji,
Dużym problemem związanym z coraz większym postępem technicznym w przemyśle motoryzacyjnym jest zwiększająca się ilość niezbędnych informacji, jakie powinny "dotrzeć" do kierowcy podczas jazdy pojazdem. Natłok danych prezentowanych na stosunkowo małej powierzchni "panela środkowego" powoduje odwrócenie wzroku oraz uwagi od drogi, co może mieć zgubne skutki w szybko mieniających się warunkach drogowych.
By zminimalizować konieczność "odrywania" wzroku od drogi, opracowano nową technologię prezentacji najważniejszych dla kierowcy danych na przedniej szybie. Urządzenie opracowane przez naukowców amerykańskich z instytutu badawczego SuperImaging Inc. wykorzystuje światło laserowe lub alternatywnie źródło światła ultrafioletowego (UV), emitujące światło w zakresie UVA.
Generowane obrazy padają na przednią szybę, która pokryta jest cienkimi, całkowicie przezroczystymi warstwami specjalnego barwnika fluorescencyjnego, który - po oświetleniu światłem laserowym lub UVA - zaczyna świecić światłem fluorescencyjnym, uwidaczniając w ten sposób padające na szybę obrazy. Zastosowanie odpowiedniego zestawu transparentnych barwników pokrywających przednią szybę umożliwia otrzymywanie w pełni kolorowych obrazów, zgodnych z formatem RGB (ang. red, green, blue - czerwony, zielony, niebieski) o jakości zbliżonej do obrazów otrzymywanych na monitorach plazmowych, gdy szyba oświetlana jest światłem UVA.
Jeżeli do tworzenia obrazów wykorzystany zostanie miniaturowy laser o wielkości niewielkiego pudełka, to otrzymywane na szybie obrazy będą dwukolorowe. Generator obrazu może być montowany bezpośrednio pod przednią szybą lub pod sufitem, za głową kierowcy. Prezentowany przez amerykańskich naukowców system pozwala na prezentowanie na całej powierzchni przedniej szyby auta różnych informacji, takich jak aktualna prędkość, prędkość obrotowa silnika, włączony bieg, różne ostrzeżenia o stanie nawierzchni oraz o najbliższym otoczeniu jezdni, mapy drogowej (zgodnej z systemem GPS).
Obecnie trwają badania mające na celu określenie wpływu nowego systemu wyświetlania danych na kierowcę oraz określeniu norm bezpieczeństwa, jakie musi spełniać nowe urządzenie, by było bezpieczne dla podróżujących autem. (PAP)